Aston Martin DBR22: geen dak, wel productiestaartje (2022)

Aston Martin DBR22 2022

Aston Martin neemt een studiemodel mee naar de Monterey Car Week, en dat is er niet zomaar eentje. Deze DBR22 moet niet alleen doen denken aan de racewagens van weleer, maar wil ook de Q-afdeling van het merk in de bloemetjes zetten. En neen, dat heeft niks te maken met die Q van James Bond…

De Q mag misschien niet zo’n vermaarde letter zijn in de autogemeenschap als pakweg de M of sinds kort zelfs de N, maar toch is ook die even het vermelden waard. Onder de noemer ‘Q by Aston Martin’ rollen er dit jaar namelijk welgeteld één decennium unieke creaties uit de werkplaatsen in Gaydon. De Aston Martins Vulcan en Victor zijn er maar twee voorbeelden van, maar met genoeg geld op zak kan je de Britten er zowat alles laten bouwen. Dat zetten ze nog eens in de verf met deze lekker nostalgische conceptcar.

Retro-racer

De DBR22 wil namelijk een moderne reïncarnatie zijn van klassieke racers als de DBR1 en de DB3S — indien dat je iets zegt. Bij het zien van deze nieuwe Aston’ zal het je alvast niet verbazen dat beide inspiratiebronnen geen dak hadden, en doorgaans in een metallicgroene tint gespoten werden. Dat is dus ook het geval, en de kleur werd zelfs specifiek samengesteld voor deze DBR22 door middel van de paint to sample-methode. Verder zijn een reepje voorruit en twee bulten op de achterpartij de enige bescherming tegen de elementen die je mag verwachten, en zijn ook de grille en de ovale koplampen geïnspireerd op de DBR1.

Aston Martin DBR22 2022

Onderhuids kijken we echter tegen een moderne machine aan, want daar vinden we de 5.2-liter V12-motor met twee turbo’s uit de DBS Superleggera. Het vermogen werd daarbij wel ietwat teruggeschroefd, maar dankzij 715 pk en 753 Nm koppel sprint het studiemodel nog steeds naar de ’60 mph’ — net geen 100 km/u — in 3,4 seconden. Daarna gaat hij door tot een top van 319 km/u, al hopen we van harte dat je dan niet te veel insecten op je pad vindt zonder noemenswaardige voorruit.

V12 Speedster in ’t nieuw

Ook de gebruikte technieken om deze auto te bouwen zijn op zijn zachtst gezegd modern te noemen. Zo bestaat de carrosserie volledig uit koolstofvezel en is dit de eerste Aston Martin waarvan subframe door een 3D-printer gebouwd werd. Dat lijkt misschien allemaal wel logisch voor een concept car, maar de Britten belogen alvast dat dit model een staartje krijgt. Zo zouden ze er een beperkt aantal van willen produceren en homologeren voor de openbare weg, maar dan moet je wel tot het exclusieve clubje van trouwe ‘Q by Aston Martin’-klanten behoren…

Aston Martin DBR22 2022

Deze retro-racer doet trouwens vooral denken aan de Ferrari’s Monza SP1 en SP2 van de Icona-reeks, eveneens moderne modellen die dankzij hun gebrek aan voorruiten en hun overdaad aan bulten moeten verwijzen naar circuitwagens uit de jaren ’50. Stiekem is dit echter niet Aston Martins eerste ervaring in dat segment: in 2020 maakten we nog kennis met de gelijkaardige V12 Speedster, waar er toen 88 stuks van gebouwd werden.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités