Test: Peugeot E-308 (2024)

Test Peugeot E-308 2024

Peugeot heeft een nieuwe EV, al zou je dat er misschien niet aan zeggen. Van buitenaf ziet deze E-308 er namelijk net zo uit als een gewone 308 maar onderhuids moest alle verbranding wijken voor lekker zuinige elektro. Zo’n zuinige elektro, aldus Peugeot, dat je een groot rijbereik moet halen met een kleine accu… Of daar ook wat van waar is?

Juich, bescheiden automobilist, want de tijd waarin een EV moest opvallen met blauwgroene sierdelen op zijn bizarre koetswerk ligt eindelijk achter ons. Op een paar uitzonderingen na – we kijken naar jullie, Volkswagen en Mercedes – beginnen fabrikanten hun elektrische modellen namelijk steeds vaker vorm te geven als doodgewone auto’s. Een doodgewone auto is namelijk wat de gemiddelde EV-rijder anno 2024 wil en met een beetje geluk, wil die wel een Peugeot 308 met een elektromotor.

Zoek-de-verschillen

Dit is waar die dan op uitkomt: de nieuwe Peugeot E-308. Die ziet er vanbuiten namelijk precies zo uit als een reguliere 308 en daar is wat ons betreft niks mis mee, want wij vinden dit met gemak één van de knapper gelijnde hatchbacks van het moment. Die piekfijne LED-slagtanden geven hem een gedurfd lichtsignatuur terwijl zelfs de elektrische versie beschikt over een grille van zo’n formaat dat de auto als het ware naar zijn voorliggers lijkt te happen. Achteraan neemt de EV zelfs de valse uitlaten over van zijn verbrandingsbroer waardoor enkel het ‘E’-tje voor de ‘308’-opdruk weggeeft dat je hier tegen de elektrische versie aankijkt.

Test Peugeot E-308 2024

Binnenin gaat het spelletje ‘zoek-de-verschillen’ gewoon verder want ook daar ziet de E-308 er even indrukwekkend uit als de gewone 308. Reken dus op een dashboard in meerdere lagen, waarvan de boveste laag zo hoog zit dat je het bestuurdersdisplay niet door maar over het compacte stuurwieltje dient te bekijken. Peugeot noemt het z’n ‘i-Cockpit’ en onder het 10-inch infotainmentscherm vind je dan weer ‘i-Toggles’: een reeks aanraakgevoelige sneltoetsen die zo groot zijn dat zelfs de vinger van je bompa op een kasseiweg nog op de juiste knop landt. Handig, al missen we nog steeds een paar fysieke bedieningselementen voor de binnentemperatuur of pakweg de stoelverwarming.

Alles op zuinigheid

Tot hiertoe had je dus evengoed een review over een Peugeot 308 met 1.5-liter dieselmotor kunnen zitten lezen, maar dat gaat nu veranderen. Boven de vooras van deze 308 ligt namelijk geen 1.5-liter dieselmotor maar wel een elektromotor, en wel het nieuwste exemplaar uit de rekken van moederkloek Stellantis. Die stuurt 156 pk en 260 Nm koppel naar de voorwielen, goed voor een 0-naar-100-sprintje in… euhm… 9,8 seconden. Daardoor werden we er letterlijk op een haar na afgereden aan het verkeerslicht door een jongeling in een Toyota Corolla uit de 80’s, al moet gezegd dat de jongeling in kwestie wel héél hard aan het proberen was… En het enige dat wij konden doen, was onze voet in het tapijt planten en wachten tot onze Peugeot vaart wou maken.

Test Peugeot E-308 2024

Hoe sportief deze E-308 er dus ook mag uitzien, zijn elektrische aandrijflijn is vooral gericht op zuinigheid. Dat moet ook wel, want onder de bodem van deze EV vind je geen 77 kWh-accu zoals je bij pakweg de MG 4 kan krijgen en zelfs geen 60 kWh-accu als die van de Renault Megane E-Tech. In de plaats daarvan beschikt de E-308 over een batterijpakketje van ocharme 54 kWh en daar kan je zelfs maar 51 kWh effectief van gebruiken. Er is – voorlopig althans – zelfs geen grotere batterij verkrijgbaar maar vraag je ’t aan Peugeot, dan heeft de E-308 dat gewoonweg niet nodig. Zij beloven namelijk dat je uit dat kleine accuutje toch een rijbereik van meer dan 400 kilometer moet kunnen halen.

Kleine accu = laag gewicht

Dus klopt dat dan ook? Welnee, natuurlijk niet, maar het scheelt eigenlijk verrassend weinig. Sterker nog: met een gemiddeld verbruik van 16,2 kWh/100 km was deze E-308 één van de zuinigere EV’s die wij al getest hebben. Toegegeven: de temperaturen waren best gunstig tijdens onze testweek maar weet dat we dat verbruik wel gewoon haalden terwijl we hoofdzakelijk veel snelwegkilometers aflegden. Zo’n hoge snelheden vinden EV’s doorgaans niet leuk, maar de E-308 trok zich daar bizar weinig van aan. Kortom: zelfs aan dat tempo moet 300 kilometer rijbereik al haalbaar zijn en ondanks het feit dat je maar tot 100 kW kan snelladen, is dat genoeg om die compacte accu van 20 naar 80 procent te pompen in zo’n 25 minuten.

Test Peugeot E-308 2024

Mede dankzij dat kleine batterijpakket is de Peugeot E-308 opmerkelijk licht voor een EV van zijn formaat, en dat heeft nog een voordeel naast alleen een laag verbruik. Zo is dit met enige voorsprong ook de plezantste 308 om mee door de bocht te gaan, ondanks zijn beperkte vermogen. Het meeste gewicht zit hier namelijk niet in de neus zoals bij een benzine- of dieselmodel maar wel onder de bodem, waardoor de E-308 heerlijk voorspelbaar en direct gaat sturen. Dat dankt hij ook deels aan zijn iets stuggere ophanging dan pakweg de technisch gelijkaardige Opel Astra Electric, al blijft de Peugeot toch nog comfortabel genoeg voor de alledag.

Veel uitrusting maar geen EV-premie

Ook met zijn binnenruimte valt trouwens best te leven – of toch indien je met de binnenruimte van een gewone 308 kan leven. Die blijft namelijk gewoon identiek voor de EV waardoor je mag rekenen op een goeie zit voorin, ruim plek voor de meeste volwassenen achterin en een koffer van 412 liter groot. Het enige vervelende is dat er onder de koffervloer net te weinig plek overblijft om een laadkabel op te bergen, waardoor die gewoon los in de koffer moet liggen… Maar goed: als je dan niet genoeg plek overhoudt voor je spullen, kan je altijd upgraden naar de SW-break die eveneens in elektrische vorm verkrijgbaar is.

Test Peugeot E-308 2024

Wat moet je daar dan voor over hebben? Te veel, jammer genoeg. Zo plaatst Peugeot de E-308 hatchback in zijn configurator vanaf 44.085 euro waarmee hij buiten de limieten van de Vlaamse EV-Premie valt, in tegenstelling tot neefje Opel Astra Electric die er al vanaf 39.990 euro is. Peugeot geeft je de E-308 standaard wel mee met meer uitrusting want het laagste uitrustingsniveau waarmee je hem kan krijgen is de ‘Allure’. Reken met andere woorden meteen op zaken als automatische klimaatregeling in twee zones, verwarmde voorzetels, een verwarmd stuurwiel en 18-inchvelgen… Maar dus niet op een terugbetaling van 5.000 euro door de Vlaamse overheid.

Conclusie

De Peugeot E-308 is een innovatieve EV in zijn eenvoud. Hij toont aan dat een elektrische auto niet opvallend moet zijn om mooi te zijn, niet krachtig moet zijn om leuk te zijn en geen giga-accu moet hebben om ver te kunnen rijden. Dit was, met andere woorden, een regelrechte aanrader geweest indien ze bij Peugeot de prijs iets lager hadden gehouden. Nu valt de E-308 namelijk buiten de Vlaamse EV-premie en zolang die geldt, kies je dus beter voor de technisch gelijkaardige maar slimmer geprijsde Opel Astra Electric.

Specificaties

Motor

Elektromotor

Puissance

156pk

Couple

260 Nm

Transmission

voorwiel

Poids

1 710 kg

Vitesse de pointe

170 km/u

Prix de base

€ 44 085.00

0 à 100 km/h

9.80 sec

Coffre min.

412 L

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités