Aston Martin neemt een studiemodel mee naar de Monterey Car Week, en dat is er niet zomaar eentje. Deze DBR22 moet niet alleen doen denken aan de racewagens van weleer, maar wil ook de Q-afdeling van het merk in de bloemetjes zetten. En neen, dat heeft niks te maken met die Q van James Bond…
De Q mag misschien niet zo’n vermaarde letter zijn in de autogemeenschap als pakweg de M of sinds kort zelfs de N, maar toch is ook die even het vermelden waard. Onder de noemer ‘Q by Aston Martin’ rollen er dit jaar namelijk welgeteld één decennium unieke creaties uit de werkplaatsen in Gaydon. De Aston Martins Vulcan en Victor zijn er maar twee voorbeelden van, maar met genoeg geld op zak kan je de Britten er zowat alles laten bouwen. Dat zetten ze nog eens in de verf met deze lekker nostalgische conceptcar.
Retro-racer
De DBR22 wil namelijk een moderne reïncarnatie zijn van klassieke racers als de DBR1 en de DB3S — indien dat je iets zegt. Bij het zien van deze nieuwe Aston’ zal het je alvast niet verbazen dat beide inspiratiebronnen geen dak hadden, en doorgaans in een metallicgroene tint gespoten werden. Dat is dus ook het geval, en de kleur werd zelfs specifiek samengesteld voor deze DBR22 door middel van de paint to sample-methode. Verder zijn een reepje voorruit en twee bulten op de achterpartij de enige bescherming tegen de elementen die je mag verwachten, en zijn ook de grille en de ovale koplampen geïnspireerd op de DBR1.
Onderhuids kijken we echter tegen een moderne machine aan, want daar vinden we de 5.2-liter V12-motor met twee turbo’s uit de DBS Superleggera. Het vermogen werd daarbij wel ietwat teruggeschroefd, maar dankzij 715 pk en 753 Nm koppel sprint het studiemodel nog steeds naar de ’60 mph’ — net geen 100 km/u — in 3,4 seconden. Daarna gaat hij door tot een top van 319 km/u, al hopen we van harte dat je dan niet te veel insecten op je pad vindt zonder noemenswaardige voorruit.
V12 Speedster in ’t nieuw
Ook de gebruikte technieken om deze auto te bouwen zijn op zijn zachtst gezegd modern te noemen. Zo bestaat de carrosserie volledig uit koolstofvezel en is dit de eerste Aston Martin waarvan subframe door een 3D-printer gebouwd werd. Dat lijkt misschien allemaal wel logisch voor een concept car, maar de Britten belogen alvast dat dit model een staartje krijgt. Zo zouden ze er een beperkt aantal van willen produceren en homologeren voor de openbare weg, maar dan moet je wel tot het exclusieve clubje van trouwe ‘Q by Aston Martin’-klanten behoren…
Deze retro-racer doet trouwens vooral denken aan de Ferrari’s Monza SP1 en SP2 van de Icona-reeks, eveneens moderne modellen die dankzij hun gebrek aan voorruiten en hun overdaad aan bulten moeten verwijzen naar circuitwagens uit de jaren ’50. Stiekem is dit echter niet Aston Martins eerste ervaring in dat segment: in 2020 maakten we nog kennis met de gelijkaardige V12 Speedster, waar er toen 88 stuks van gebouwd werden.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 5 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 12 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année