Grote broer i30 mag dan wel aan de volledig nieuwe generatie gaan, Hyundai vergeet zoals een goede huisvader ook haar i10 niet. Die wordt opgeblonken en rolt voortaan door het leven met een meer uitgesproken front en slimmere tech.
2016 is een belangrijk jaar voor Hyundai. Want niet enkel lanceerde het merk de Ioniq als toekomstvisie en Genesis als submerk, binnen enkele dagen zal Hyundai ook het doek halen van de gloednieuwe i30. Tussen die plug(-in)-/ elektrokar, luxemerk en C-segmenter vond het merk evenwel de tijd om de i10 aan te scherpen. Zonder een gevalletje 'tussen de soep en de patatten te zijn.' De Zuid-Koreanen lijken namelijk zelfzekerheid te hebben gevonden op de Europese markt en dat laat zich uitschijnen in het design.
Want in plaats van generische lijnen te trekken pronkt de i10 met een best opvallend snoetje. Zo is het de eerste Hyundai met de nieuwe 'Cascading grille' die vloeiender loopt en te zien zal zijn op alle nieuwe modellen. Die grille krijgt bijstand van twee ronde LED-dagrijverlichtingen en een compleet herwerkte bumper.
Verdere wijzigingen aan het uiterlijk zijn nieuwe 14-duims velgen (groot genoeg voor een A-segmenter) en een wat braver herwerkte achterkant met zwarte inlegstrook onderaan.
Halve velg in het interieur
Kijk je in het interieur, dan is het - toegegeven; optionele - infotainmentscherm op het dashboard half zo groot als de velg. 7-duims dus. Al is dat niet de enige zeven, want Hyundai geeft klanten gratis 7 jaar toegang tot TOMTOM Live, met onder andere flitspaal-info. Apple CarPlay en Android Auto? Jep, ze tekenen present.
Al krijgt het kleintje nog wat straffe tech onder de kap. Want indien gewenst kan de i10 worden uitgerust met front collision warning en lane departure warning. Passieve veiligheidssystemen, dat wel maar in het A-segment nog veelal ongezien.
Op punt rond het rondpunt
Rijdynamisch geen compleet herwerkte ophanging, wel grotere aanslagrubbers vooraan en een aangepaste stuurratio. Al geeft Hyundai niet mee of die nu kleiner dan net groter wordt.
Vort maken doe je met de bekende blokjes, een 1-liter benzine met 66 pk en een 1.2 benzine met 85 pk. Een manuele vijfbak is altijd standaard, de 1-liter kan je optioneel uitrusten met een - ietwat ouderwetse - viertraps automaat. Nieuwigheden zijn evenwel de BlueDrive-versie van de 1-liter met brandstofbesparende trucjes en een variant op LPG.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 3 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 9 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 11 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année