De Volkswagen Golf R is er weer!

2014-volkswagen-golf-r

Volkswagen zet vanaf september de nieuwe Golf R naast de GTI in het gamma. En aangezien die GTI wat meer paardjes kreeg, moet de R er ook wat meer temmen. 300 stuks zijn het er tegenwoordig, dat is 30 meer dan zijn voorganger.

Naast die 30 extra pk's haalt hij ook 30 Nm meer dan de vorige generatie uit de 2.0 TSI-benzinemotor. Hij legt de 0-100 km/u af in 5,3 seconden in manuele versie, de DSG-versie doet dat in 4,9 seconden. En dat terwijl hij 18 procent minder verbruikt. De Golf R verbruikt met DSG-versnellingsbak nog 6,9 l/100 km volgens het boekje (de manuele Golf R verbruikt 7,1 l/100 km, CO2: 165 g/km). De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

2014-volkswagen-golf-r

Volkswagen laat het vermogen op de vier wielen overzetten door hun bekende 4Motion vierwielaandrijving. Dat systeem zagen we ook al bij de zesde generatie. Verder wordt hij voorzien van een DCC, het adaptieve dempersysteem van VW. De ingenieurs voorzagen naast normal, comfort en sport ook een race-instelling, voor wie zich echt in een supercar wil wanen. Hij krijgt een elektronisch sperdifferentieel en een sportstand op het de besturing.

Derniers articles publiés

Commentaires (13)

Laisser un commentaire
Sven 10:01
Portrait de Sven

exact wat ik aan het denken was. :)

Stefaan 09:59
Portrait de Stefaan

Geen centraal geplaatste dual exhaust meer :-( dat vind ik persoonlijk doodzonde. Dacht dat dat echt een handelsmerk ging worden.

Yvesw 10:02
Portrait de Yvesw

Wou net hetzelfde neerpoten. :-)

Wat zijn we ver van de R32 met V6...

Glenn 13:00
Portrait de Glenn

Inderdaad jammer dat de V6 is afgevoerd. Zalige wagens die generatie. Voor dat geld wil je toch iets speciaals ipv een "gechipte" 2.0l.

Yvesw 13:39
Portrait de Yvesw

@Glenn: Och ja, als je ziet dat Mercedes een AMG heeft met 360 pk uit een viercilinder... De V-motoren zijn met uitsterven bedreigd vrees ik.

Dequal 10:44
Portrait de Dequal

+1 echt jammer dit.

Kenny 10:25
Portrait de Kenny

Ik vind het een beetje een gemiste kans voor de R. In plaats van een zware 4Motion toe te voegen hadden ze even goed de voortrein wat kunnen doorontwikkelen met als resultaat een tof speelgoedje zoals de Focus RS of de Mégane RS. Nu zal de aandrijving en de sturing wel degelijk en veilig zijn, maar nooit echt spannend, en ze zal je ook nooit echt aan het werk zetten. Geen echt HH-materiaal lijkt me dan.

Adriaan 12:21
Portrait de Adriaan

+40k euro is ook niet echt hothatch terrein in mijn mening. Dan moet je eerder naar de fiesta st en zo gaan kijken. Dit is gewoon een ontzettend snelle golf, duur en niet spannend. Langs een kant vind ik hem wel leuk, maar ik zou naar iets anders gaan kijken moest ik dat budget kunnen spenderen aan een auto.

Wim 18:16
Portrait de Wim

Vond de Golf 6 GTI plezanter dan de Golf 6 R, puur dankzij de voorwielaandrijving, dit gaat dezelfde richting uit waarschijnlijk, maar VW zal er dan toch genoeg van verkopen zeker, of ze moesten met pure 0-100 cijfers willen uitpakken

Ben Ruh 21:39
Portrait de Ben Ruh

Vind ik ook zonde. 2 x 2 is te druk, dan nog liever 1 ovale langs elke kant.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités