In 2016 komt Audi A3 met actieve cilinderuitschakeling op 1.8 TFSI

audi-a3-limousine-2013-005

De huidige A3 is sinds 2012 op de markt en ondergaat in 2016 een facelift. Dat dit niet enkel de buitenkant gaat zijn die onderhanden wordt genomen wordt duidelijk met een nieuwe techniek die zijn introductie gaat kennen op de 1.8 TFSI krachtbron.

De Audi A3 heeft altijd bekend gestaan als de meest geavanceerde wagen die op het huidige MQB-platform beschikbaar is. Maar de strijd is ook binnenshuis stevig te noemen want wat je in de A3 kan krijgen, heb je hedendaags ook in de Golf van het moederhuis.

De A3 staat in de planning om in 2016 een update te krijgen, en dit niet enkel kosmetisch. Volgens een bron bij Audi gaat een nieuwe motor gelijk met de facelift zijn introductie maken die van hem opnieuw een pionier maakt op hun MQB-basis. De gekende 1.8 TFSI komt met COD-systeem bij zijn introductie op de A3.

COD wat?

COD staat voor het engelse Cilinder On Demand ofwel actieve cilinder timing. Het systeem kende al zijn introductie bij de 1.4 liter TFSI die al in de VW Polo BlueGT, Golf, Audi A1 en A3 waren tegengekomen en die 150 pk leverde. De Audi A3 wordt de eerste die dit systeem zal krijgen op de 1.8 liter TFSI krachtbron, wat het vermogen richting 180 of 190 pk zou kunnen brengen.

Het principe van COD is dat het de 2 middelste cilinders afsluit wanneer de motor onder lichte belasting werkt. De cilinders zelf blijven meedraaien, maar krijgen geen brandstof meer en bijgevolg is er ook minder verbruik.

Er is nog niets officiëel geweten over wat je dit nu gaat besparen aan de pomp, maar als we de cijfers van de VW Polo BlueGT in lijn zouden doortrekken komen we bij een +/- 0.5 liter minder verbuik buiten de stad, tot een volle één liter voor binnen in de stad. Alle beetjes helpen, zeker?

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités