Vraag: Is 'topsnelheid' nog een verkoopsargument voor jou?

jaguar-xjr-rijtest-35

Daar doen we het weer. Elke week gooien we twee rijtesten online en elke keer geven we daarin netjes mee hoe snel zo'n wagen kan.

Niet dat we dat tegenwoordig zelf nog durven testen op Belgische wegen, op wat elektrische wagens na. En ook naar Duitsland rijden doen we niet elke keer. Het dient eerder als indicatie voor wat de wagen kan, ten opzichte van de concurrentie, net zoals het verbruik en tegenwoordig de CO2-uitstoot dat doen.

2 maten

Bij supercars is het nogal wiedes dat we de topsnelheid erbij vermelden, we willen graag weten wat een constructeur ervan terecht brengt als ze een wagen met 1.000 pk een paar kilometer rechtdoor laten rijden.

Maar kijken we tegenwoordig nog naar de topsnelheid van een auto bij het kopen ervan? En is dat dan doorslaggevend als je een auto gaat kopen? Is het belangrijk om te weten dat de Volkswagen Passat 2 km/u sneller kan dan een Renault Laguna of Opel Insignia? Of is dat eerder psychologisch; "hij rijdt 183 km/u, dan zal hij bij 120 km/u ook wel geen last hebben."

Vandaar dus onze vraag: hoe belangrijk is de topsnelheid van een auto voor jou?

Derniers articles publiés

Commentaires (13)

Laisser un commentaire
Quin 12:41
Portrait de Quin

Niet echt.

Ik denk dat rijplezier tegen lagere snelheden veel belangrijker is. Topsnelheid is leuk als je hem eens op Duitse wegen loslaat, maar voor de rest niet echt een meerwaarde, zeker in de huidige staat van het Belgisch verkeer.

Spurtje naar 100 kijk ik wel naar :).

Adriaan 14:15
Portrait de Adriaan

Ik denk er net zo over. Daarbij, de aantal keren dat ik met mijn auto of moto de topsnelheid gehaald heb zijn op 1 hand te tellen.

Deeboss 16:04
Portrait de Deeboss

Niet de topsnelheid, wel eerder de optrek- en vooral de herneemtijden. We willen toch allemaal soepel en vlot mee met het verkeer. Comfortabel rijden is prioriteit, maar ook veilig rijden, waarbij we niet eerst acht keer vanachter een vrachtwagen moeten komen piepen of we kunnen voorbijsteken zonder dat er 12 johnny's direct in je gat hangen. Alles in een vlotte beweging.

Rebel 18:30
Portrait de Rebel

Niet altijd, wel als je regelmatig op een circuit met je wagen speelt.

Nougabol 11:17
Portrait de Nougabol

Laat ik het zo stellen :

Ik heb als speeltje een Porsche Boxster S, maw meer dan snel genoeg en op onze Belgische wegen soms best frustrerend omdat je het vermogen voor het overgrote deel van de tijd niet kan benutten.
onlangs schafte ik me ook een Mazda MX5 NA (24 jaar oud) aan... Drie keer raden aan welke van de 2 ik het meeste rijplezier beleef.

Een Porsche kopen iemand ?

Adriaan 11:50
Portrait de Adriaan

U laten inspireren door de mannen van mighty car mods?

Nougabol 12:35
Portrait de Nougabol

Toch niet. Altijd al stiekem verliefd geweest op de lijn, eenvoud en het idee achter een MX5.
En nu toevallig een mooi exemplaar tegen gekomen, vandaar.
Wat mij betreft een aanrader voor iedereen !

Sracerr 15:12
Portrait de Sracerr

Is alleen belangrijk indien je een auto gaat tunen (technisch) of een sportauto hebt. De (tussen)acceleraties zijn toch meer zeggend en daarvoor denk ik veel belangrijker voor een echte petrolhead. (vergeet de wegligging/remmen ook niet aub Koni/Brembo)

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités