Officieel: Peugeot 508 krijgt facelift volgens nieuwe huisstijl (2023)

Peugeot 508 Facelift 2023

De berline en break leven voort, althans bij Peugeot. Vijf jaar na hun lancering trakteren ze de 508 en 508 SW namelijk op een grondige facelift, waardoor de modelletjes er weer even tegenaan kunnen. Dat doen ze niet alleen met een nieuw jasje aan, maar ook met een nieuwe plug-inhybride aandrijflijn in het gamma.

Kijk je even rond bij de concurrentie, dan neemt de ene na de andere afscheid van zijn traditionele berlines en breaks. Zo plaatste Ford zijn Mondeo even geleden al bij het grofvuil, is het stilaan schluss voor de Volkswagen Passat en verklapte Opel al dat de volgende Insignia een crossover wordt. Ook bij Peugeot zijn er veranderingen op til, want de nieuwe 408 is hun eerste model dat op hoge poten staat zonder daar een extra nulletje voor te moeten krijgen. Dat doet dus vermoeden dat ook de Fransen langzaam maar zeker richting crossovers evolueren, maar niet voor de 508 zijn bestaansrecht nog eens mag bewijzen.

Inception Concept achterna

Vijf jaar na zijn lancering wordt de knappe Peugeot namelijk getrakteerd op een facelift, en dat mag je deze keer letterlijk nemen. Het complete front gaat namelijk op de schop en wordt vervangen door een snuit die voor het eerst aan de Inception Concept doet denken. Daardoor zijn de koplampen aanzienlijk slanker en is de grille een stuk groter, terwijl de iconische LED-slagtanden vervangen worden door LED-klauwen. Achteraan blijft alles wat meer bij het oude, al krijgt de verlichting 308- en 408-gewijs gekantelde LED-streepjes en staat de merknaam voluit tussen de units geschreven, zoals dat tegenwoordig hoort.

Peugeot 508 Facelift 2023

Binnenin zou je wel wat meer van de ‘oude’ 508 moeten herkennen, want daar zijn de aanpassingen beperkter. Zo wordt het concept van de i-Cockpit gewoon verdergezet waarbij je het 12 inch grote, digitale bestuurdersdisplay over in plaats van door het compacte stuurtje dient te bekijken. Dat stuurwiel zelf is nog steeds opvallend hoekig van vorm, maar krijgt wel een aangepast design met natuurlijk Peugeots nieuwe retrologo. Middenin het dashboard zit een aanraakscherm met een diameter van 10 duim, dat voor de gelegenheid getrakteerd wordt op nieuwe software. Verder valt ook het minuscule keuzehendeltje van de versnellingsbak op, dat de grotere pook van weleer vervangt.

Efficiëntere, goedkopere hybride

Nieuwe pook of niet, onderhuids blijft het gamma van de 508 herkenbaar. Zo is er nog steeds een 1.2-liter driecilinder benzinemotor met 130 pk verkrijgbaar, naast een 1.5-liter dieselblok met hetzelfde vermogen. Wil je liever stekkeren, dan kan dat als vanouds met de Hybrid 225 die — inderdaad — 225 pk haalt uit de combinatie van een 1.6-litermotor en een elektromotor, of de sportievere PSE die dankzij een extra elektromotor op de achteras beschikt over vierwielaandrijving en 360 pk. Voor zover niks nieuw dus, maar Peugeot breidt het hybridegamma wel uit met een meer bescheiden variant.

Peugeot 508 Facelift 2023

Dat is de Hybrid 180, een instapper die de 1.6 inruilt voor een 1.5-liter benzinemotor en samen met een elektromotor 180 pk naar de voorwielen stuurt. Net als de andere plug-inhybrides haalt hij zijn stroom uit een 12,4 kWh-accu, goed voor tot 64 elektrische kilometers in de berline of 62 in de SW-break. Daarmee is hij volgens de WLTP-cyclus alvast de meest efficiënte der 508 Hybrids. Hoever hij in de praktijk rijdt, kan je zelf ondervinden vanaf de gefacelifte versie de dealers bereikt in de zomer van dit jaar.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités