Essai

Rij-impressie: Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid (2020)

Het was te verwachten dat er in 2020 een elektro- en hybrideoffensief ging komen. De strengere uitstootnormen dwingen alle constructeurs om aan alternatieve aandrijflijnen te denken. Ook Renault, dat in één ruk zijn Clio, Captur en Mégane van een batterij voorziet. Wat dat geeft in de immer populaire B-segment-SUV, de Captur?

Op vlak van elektrische auto’s mag Renault dan wel een pionier zijn met de Zoé en de Twizy, op vlak van hybrides ziet het zichzelf eerder als een fast follower. Het Franse gamma bleef tot nu toe aardig gespaard van stekker- en full hybrids, maar dat heeft volgens Renault lang genoeg geduurd. “De markt leent er zich nu toe”, klinkt het bij de Fransen, al vermoeden we dat ook zij de hete Europese uitstootadem in hun nek voelen.

Image
Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid test 2020

Op zijn Japans?

Onder de noemer “E-Tech” lanceert Renault meteen drie hybride modellen, al hebben die wel een gemeenschappelijke basis. Dat is een vereenvoudigde atmosferische 1,6 liter grote viercilinder, die amper 91 pk en 144 Nm sterk is. Hij wordt wel gekoppeld aan een elektromotor die als generator/starter dient (zoals een milde hybride, hier goed voor 25 kW (34 pk) en 50 Nm) en aan een grotere elektromotor (49 kW (67 pk) en 205 Nm), die voor de aandrijving zorgt. Het gecombineerde vermogen van deze Captur E-Tech Plug-in Hybrid? 160 pk.

Waarom Renault voor die opstelling kiest en niet voor één elektromotor in combinatie met een grotere batterij? Het bespaart in de eerste plaats gewicht (de kleinere batterij voegt maar 105 kilogram meergewicht toe) en is in de tweede plaats goedkoper. En dat moet zich natuurlijk vertalen in de prijs – al is die nog steeds pittig, maar daarover straks meer. De “serieel-parallelle” hybride opstelling, waar Renault al sinds de Eolab uit 2014 mee experimenteert, doet wat Japans aan, maar beschikt niet over een CVT-versnellingsbak.

Image
Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid test 2020

Klauwkoppeling

Renault koppelt zijn aandrijflijn namelijk aan een complexere versnellingsbak, die een trucje uit de Formule 1 gebruikt. Die werkt met een klauwkoppeling, en combineert twee verzetten voor de elektromotoren met vier verzetten voor de verbrandingsmotor. Op die manier moeten de schakelovergangen vloeiend en naadloos gebeuren, en start de Captur E-Tech Plug-in Hybrid steeds elektrisch. Ook wanneer de 9,8 kWh grote batterij is leeggereden, gaat deze Captur dus als een soort full hybrid verder.

Die moet deze plug-inhybride Renault volledig elektrisch overigens 50 WLTP-kilometers ver brengen, en moet in 3 uur aan een laadpunt van 7,4 kW weer volgeladen zijn. Aan een klassiek huis-, tuin- en keukenstopcontact duurt het 5 uur. Renault belooft een elektrische topsnelheid van 135 km/u, een CO2-uitstoot van 32 g/km en een gemiddeld verbruik van 1,4 l/100 km.

Image
Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid test 2020

Op de weg

Dat zijn cijfers die we in onze eerste korte kennismaking niet konden verifiëren. Wel leerden we dat de Captur er alles aan doet om zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Je kunt natuurlijk zelf met rijmodi aan de slag om uitsluitend elektrisch te rijden, de benzine- en elektromotoren te combineren of je batterijniveau voor later te bewaren, maar Renault houdt er een oordeelkundige programmatie op na in de automatische modus.

Doordat de Captur elektrisch vertrekt, voelen de acceleraties niet bepaald traag aan, hoewel de sprint naar 100 km/u 10,1 seconden in beslag neemt en de topsnelheid 173 km/u bedraagt. Trap je hem op zijn staart, dan lijkt de versnellingsbak wel even te zoeken naar hoe hij zich moet gedragen, maar bij een meer ontspannen rijstijl – wat overigens prima past bij het karakter van deze Renault – gebeurt alles vlekkeloos. Ook de werkingsstilte is trouwens opvallend: als de benzinemotor bijspringt, dan houdt hij zich auditief bijzonder gedeisd.

De gewone Captur is een vlotte maar neutrale stuurder. De E-Tech voegt wat extra kilo’s en een lager zwaartepunt toe, en dat laat zich uiteindelijk wel voelen. Met de batterij onder de achterbank verving Renault de torsieas achteraan door een meerarmige achteras, om de E-Tech beter met die kilo’s om te laten springen. Verder zie je eigenlijk maar weinig verschillen met de niet-stekker-Captur. Enkele discrete logo’s aan de buitenkant, een extra klepje voor de laadaansluiting, een extra energierecuperatiestand voor de versnellingspook en een digitaal display met wat extra functies. That’s it. Ook de verschuifbare achterbank en het koffervolume werden bewaard.

Image
Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid test 2020

Prijzen

Wat je dit uiteindelijk allemaal gaat kosten? Wel, Renault zegt vooral op de fleetmarkt te mikken, en vraagt 32.575 euro. Da’s een flinke smak geld als je naar de instapversies van de Captur kijkt, en zo’n 6.000 bovenop de equivalente benzineversie, de TCe 155. De E-Tech Plug-in Hybrid begint wel meteen vanaf de uitvoering Intens, en krijgt dus standaard automatische airco mee, rijstrookhulp, led-koplampen, digitale radio, cruisecontrol, navigatie, achteruitrijcamera, Apple CarPlay, enzovoort.

Conclusie

Renault maakt zijn hybrideachterstand goed met één aandrijving die het in twee verschillende versies en op drie modellen uitbrengt: als niet-oplaadbare hybride en als deze plug-inhybride. De E-Tech gooit het over een ietwat andere boeg dan de klassieke stekkerhybrides, maar lijkt dat op het eerste gezicht even goed te doen. Keerzijde van de medaille is dat daar wel een hoge prijs tegenover staat, die deze stekker-Captur daardoor wellicht alleen voorbehoudt voor de fleetmarkt.

Image
Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid test 2020

Spécifications

Puissance160 pk
TransmissionAutomaat
Entraînementvoorwiel
Poids1 639 kg
Vitesse maximale173 km/h
Prix du modèle de base€ 32 575
0 à 100 km/h10.10 sec
Émissions de CO232 g/km
Taxe routière0

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter