De i20 coupe hebben ze niet in België gekregen. Al kunnen we daar niet echt rouwig om zijn, want Hyundai verzacht de pijn met de i30 Turbo. Die plaats de 186 pk sterke krachtbron van de Veloster Turbo in een minder extreme verpakking.
Het is misschien wat denigrerend om te zeggen dat de i30 Turbo niet zo extreem is, want de uiterlijke kenmerken liegen er niet om. Vooraan alvast stevig uitgesneden koelsleuven en Led-dagrijlichten. De rode onderlip toont dan weer dat 'ie op bloed uit is. Achteraan stelen de twee dikke eindempers in de sportieve diffuser de show. Wederom met een rood lijntje er in verwerkt. 18-duims velgen laten de Zuid-Koreaan zelfzeker op zijn pootjes staan.
Geen monster, wel sportieve GT
Bij Hyundai spelen ze open kaart; zoek je naar de sportiefste Hot Hatch op de markt, dan moet je ergens anders gaan shoppen. Net zoals de Veloster Turbo krijgt de i30 Turbo en 1.6 GDI-benzine onder de kap met 186 pk en 265 Nm. Daarmee wordt de snelle i30 eerder een sportief rijdende GT dan een echt trackbeest. Eerlijk is daarbij eerlijk, een sprintje naar de honderd van 8 seconden en een topsnelheid van 219 km/u kan je moeilijk traag noemen.
Omdat ze niet hebben geopteerd voor 204 pk zoals in de Kia Pro_Cee'd GT kunnen ze alvast een zuiniger verbruik en CO2-uitstoot opteken. Specifiek hebben we het over 6,9 l/100 km en 157 gram. Nadat je de sleutels hebt ontvangen houdt niemand je natuurlijk tegen om naar de chipboer te gaan...
Met hulp van de Nürburgring
Onderhuids zorgen de Zuid-Koreanen er dan weer voor dat het geheel een stuk strakker stuurt. Het is te zeggen, de wagen werd ontwikkeld nabij de Nürburgring. Het resultaat is een sportievere ophanging - een beetje vaag, we weten het -, een sneller reagerende stuurinrichting (2,78 omwentelingen) en schijfremmen die een maatje gegroeid zijn tot 300 millimeter vooraan en 280 millimeter achteraan.
De Turbo-variant is beschikbaar op de drie- en vijfdeurs van de i30, de stationwagen wordt spijtig genoeg genegeerd. Vanaf 27.999 euro staat er een i30 Turbo op je oprit. Voor de vijfdeurs ben je minstens 28.499 euro kwijt.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 2 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 8 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 10 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 11 mois