Het werd bijna vervelend om telkens spyshots en gelekte beelden van de nieuwe Kia Sportage te zien. Daarom zijn we blij dat Kia eindelijk officiële beelden van de Sportage heeft vrijgegeven. Hoewel...
Kia heeft geopteerd voor strakke lijnen en gladde oppervlakken met invloeden uit de vliegtuigindustrie. Daarmee zou de Sportage een stuk sportiever moeten ogen. Dat effect proberen ze te bereiken door hem een langere overhang vooraan mee te geven, en de overhang achteraan te verkorten. Ons valt vooral de massieve frontpartij op, waarbij de koplampen tegenwoordig een stuk hoger dan de grille geplaatst zijn.
De vierde generatie Sportage werd ontworpen in de designstudio in Frankfurt, met invloeden vanuit Korea en de VS. Proportioneel geen enorme groeispurt trouwens, want de SUV blijf exact even breed (1.855 mm) al groeit de wielbasis met 30 millimeter (2.670 mm) en de totale lengte met 40 millimeter (4.480 mm). De hoogte blijft evenzeer steken op 1.635 millimeter.
Strakker
Binnenin spreekt Kia van opgewaardeerde materialen en een design dat meer de horizontale kaart trekt. Daardoor oogt en voelt het een stuk ruimer in de cabine. In het midden van het dashboard prijkt de Human-Machine Interface. Nee, geen technologie vanuit 'I, Robot', wel de naam die Kia geeft aan haar infotainmentsysteem. Het scherm daarvan meet 7- of 8-duims groot.
De koffer, die groeit dan weer van 465 liter tot 491 liter en wordt gebruiksvriendelijker door het verlagen van de drempel met 4,7 centimeter. De brandstoftank, die groeit dan weer van 58 liter naar 62 liter. In combinatie met een lager verbruik zou dit voor een serieuze toename moeten zorgen in afstand tot de volgende pomp.
Sportage GT
Onder de kap van de Sportage een reeks benzine- en dieselmotoren die aan de Euro 6-norm voldoen. Daarbij wordt in benzineland de atmosferische GDI van de vorige generatie overgenomen (132 pk/ 161 Nm) en vindt de motor vanuit de Cee'd GT zijn weg naar de SUV. Die turbogeladen 1.6 T-GDI krijgt een iets andere compressieverhouding, grotere inlaatpoorten en een ketting met lage wrijving om tot een totaalkracht van 177 pk en 265 Nm te komen.
Dieselrijders doen beroep op de gekende 1.7CRDi met 116 pk en 280 Nm. Interessanter is eigenlijk de 2.0-liter CRDi 'R', die werd grondig herbekeken op het vlak van verbruik, uitstoot en raffinement. Het resultaat is een blok dat in twee vermogenversies beschikbaar is; met 136 pk (373 Nm) en 185 pk (400 Nm).
Begin 2016 is de vierde generatie Sportage beschikbaar bij je plaatselijke KIA-dealer.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 2 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 9 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 10 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 12 mois