![Ford Mustang GT verkeersbelasting 2024](https://www.autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2024/Ford/anderefotos/ford_mustang_fiscusfans_2024_1.jpg?itok=YqubaAve)
De nieuwe Ford Mustang kent zijn prijs voor onze markt: vanaf 58.460 euro is hij van jou. Er is echter één probleem: de enige motor waarmee we hem kunnen krijgen is een lekker grote V8. Zo’n enorm blok ziet de fiscus natuurlijk graag komen... Dus hoeveel belastingen moet je bij die basisprijs optellen?
De Ford Mustang wordt met elke generatie weer een beetje Europa-vriendelijker. Zo werd de musclecar een paar decennia terug nog gezien als een ongewassen beer maar sinds de vorige generatie werd zijn rijgedrag aanzienlijk scherpgesteld. Die trend belooft de gloednieuwe Ford Mustang verder te zetten, maar op een ander vlak maakt die zichzelf het leven knap lastiger voor de Europese markt. Zo komt hij enkel onze richting uit met een 5.0 liter grote, atmosferische V8 onder de kap dus dat zet ons — en John van de comments, waarvoor dank — aan het denken: wat vraagt vadertje staat zoal aan belastingen voor dat apparaat?
17.000 euro erbij
Gelukkig is vadertje staat zo vriendelijk om een tool aan te reiken die dat tot in de details voor je kan berekenen. Daar heb je eigenlijk maar een paar cijfertjes nodig: de cilinderinhoud in cc’s, de euronorm en de CO2-uitstoot. Op dat eerste vlak blijkt de 5.0-liter V8 in realiteit 5.031 cc groot, de euronorm is natuurlijk 6 — in eventuele toevoegingen maakt de tool geen verschil — en qua CO2-uitstoot kiezen we uit beleefdheid de laagste waarde die we in het Mustang GT-gamma kunnen vinden: 273 g/km. Dat gooien we samen in de simulator, en dan is het bidden maar.
![Ford Mustang GT verkeersbelasting 2024](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2024/Ford/anderefotos/ford_mustang_fiscusfans_2024_2.jpg?itok=xHrTeEi0)
Dat bidden heeft echter niet geholpen, want het resultaat komt neer op een totaal van 16.967,52 euro aan belastingen. Daarvan is 13.249,15 euro eenmalig te betalen, want dat is de Belasting op Inverkeerstelling (BIV). Nadien betaal je ieder jaar 3.718,37 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting. Tel die twee dus op bij de 58.460 euro die je voor de goedkoopste Mustang GT Fastback moet neertellen, en je bent alles samen 75.427,52 euro kwijt voordat je met je nieuwe ros kan gaan rijden.
Is de Ford Mustang GT daarmee nog steeds zijn geld waard? Laat het ons weten in de comments!
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 5 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 12 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année