Is de toekomst CNG?

Jarenlang stond LPG als enig brandstofalternatief aan het tankstation. Tot nu, want CNG nestelt zich - mede door een gunstig fiscaal regime - als een lopend vuurtje doorheen Vlaanderen. Tijd dus om op zoek te gaan naar de zin en onzin van dat Compressed Natural Gas. Iets voor in jouw auto?

'Zet je AMG op CNG en betaal geen euro BIV of Verkeersbelasting tot 2020', we ontketenden er begin dit jaar een klein relletje mee. Want plots werd die alternatieve brandstof een zeer interessante overweging. Al zeker omdat meer en meer merken besluiten haar wagens af fabriek uit te rusten met CNG-tanks. Zo ook Suzuki, die ons prompt uitnodigden naar Zweden voor een lezing door enkele slimme koppen over de toekomst van CNG en alternatieve brandstoffen.

Een 20-tal

Vanwaar die plotse fetisj van de overheid naar CNG? Wel, alles heeft te maken met EU-20-20-20. Een zichzelf vooropgesteld doel van Europa tegen 2020 waarbij het totale koolstofdioxideverbruik met 20 procent moet worden teruggedrongen, er 20 procent slimmer met energie moet worden omgegaan en dat 20 procent van de totale energieproductie van hernieuwbare bron afkomstig is.

cng-info-2016

Zowel dat eerste als het laatste zijn op het lijf geschreven van CNG, want het goedje kan de CO2-uitstoot heftig reduceren en is net zoals zonne- en windenergie geen fossiele brandstof. Dit in tegenstelling tot LPG dat nog steeds een bijproduct is van petroleum of aardgas.

Lang leve de riolering!

Maar van waar komt CNG dan? Wel, eigenlijk is het niets anders dan het aardgas dat we gebruiken in onze woning. Echter kan je het ook als methaan produceren in de vorm van biogas, en dan wordt het pas écht interessant. Vandaar ook de trip richting Zweden, want in het noordelijke land wordt 71 procent van het biogas geproduceerd tijdens het reinigen van rioleringswater. Het slib dat overblijft na die reiniging vergist namelijk waardoor biogas (lees: methaan) vrijkomt.

In feite krijg je daardoor een gesloten systeem. Want het gereinigde water wordt opnieuw gebruikt, komt opnieuw in een waterzuiveringsfabriek terecht, levert opnieuw slib op dat gaat gisten en dat... levert opnieuw biogas op. Een oneindige bron van energie, zeg maar.

Van slecht naar goed

'Maar', horen we je denken, 'is methaan niet waanzinnig slecht voor het milieu?' Wel, als je puur kijkt naar methaan dat door de vleesindustrie de lucht in wordt gekatapulteerd (lees: flatulente koeien), dan heb je helemaal gelijk. Bij CNG-brandstof is het echter van het grootste belang dat er geen 'verlies' op de keten is. Of in andere worden; van de plaats waar het gas wordt gevormd, tot aan het station waar je gaat tanken mag er geen vleugje gas ontsnappen. Want methaan is als gas 25 maal slechter voor mens als CO2.

 cng-info-2016

In de realiteit ontsnapt er zo'n 3% tijdens heel de keten, waardoor er toch nog steeds over een CO2-uitstoot wordt gesproken bij CNG. Nu ligt dat bij een Europese berekening op zo'n 5 gram per kilometer bij 100 procent biomethaan. Ter vergelijking; voor benzine is dat 164 gram en voor diesel 156 gram. Grappig; de berekening geeft elektriciteit nog een CO2-uitstoot van 75 g/km.

Niet allemaal CNG-geur en maneschijn

Nemen we de cijfers er dus nog eens voor de laatste keer bij, dan spreken we over een 95% minder uitstoot van fijne deeltjes tijdens het rijden. Terwijl je ook nog eens minder betaalt aan de pomp. Waardoor de case voor CNG helemaal gemaakt is, niet? Hangt er vanaf. Want net zoals alle andere brandstofsoorten hangen er ook wat nadelen aan vast. De belangrijkste; CNG is maar zo ecovriendelijk als dat het geproduceerd wordt. Al kunnen we op wereldschaal genoeg biogas opwekken om iedereen te voorzien van het goedje. Daar schuilt dus niet echt een probleem.

 cng-info-2016

De grootste nadelen voor de consument dan? Net zoals een LPG-installatie moeten je de CNG-tanks kwijt geraken in je wagen, waardoor je meestal over blijft met een kleinere koffer. Dan heb je natuurlijk nog de meerprijs van zo'n ombouw. Die is duurder dan een LPG-installatie (reken op zo'n 5.000 euro) en blijft wel wat aanvoelen als huis-en-tuin-makelij. Een euvel dat omzeild wordt door merken die af-fabriek al een CNG-systeem installeren.

Dan is er nog de beperkte beschikbaarheid in België tegenover het aanbod van benzine- en dieselstations. Een probleem dat je wel kan counteren door te zeggen dat de wagen ook nog perfect op benzine blijft rijden (bij een ombouw). Het grootste probleem voor die 'AMG op CNG'-rijders? Vermogensverlies. De kwaliteit van CNG scheelt namelijk nogal stevig van tank tot tank. Zo is er laagcalorisch en hoogcalorisch gas. Die hebben eveneens een effect op hoe ver je kan rijden met een volle tank en halen in het slechtste geval zomaar even 10 procent van je vermogen weg.

Conclusie

Er is genoeg CNG op aarde voor iedereen. Net zoals er genoeg wind waait en energie van de zon komt om heel de wereld te voorzien van groene stroom. Hoe groen CNG uiteindelijk is hangt dus zwaar af van de fabricagemethode. Al heeft het wel het potentieel in zich om van onze aardbol een meer zuivere plaats te maken. Misschien spreken we binnen 50 jaar niet meer van benzine- of dieselmotoren, maar wel van CNG- of elektriciteitsmotoren? Veel zal alvast afhangen van overheden om te bepalen welke toekomst we zullen uitrijden.

cng-info-2016

Laatst gepubliceerd

Reacties (11)

Plaats een reactie
moodystarfish 16:28
afbeelding van moodystarfish

Interessant artikel. Echter, ook al is het biomethaan, dan stoot je toch nog CO2 uit bij verbranding - waardoor de 5g/100km in feite puur theoretisch is, niet? Of mis ik hier iets :-)

roel 19:59
afbeelding van roel

die 5g is het equivalent voor het verlies aan gas van productie tot de uiteindelijke verbranding. de uitstoot is er steeds bij verbranding, maar kan door propere productie als neutraal worden beschouwd. (denk ik toch)

Clean Air Lovers & Lobbyists 15:14
afbeelding van Clean Air Lovers & Lobbyists

Beste,
Het voorbeeld van Zweden is super: lokale productie + biomethaan. De tank-to-wheel (TTW) uitstoot van biomethaan wagens is inderdaad 0 gram CO2. Bij stortgas en vergisting van organisch afval wordt de biomethaan uitstoot voor TTW als 0 gezet gezien het ‘biogeen’ is. Bij de andere vormen van aanmaak van biomethaan is er wel degelijk een CO2 uitstoot. Wat betreft CNG is het anders: bij NEDC 2015 tests is dit bij CNG echter 93 gram CO2 (t.o.v. 118 voor benzine en 89 voor diesel). CNG geeft dus slechts een daling van +/- 20% ten opzichte van benzine, geen tav diesel. Biomethaan zorgt voor een spectaculaire daling van 95%... % biomethaan tov CNG in Belgie is echter zeer klein. En de CNG legt lange afstanden af, dus veel verlies (beschouwd als tussen 1 en 9% verlies).
Bron: The role of natural gas and biomethane in the transport sector, Ricardo Energy & Environment voor Transport & Environment 2016. Kan deze opsturen, mail naar philippe@call4cleanair.be

John 21:42
afbeelding van John

In Ninove bij Dats kost 1 liter (of kg) 0,94 euro. Dus wel wat duurder dan LPG.

John 21:46
afbeelding van John

Mijn volgende auto zou wel eens een cng model kunnen worden. Moet een cng installatie ook elke 5 jaar gekeurd worden zoals LPG?

John 14:19
afbeelding van John

15kg is misschien wel weinig, maar een voordeel is wel dat je nog beschikt over dezelfde benzinetank als een gewoon model (50 of 55 liter).

Dieter 18:42
afbeelding van Dieter

Rijd al 2 jaar met CNG wagen.(Audi A3)
Ben supertervreden... Beter voor milieu en goedkoper dan benzine en of diesel. Ook geen verlies van kofferruimte omdat Audi omgebouwd is bij assemblage !!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws