Het kon bijna niet anders. Mercedes werkt aan een SLS E-cell, Porsche gaat de 918 RS Spyder bouwen en Audi komt met hun e-tron aandraven. Reden voldoende dus voor BMW om eens na te gaan wat zij kunnen gaan bouwen, en wat anders dan het VisionDynamics Concept is hier geknipt voor. Binnen dit en 3 jaar wil BMW een productiemodel op de markt kunnen lanceren van de Eco-supercar die nog geen naam kreeg.
Vandaar schuilt er onder de kap een 1.5 liter driecilinder common-rail diesel met 160 pk. Dat blok zal later gebruikt worden in de voorwielaangedreven 115d, die er in 2014 aan zal komen. Het dieselblok zal via een zestraps versnellingsbak met dubbele koppeling met de achterwielen verbonden worden. Er zitten eveneens twee elektrische motoren onder de kap. Een 110 pk sterk blok die de voorwielen aandrijft en een 50 pk sterk elektrisch blok die de achterwielen voorziet van hun portie ponies.
Wat er exact onder de kap van het effectieve productiemodel zal komen is nog niet helemaal duidelijk, vooral het sapje dat getankt moet worden is nog onduidelijk. Klaus Draeger, R&D topman BMW, sloot niet uit dat een benzineblok onder de kap kan verschijnen. BMW reed al 60.000 kilometer met het Vision concept maar zegt nog lang niet klaar te zijn met de wagen. Want niet alleen het blok is nog niet zeker, ook de looks zullen nog wijzigingen ondergaan om op die manier richting productieproces te gaan. Wat wel zeker is dat de supercar twee deuren krijgt en binnenin plek maakt voor vier personen.
Alles samen zou er vandaag zo'n 320 pk onder de kap schuilen van de ECO-supercar die zo'n 1.500 kilogram weegt. En ondanks de naam zal hij niet de snelste BMW worden uit het gamma, die plek is gereserveerd voor de nieuwe M5, waar een 4.8 liter V8 onder de kap schuilt. De sprint prestaties van de Eco-supercar zouden vergelijkbaar zijn met die van de M3, die een sprint naar 100 km/u aflegt in 4,8 seconden. De Eco-supercar wordt wel de zuinigste met amper 99 gram CO2 per kilometer.
De Eco-supercar zal te koop zijn voor iedereen die wil, en zal dus niet enkel verkrijgbaar zijn via een leasingprogramma. De prijs zou rond 115.000 euro liggen.
Via Autocar
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 3 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 9 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 10 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année