Volvo vernieuwt Drive-e gamma

volvo s60 facelift

Volvo heeft haar Drive-e gamma een update gegeven: een nieuwe 2.0 viercilinder, bestaande motoren die zuiniger worden en een nieuwe i-Art technologie.

Slimme i-Art technologie

i-Art is niet het nieuwste Apple product, wel een technologie met betrekking op de cilinderdruk. De technologie meet per cilindercyclus de benodigde druk voor elke brandstofinjector afzonderlijk. Traditioneel wordt er een druksensor geplaatst voor alle injectoren. Doordat elke injector een eigen drukmeter krijgt, kan die op een intelligente manier worden bestudeerd - hierdoor krijgt elke injector enkel de benzine die hij nodig heeft. Volgens Volvo een ideale technologie om brandstof te besparen maar - in onze ogen - vooral slimmer in te zetten. (zie foto hieronder)

volvo i-art

Nieuwe T6

Mooi is de lancering van een nieuwe tweeliter viercilinder die de Drive-e familie vervoegd. De T6 motor heeft 306 pk zou 149 g/km CO2 uitstoten. Daarmee zou de Volvo s60 T6 de eerste wagen in zijn klasse worden met 2 pk per uitgestootte gram CO2. Het gemiddelde verbruik ligt officieel op 6,6 liter, de sprint naar 100 werkt hij in 5,9 seconden af.

Diezelfde tweeliter krijgt een supercharger én turbocharger. De supercharger is van dienst bij lage toeren, de turbocharger komt er pas bij als er voldoende luchtstroom is opgebouwd.

Beste in hun klasse

Een andere Volvo die bij de betere in zijn klasse zou zijn is de D4 met 181 pk en handbak, binnen zijn segment en krachtklasse de eerste dieselwagen die onder de 100 g/km duikt, 99 g/km op exact te zijn. Het gemiddelde verbruik ligt op 3,8 liter en zou daarmee de beste uit zijn klas zijn. Ook de V60 blijft onder de 100 g/km, al mag je dan niet boven de 17 inch gaan met je velgen.

De Volvo s60 T5 met 245 pk krijgt een nieuwe achttrapsautomaat. De CO2 uitstoot werd verlaagd tot 139 g/km, het brandstofverbruik ligt op 6.0 liter per 100 kilometer.

Klaar voor de toekomst

Opvallend is dat Volvo meegeeft klaar te zijn voor de toekomstige elektrificatie. Alle Drive-E motoren zijn klaar voor een elektrische configuratie. Door het compacte formaat kan de motor zowel voor- als achterin worden gemonteerd, de batterijen zouden dan in het midden van de wagen worden geplaatst.

Derniers articles publiés

Commentaires (5)

Laisser un commentaire
BePa 12:44
Portrait de BePa

Oei, dt-fout in de titel...

Wim 13:09
Portrait de Wim

181 pk en 99 g/CO2, not bad

Adolf Van Oostende 15:01
Portrait de Adolf Van Oostende

Nu ontbreekt enkel achterwielaandrijving nog voor een leuk sportief rijgedrag in de bochten

Johnd17 19:39
Portrait de Johnd17

Thanksamundo for the post.Really thank you! Awesome. keedabgffeed

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités