Officieel: Peugeot E-3008 haalt 700 kilometer als EV, maar daar blijft het niet bij (2023)

Peugeot E-3008 2023

Peugeot heeft officieel het doek getrokken van de E-3008 — of liever: van zijn technische gegevens. Dankzij gelekte foto’s wisten we namelijk al langer dan vandaag hoe de elektrische SUV eruit zou zien, maar onderhuids wisten we nog niet alles… En daar zat nog één verrassing: deze Peugeot blijft niet alleen elektrisch.

Peugeot stelde zich vorig jaar een nobel doel voorop: tegen eind 2023 wilden de Fransen het breedste zuiver elektrische aanbod van Europa hebben. Intussen innoveert de concurrentie natuurlijk ook wel verder, maar we kunnen er niet om heen dat Peugeot allesbehalve slecht bezig is. Zo hebben ze al elektrische hatchbacks en SUV’s in het B-segment, een E-308 die je ook als break op stroom kan krijgen en een gamma aan uitstootloze bestelbusjes, maar in één van de belangrijkste segmenten bleef een elektrisch alternatief uit… Tot nu.

Fastback-SUV met LED-klauwen

Dit is namelijk de gloednieuwe Peugeot E-3008, een zuiver elektrische SUV in het immer populaire C-segment. Een helemaal verrassende verschijning is dit echter niet meer, want Peugeot stuurde vorige week al een paar beelden de wereld in nadat ze gelekt waren op het internet. Toen leerden we dus al dat we deze auto eigenlijk moeten aanspreken als ‘Fastback-SUV’, want zijn achterpartij loopt bijna coupégewijs af richting een hoekig getekende derrière. Die krijgt de type-aanduiding centraal achterop, onder een doorlopende balk waarin de verlichting verwerkt wordt.

Peugeot E-3008 2023

Zo’n balk zien we ook op de neus van de E-3008, en daar zit de modelnaam er zelfs over gekleefd. Daaronder zit dan weer een gesloten grille met het nieuwe logo erin, en die grille vloeit aan de zijkanten naadloos over in drie LED-klauwen. Die vervangen de slagtanden van weleer in Peugeots nieuwe designtaal, net zoals we dat al te zien kregen bij de facelifts van bijvoorbeeld de 508. Van de 408 leent deze SUV dan weer zijn velgdesign, dat een soort organische vorm aanneemt om het eigenzinnige plaatje af te maken.

Zwevend 21-inchscherm

Dan hebben we het echter nog niet over de binnenkant gehad, want ook daar herschrijft deze E-3008 de wetten van Peugeot… Of toch ongeveer, want het ‘i-Cockpit’-principe met het laag gemonteerde stuur en de hoge tellerpartij blijft wel overeind. Zowel dat stuur als die tellerpartij steken echter grondig in het nieuw, en die laatste zit nu zelfs verwerkt in een enorm scherm dat boven het dashboard lijkt te zweven. In tegenstelling tot bijvoorbeeld BMW’s ‘Curved Display’ bestaat dat hier niét uit twee afzonderlijke schermen, of toch indien je de topversie van de E-3008 bestelt. Daar gaat het namelijk om één doorlopend 21-inchscherm, terwijl de lagere uitrustingsniveau’s wel gewoon twee naast elkaar gemonteerde 10-inchers meekrijgen.

Peugeot E-3008 2023

Verder zou je best veel ruimte in de cabine moeten vinden, ondanks het lagere silhouet van de E-3008. Zo is de auto 8 centimeter lager dan zijn voorganger, maar wel 9 centimeter langer en 5 centimeter breder. Het resultaat is een identiek gebleven koffervolume van 520 liter. Is dat niet voldoende, dan mag je binnenkort rekenen op een E-5008 met een grotere koffer... Of je hangt een aanhanger achter je E-3008, en dan mag je met deze EV 1.250 tot 1.350 kilogram trekken.

Hybrides volgen

Ook daarnaast pakt de E-3008 uit met indrukwekkende cijfers. Zo krijgt de basisversie meteen een 73 kWh-accu waar hij zo’n 525 kilometer rijbereik uit moet halen, terwijl het vermogen komt van een elektromotor op de vooras met 210 pk. Daarboven staat een vierwielaangedreven versie met dezelfde accu en 320 pk. De interessantste variant is echter die met 230 pk op de voorwieltjes, maar wel een heuse 98 kWh-accu onder de bodem. Die schopt het namelijk tot wel 700 kilometer rijbereik. Nadien kan je snelladen tot 160 kW, waarmee alle accu’s volgens Peugeot van 20 naar 80 procent capaciteit gaan in minder dan 30 minuten.

Peugeot E-3008 2023

We verklapten echter al dat deze elektrische E-3008 niet de enige verkrijgbare versie blijft, want inderdaad: er komt ook een 3008-zonder-E. Ondanks het feit dat deze Peugeot dus op het nieuwe STLA Medium-platform staat, is er ook nog plek voor verbrandingsmotoren. Dat worden dan een mildhybride 1.2-liter benzinemotor of een heuse plug-inhybride met volgens Peugeot 195 pk. Op meer informatie over die versies blijft het echter wachten tot Peugeot de reguliere 3008 onthult. Voorlopig moeten we het dus stellen met deze EV, die nog voor het einde van het jaar in productie gaat.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités