Rijtest + video: Porsche 911 Carrera T (2023)

Porsche 911 Carrera T (2023) test

Verwachtingen scheppen, dat kunnen ze in Zuffenhausen. Vraag aan Porsche om een 911 Carrera enkele kilo’s lichter te maken en er wat chassisaanpassingen op los te laten, en de fanbase spreekt al meteen over een poor man’s GT3. Slaagt deze 911 Carrera T erin om die verwachtingen waar te maken?

Eind 2017 gingen de harten van de Porsche-puristen wat sneller slaan. Porsche haalde immers de ‘Touring’-benaming nog eens van onder het stof voor zijn 911. Dat was intussen al van de jaren 60 geleden, en in de intussen gepensioneerde 991-generatie betekende dat onder meer een bescheiden dieetkuur en een manuele bak. Met andere woorden: een minder duur alternatief voor de 911 GT3 of de 911 R. Of dat hoopten de fans althans.


CHECK HIER ONZE VIDEO


Ranke taille

Vandaag is die ‘Touring’-benaming inmiddels weer goed ingeburgerd in Zuffenhausen. Zo is er intussen al een 718 Cayman T de revue gepasseerd en staat er nog steeds een Macan T in de catalogus. En voor de tweede generatie op rij: een 911 Carrera T. Volgens Porsche zelf moet die een “puristische rijbeleving” opleveren dankzij “een uitzonderlijk sportieve uitrusting”. Met standaard manuele versnellingsbak en zonder achterbank lijken de voortekenen alvast gunstig.

Je zou het hem aan de buitenkant nochtans niet meegeven. De Carrera T is een ‘basis’-Carrera, en dat betekent dat hij de ranke taille van de gewone Carrera en Carrera S krijgt. Geen verbrede wielkasten of aerokit met vaste achtervleugel dus, die je op een Carrera GTS wel kunt aanstippen. Wel een donkergrijze accentkleur, die opduikt op de spiegelkappen, de optionele bestickering op de flanken en de modelbenaming op de bips. Ook de velgen, die deze T bij de Carrera S is gaan lenen, krijgen dezelfde grijze kleur. Titanium Grey, voor de kenners.

Porsche 911 Carrera T (2023) test

Welk voordeel?

Als je de vorige 911 Carrera T van binnenin hebt gezien, dan valt je meteen één ding op in het interieur: deze 992-generatie heeft geen treklintjes meer, maar wel klassieke deurgrepen. Zoveel gewichtsbesparing leveren die lapjes textiel natuurlijk niet op, en ook Porsche let natuurlijk af en toe eens op de kleintjes. Om de sportieve sfeer wel terug te roepen, kun je bijbetalen voor de lichtgewicht kuipzetels uit één stuk, wat je normaal gezien pas vanaf de Carrera GTS kunt.

Alleszins verliest de Carrera T sowieso kilo’s, door standaard de achterbank achterwege te laten en de manuele zevenbak te monteren, door wat geluidsisolatie weg te schaven en te kiezen voor lichter glas. Maar eerlijk gezegd levert dat niet zoveel voordeel op: je kunt immers kosteloos de achterbank terug laten plaatsen en de PDK-achtbak met dubbele koppeling aanstippen. Gek genoeg weegt deze Carrera T met 1.505 kilogram dan exact evenveel als een basis-Carrera. En jammer genoeg was dat het geval bij ons testmodel.

Porsche 911 Carrera T (2023) test

Standaardlijstje

Nog identiek aan de basis-Carrera is de motor helemaal achterin. De flat six heeft dus een cilinderinhoud van 3,0 liter, krijgt twee turbo’s en een vermogen van 385 pk en 450 Nm. Een flink stuk minder dan de 450 paarden in de Carrera S, maar evenwel genoeg om ‘m met de PDK-versnellingsbak in 4,0 seconden rond naar de 100 km/u te doen sprinten. De manuele versie doet er een halve seconde langer over. Pieken doet de Carrera T in beide gevallen bij 291 km/u.

Trek je de vergelijking met de basis-Carrera en de S door, dan mag deze T nog een paar chassisaanpassingen aan zijn standaardlijstje toevoegen: de 10 millimeter lagere PASM-ophanging, het Sport Chrono-pakket, het Porsche Torque Vectoring-systeem met mechanisch sperdifferentieel en optioneel zelfs een meesturende achteras, die je normaal pas vanaf de Carrera S kunt aanvinken. O ja, en de Carrera T krijgt standaard ook een sportuitlaat mee.

Porsche 911 Carrera T (2023) test

Je ne sais quoi

Dat is trouwens het eerste wat opvalt wanneer je onderweg bent met deze Carrera T: de weggelaten geluidsisolatie maakt dat je meer rolgeluiden binnenkrijgt, en de combinatie met de wat luidere flat six achterin maakt ‘m druk om dagelijks mee te rijden, bijna op het vermoeiende af. Dat doet zo’n basis-Carrera dan weer beter, en die hoeft in de sprint zelfs niet onder te doen voor deze Carrera T.

Aan de andere kant beklemtoont de T met zijn extra chassisingrepen hoe degelijk een basis-911 in elkaar zit. Staar je niet blind op de GT3 of de Turbo S: een Carrera, een T of een S pakken evengoed uit met een lage rijpositie, een kaarsrecht stuur dat heerlijk direct contact maakt met de voorwielen en die duw in de rug die van helemaal achteraan komt.

Porsche 911 Carrera T (2023) test

En tegelijk zijn ze dagelijks veel makkelijker inzetbaar, omdat ze hun beperktere vermogen geleidelijker vrijgeven en daardoor heerlijk toeren maken, in de bochten evenzeer schitteren door hun uitgekiende balans, en ook optimaal kunnen profiteren van de ogenblikkelijke responstijd van de PDK-versnellingsbak. Een steengoeie basis-911 dus, deze Carrera T, maar om hem echt speciaal te maken missen wij toch een zeker je ne sais quoi.

Prijzen

Porsche zet deze Carrera T in de prijslijst voor iets minder dan 141.000 euro. Zo’n 10.000 euro meer dan de basis-Carrera en ongeveer 6.000 euro minder dan de krachtigere Carrera S. Da’s maar weinig opleg voor 65 pk extra in die krachtigere S, denk je dan, maar stip je dan de ontbrekende chassisitems aan die de T wel heeft, dan kom je al snel aan een meerprijs van 11.000 euro.

Porsche 911 Carrera T (2023) test

Conclusie

Dat ons testexemplaar wel een achterbank maar geen manuele bak had, heeft wellicht niet geholpen. Maar de verwachting om een soort poor man’s GT3 tegen te komen, heeft deze Porsche 911 Carrera T niet kunnen inlossen. Wel weet deze doordacht aangeklede basis-911 de kracht van de 911 tot de essentie te herleiden. Net als de basis-Carrera en de Carrera S.

Specificaties

Motor

3.0 zes-in-lijn, turbobenzine

Puissance

385pk

Couple

450 Nm

Overbrenging

8-bak, dubbele koppeling

Transmission

achterwiel

Poids

1 505 kg

Vitesse de pointe

291 km/u

Prix de base

€ 140 998.00

0 à 100 km/h

4.00 sec

Gemiddeld testverbruik

10.50 L/100km

Coffre min.

132 L

Rejet de CO2

233 g/km

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités