Elektrische Volkswagens moeten er dringend normaler gaan uitzien, zegt designbaas

Volkswagen ID.4 2023

Volkswagen heeft een nieuw hoofd van de designafdeling, en die lijkt niet op zijn mond te zijn gevallen. Zo heeft de voormalige Bentley-ontwerper uit de doeken gedaan wat er zoal moet veranderen om Volkswagens weer aantrekkelijk te maken… En vooral het design van de elektrische ID.-modellen moet eraan geloven.

Als je nog nooit van Andreas Mindt gehoord hebt, nemen we je dat niet kwalijk. De hoofdzetel van de Volkswagen-groep heeft in de afgelopen jaren namelijk veel weg van een duiventil, met als enige verschil dat de duiven vaak niet meer terugkeren nadat ze uitgevlogen zijn. Zo zette CEO Martin Winterkorn in 2015 een stapje opzij voor Matthias Müller, die op zijn beurt moest wijken voor Herbert Diess in 2018. Die laatste maakte er dan weer zo’n boeltje van dat hij vorig jaar vervangen werd door Porsche-baas Oliver Blume, en die nam Michael Mauer meteen ook mee van bij Porsche als hoofddesigner voor de hele groep. Mauer kegelde Klaus Zycoria dan weer buiten als ontwerper voor het merk Volkswagen en parkeerde er Andreas Mindt in de plaats. En als je nu nog mee bent, dan mag je horen wat die laatste te zeggen heeft.

Tijd van early adopters is voorbij

In een interview met het Amerikaanse Motortrend heeft Mindt namelijk het boekje opengedaan over het design van toekomstige Volkswagens. Hij mikt daarin vooral op elektrische Volkswagens, die volgens hem “te kunstmatig” vormgegeven werden in de afgelopen jaren. Hij plaatst dat binnen het smakenpallet van de early adopters die graag willen dat iedereen ziet hoe groen hun auto wel niet is, maar “die tijden zijn voorbij” volgens de designbaas. Hij verklaart dat EV’s tegenwoordig 15 procent van de wereldwijde markt uitmaken, dus nu moeten designers gewoon “kalmeren en iets goeds maken”, zoals ze dat bij gelijk welke andere auto zouden doen. Een eerste voorsmaakje daarvan kregen we met de ID. 2all Concept, de eerste elektrische VW die onder leiding van Mindt ontworpen werd en er inderdaad een stukje normaler uitziet.

Volkswagen ID. 2all 2023

De uitspraken mogen dan klinken als een sneer naar zijn voorganger, maar heel verrassend zijn ze niet. Zo werd een paar weken geleden nog bekend dat de vraag naar de elektrische ID.-modellen flink wat lager ligt dan verwacht, waardoor er koppen moesten rollen in de fabriek in Emden. Daarnaast is Volkswagen naarstig aan het werk om tegen 2026 10 miljard euro te besparen, waardoor nichemodelletjes als de Arteon eraan moeten geloven. Het is dus wel duidelijk dat er het één en ander moet veranderen bij Volkswagen, en het design van de elektrische ID.-modellen is daar blijkbaar deel van.

Derniers articles publiés

Commentaires (1)

Laisser un commentaire
JL 18:05
Portrait de JL

Mmm, buiten het design zijn er genoeg andere redenen te verzinnen waarom je als consument iets anders koopt dan een ID3/4. Prijs, optie-politiek, relatief hoog verbruik, povere ergonomie (human-car-interface), nog steeds erg irritante bugs...

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités