Audi A7 H-Tron en Volkswagen Golf HyMotion drinken beiden waterstof

audi-a7-h-tron_01

De Volkswagen-group springt mee op de trein en toont op het autosalon van Los Angeles maar liefst twee modellen op waterstof. Zowel de Golf HyMotion als de A7 H-Tron zijn nog concepts, maar ze tonen wel dat VAG de waterstoftechnologie beheerst.

Laten we beginnen met de stevigste, de A7 H-Tron. In tegenstelling tot alle andere waterstofwagens die we de laatste dagen hebben gezien (en dat zijn er wel wat) past die het plug-inhhybride principe toe. Zo kan je het batterijpakket opladen aan de stekker waardoor je tot 50 kilometer ver kan raken. Zijn de accu's leeg, dan begint de A7 waterstof te drinken. Het verbruik ligt volgens Audi op 1 kg waterstof per 100 km. Op die stof zou de A7 500 km ver geraken om een totale range te krijgen van 550 km.

Prestaties zijn ook aanvaardbaar. Audi spreekt van 230 pk, 540 Nm en een sprintje naar de honderd in 7,9 seconden.

De Volkswagen der Volkswagens doet ook mee

Laat je de Beetle even buiten beschouwing, dan is de Golf de meest bekende Volkswagen op aarde. Het is dan ook niet gek dat VW haar sterwagen gebruikt om de waterstoftechnologie te tonen. Want op het salon staat er naast de Golf Variant R met 300 pk ook een Golf Variant HyMotion. In tegenstelling tot de A7 Concept is het geen plug-inhybride. Wel is er een accu ingebouwd die stroom opslaat tijdens het remmen en een extra punch kan bezorgen wanneer nodig. De elektromotor zelf, die wekt dankzij waterstof 134 pk op en weet de Golf 500 km van zijn vertrekplaats te krijgen.

Terwijl Toyota haar waterstofwagen gaat commercialiseren, heeft Volkswagen daar helemaal nog geen plannen voor. Pas als er genoeg oplaadstations zijn voor waterstof zal het merk meespelen.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités