Officieel: Volkswagen ID.4 en ID.5 krijgen meer rijbereik en vermogen voor zelfde prijs (2023)

Volkswagen ID.4 & ID.5 update 2023

Volkswagen heeft zijn vernieuwde ID.4 en ID.5 officieel voorgesteld, maar van buitenaf zal je daar niks van merken. In de plaats daarvan krijgt het tweetal nieuwe, efficiëntere elektromotoren mee die het vermogen en het rijbereik dus de hoogte in duwen… En als kers op de taart wordt hun infotainment ook stukken gebruiksvriendelijker, hoezee!

Eerder dit jaar pakte de Volkswagen-groep uit met een opvallende mededeling: het had een gloednieuwe elektromotor ontwikkeld. Die mocht voor het eerst pronken op de achteras van de nieuwe ID.7, maar daar bleef het niet bij. Zo nam de efficiëntere krachtbron precies dezelfde plek in als de oude elektromotor die al langer op de achterassen van pakweg de Volkswagen ID.4, de Skoda Enyaq iV en de Audi Q4 e-tron ligt en inderdaad: die laatste twee werden er middels een update al op getrakteerd. Nu het ook de beurt aan de Volkswagen-broertjes.

178 kilometer laden in 10 minuten

Dit zijn namelijk de vernieuwde Volkswagens ID.4 en ID.5 en voor je op zoek gaat naar uiterlijke verschillen: die zijn er niet. Alle wijzigingen schuilen dus onderhuids, en die kunnen stiekem best wel tellen. Zo monteert Volkswagen voortaan de nieuwe APP550-elektromotor in de plaats van de oude APP310 op de achteras en zoals die namen al doen vermoeden, merk je het verschil aan het vermogen. Dat stijgt voor de Pro-versies namelijk van 204 pk naar 286 pk, terwijl het koppel van 310 naar een mooie 545 Nm gaat. Ook de vierwielaangedreven variant houdt het op 286 pk, tenzij je de ID.4 en ID.5 als GTX bestelt. Die schopt het nu namelijk tot 340 pk in de plaats van de 299 pk van weleer, goed voor een 0-naar-100-tijd van 5,4 seconden… Dat lijkt er dus al meer op voor een sportieve topversie.

Volkswagen ID.4 & ID.5 update 2023

Dat extra vermogen is trouwens niet het enige voordeel dat de nieuwe elektromotor te bieden heeft, want die zou ook een stuk zuiniger moeten zijn dan het oude exemplaar… En inderdaad: Volkswagen spreekt voortaan over een rijbereik van 550 kilometer in de plaats van 520 voor de ID.4 Pro met achterwielaandrijving. De ID.5 gaat daar dankzij een betere stroomlijn zelfs nog wat over, en belooft tot 556 kilometer sinds de update. Volkswagen heeft trouwens ook een aantal andere zaken rond de aandrijflijn verbeterd. Zo laden versies met de 52 kWh-batterij vanaf nu aan snelheden tot 115 kW in plaats van 110 kW. De achterwielaangedreven varianten met 77 kWh onder de bodem houden het op de oude 135 kW, maar die met vierwielaandrijving laden voortaan aan wel 175 kW. Daarmee pomp je volgens Volkswagen voor 178 kilometer aan stroom in de accu in 10 minuten.

Eindelijk verlichte streelstrookjes

We zeiden al dat je van buitenaf niet op wijzigingen moet rekenen, maar binnenin zal de ID.-kenner de vernieuwde versies wel kunnen onderscheiden. Volkswagen monteert namelijk een nieuw infotainmentscherm op het dashboard, dat standaard 12,9 inch groot is. Dat krijgt een nieuwe, intuïtievere menustructuur mee, en net als bij de pas gepresenteerde Tiguan, Passat en ID.7 wordt het aanraakgevoelige bedieningspaneeltje met streelstrookjes onder het scherm eindelijk ook verlicht. Dat is echter niet het enige vlak waarop de ID.4 en ID.5 aansluiting zoeken bij hun recentere broertjes, want Volkswagen monteert de hendel voor de aandrijflijn nu op de stuurkolom. Voor de update zat die op ietwat ongemakkelijke wijze vast aan het digitale instrumentarium.

Volkswagen ID.4 & ID.5 update 2023

De vernieuwde ID.4 en ID.5 kunnen onmiddellijk besteld worden en zij die dat doen, vinden daar nog een laatste meevallertje. Zo zijn de Duitsers braaf van hun prijzen afgebleven, waardoor je nog steeds 46.260 euro (52 kWh) of 53.830 euro (77 kWh) betaalt voor een ID.4 of 57.130 euro voor een ID.5 (77 kWh)… Hetzelfde als voorheen dus, maar dan voor een elektrische SUV met meer vermogen, meer rijbereik én beter infotainment.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités