Brandstofprijzen: denk toch aan de CNG-rijders!

CNG prijzen 2022

Een aantal jaren geleden werd Compressed Natural Gas (CNG) vaak verkocht als een groen alternatief voor benzinemotoren. Het was nog goedkoper ook. Nu de benzine- en aardgasprijzen stijgen, moeten de prijzen voor CNG volgen. Sterker nog, die kennen een exponentiële stijging.

We gingen er zelf ook in mee. Een kilootje CNG kostte destijds 0,8 euro aan de pomp, en was een prima alternatief voor benzine. De wagens die op CNG rijden zijn ook nog uitgerust met een benzinetank, dus de angst om stil te vallen op weg naar de CNG-pomp was in één klap weggehaald. Sterker nog, bij Toyota experimenteerden ze zelfs met een Auris Hybrid met extra CNG-tanks voor een nog grotere radius.

Vandaag de dag liggen de kaarten anders. De Corona-crisis en de combinatie daarvan met de oorlog in Oekraïne, zorgen voor een woekerprijs aan de pomp. 2 euro voor een litertje diesel is geen kwaaie droom meer en ook de benzineprijs ging de afgelopen weken de hoogte in. Toch werken ze daar met maximumprijzen, je hoort het tegenwoordig wekelijks op de radio of elders in het nieuws. Die maximumprijzen gelden echter niet voor CNG, waardoor je nu voor een kilootje makkelijk 3,5 euro betaalt. Een pak meer dus dan de 89 cent die een paar jaar geleden volstond. Daar sta je dan met je kleine benzinetank in je bijna-fonkelnieuwe CNG-auto.

afwachten

Een oplossing voor de hoge brandstofprijzen is er voorlopig niet. "minder rijden" zorgt alvast dat je de tank minder moet vullen en de rekening sneller leeg loopt. De regering heeft het over het aanpassen van de accijnzen op de brandstoffen, die nog eens een maximaal 10 euro op 60 euro tankinhoud zouden gaan uitsparen maar concrete voorstellen zijn er vandaag nog niet. Zo ook niet voor de CNG-rijders, slechts 15.000 chauffeurs tanken vandaag CNG, een minderheid in het autolandschap.

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités