Officieel: Peugeot e-5008 is elektrisch met z’n zevenen (2024)

Peugeot e-5008 2024

Peugeot heeft een nieuwe 5008 — of liever: een nieuwe e-5008. We mogen de SUV namelijk eerst zien als EV maar ook die houdt verder vast aan het gekende recept. Reken dus op dezelfde scherpe looks en dezelfde competente elektrische aandrijflijn als broertje e-3008, maar dan met meer kofferruimte én meer zitplaatsen.

Een half jaartje geleden ging bij Peugeot het doek van de nieuwe 3008, en die pakte uit met een opmerkelijke nieuwigheid. Dan hebben we het deze keer niet zozeer over het feit dat die voor het eerst over een zuiver elektrische versie ging beschikken — dat is anno 2024 best wel te verwachten — maar wel over het feit dat die voortaan door het leven gaat als “fastback-SUV”. Met dank aan een schuin aflopende daklijn krijgt de nieuwe 3008 namelijk een meer dynamische look dan voorheen maar die wijziging heeft nog een bijkomend effect: hij maakt de komst van zijn ruimere broertje des te relevanter.

Zelfde looks, meer centimeters

Dit is namelijk de nieuwe Peugeot e-5008 en jawel: dat is opnieuw een verlengde versie van de e-3008. Zo is met name de snuit meteen herkenbaar, met zijn hoog geplaatste koplampen en zijn drie LED-klauwen die aan weerszijden overlopen in de grille. Hoe verder je echter naar achter kijkt, hoe meer alles begint af te wijken. Zo is de 5008 de volle 25 centimeter langer dan de 3008 en ook in vergelijking met zijn voorganger komen er een 15-tal centimetertjes bij. Naast die extra lengte houdt de grotere van het tweetal ook vast aan zijn rechte achterklep, kwestie van al zijn kaarten in te zetten op binnenruimte.

Peugeot e-5008 2024

Het resultaat is dan ook een koffervolume van 748 liter achter de tweede zitrij en jou is het misschien ook opgevallen: dat is iets minder dan wat de uitgaande 5008 wist te bieden. Dat ligt eraan dat Peugeot voor het nieuwe model afgestapt is van de verwijderbare achterbank, al kunnen zowel rij twee als rij drie gewoon neergeklapt worden tot een volledig vlakke laadvloer. Doe je dat, dan krijg je wel 1.815 liter koffervolume en met alle zeven stoelen omhoog schiet er helemaal achterin nog 259 liter over. Helemaal voorin kunnen we dan weer kort zijn: daar krijg je dezelfde hoogtechnologische i-Cockpit als bij broertje 3008. Reken dus op een strak dashboard waar een knoert van een 21-inchscherm boven zweeft.

Tot 660 kilometer rijbereik

Ook op motorisch vlak blijft alles identiek, of toch voor de elektrische versie. Die kan je dus krijgen met een elektromotor op de vooras van ofwel 213 pk ofwel 231 pk, of met nog een extra motor op de achteras goed voor in totaal 322 pk. Die laatste krijgt net als de 213 pk sterke voorwielaandrijver een accu van 73 kWh terwijl die met 231 pk zijn stroom haalt uit een batterijpakket van maar liefst 98 kWh groot. Die ‘Long Range’-versie haalt een mooie 660 kilometer rijbereik — 40 kilometertjes minder dan wat de e-3008 uit diezelfde accu haalt. Nadien kan ook deze zevenzitter snelladen aan vermogens tot 160 kW, waarmee je de batterij in een half uurtje van 20 naar 80 procent capaciteit pompt.

Peugeot e-5008 2024

Naast deze elektrische e-5008 komt er trouwens nog steeds een versie met een verbrandingsmotor, al krijgen we die voorlopig nog niet in beeld. Net als bij de 3008 zal die beschikken over een 1.2-liter mildhybride benzinemotortje met 136 pk maar anders dan de kleinere broer krijgt deze 5008 géén plug-inhybride variant. Dat was trouwens ook al zo bij zijn voorganger, die het eveneens zonder de stekkerversies van de vorige 3008 moest stellen. Vanaf de herfst van dit jaar mag je de elektrische e-5008 alvast bij de Peugeot-dealer verwachten. Prijzen zijn er momenteel nog niet.

Derniers articles publiés

Commentaires (2)

Laisser un commentaire
Wim 13:08
Portrait de Wim

awel, niet lelijk, de KIA EV9 heeft concurrentie

Manuel 15:48
Portrait de Manuel

Moge de beste winnen, geniet van de rit!

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités