Hyundai Kona Electric bolt 1.026 km ver op 1 acculading

-

Hypermilen. Het was aan het begin van dit decennium hip bij constructeurs die hun dieselmotoren wilden promoten. Tegenwoordig nemen de elektrische wagens dat over, door een radius voor te leggen die meer dan het dubbele van de vooropgestelde WLTP-radius haalt.

Verwacht je niet aan opwindende data. Want als je 1.026 kilometer ver wil rijden, is het de bedoeling dat je zo sereen en gelijkmatig mogelijk rijdt. Om dat te bewerkstelligen trok Hyundai naar de Lausitzring, die door expertisebedrijf Dekra wordt uitgebaat. Vooraf hadden ingenieurs berekend dat tussen de 984 en 1.066 kilometer gereden zou kunnen worden als de chauffeurs een beetje hun best deden.

3 teams

De wagens haalden gemiddeld tussen de 29 en 31 km/u. Dat lijkt niet veel maar als je naar je eigen borodcomputer kijkt zie je dat je met allerlei verkeerssituaties samen gemiddeld ook maar aan 50 km/u komt.

Voor de gelegenheid werden allerlei verkeerssituaties gesimuleerd, met daarbij ook een “spitsuur”, verkeerslichten, 30 km/u-zones en bebouwde kom. Er namen drie wagens deel aan de test, waaronder een team met technici van Hyundai zelf, een team van PR en marketing en een team van het Duitse magazine Auto Bild.

Alle teams kozen ervoor om het infotainmentsysteem en de airco uit te schakelen, hoewel erg warm weer tijdens de test. De dagrijverlichting bleef wel werken. Aan het einde van hun accu haalden de wagens 1.018, 1.024 en 1.026 gereden kilometers. Dat betekent een gemiddeld verbruik van respectievelijk 6,28, 6,25 en 6,24 kWh/100 km.

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités