Vaarwel, V8: Maserati verbant achtcilinders uit zijn gamma tegen eind 2023

Maserati V8 afscheid 2023

Vind je de V8-motor het juweel van de auto-industrie? Luister je naar zijn roffel om voor het slapengaan tot rust te komen? Wend dan even je blik af voor dit nieuws uit de Maserati-stal. Zij halen de V8 namelijk uit elk van hun modellen, en dat nog voor het einde van dit jaar.

De V8-motoren van Maserati hebben iets van een iconische status. Zo is het op zich al fijn om zo’n oppermachtig blok in het vooronder van je drietandmobiel liggen te hebben, maar stiekem is er achter de schermen nog meer aan de hand. Maserati haalt zijn achtcilinders namelijk al sinds jaar en dag bij niemand minder dan Ferrari, en daarmee maak je al helemaal indruk tijdens het gemiddelde cafégesprek. Nu blijkt dat ene weetje echter precies de doodsteek te zijn van de V8 voor Maserati.

Eerst V6, dan EV

De Italiaanse constructeur heeft namelijk aangekondigd dat alle V8-motoren uit zijn gamma gaan verdwijnen tegen eind 2023. Dat lees je goed: Maserati wacht niet tot het Europese verbannen van de verbrandingsmotor in 2035, en geeft ons zelfs geen paar jaartjes respijt. De reden daarvoor is niet ver te zoeken, want Ferrari kondigde eerder aan dat het contract voor de levering van V8-motoren dit jaar ten einde komt. Vanaf 2024 heeft Maserati met andere woorden geen achtcilinders meer om in zijn Levante, Quattroporte en Ghibli Trofeo's te leggen, waardoor die topversies onvermijdelijk uit productie moeten gaan.

Maserati V8 afscheid 2023

Voor het zover is, neemt Maserati afscheid met twee speciale edities: de Ghibli 334 Ultima en de Levante V8 Ultima. Die worden tijdens het Goodwood Festival of Speed in juli onthuld, en zullen de laatsten van hun soort worden. Daarna neemt de Nettuno-V6 het over van Ferrari’s 3.8-liter V8 voor latere Trofeo's, zoals dat momenteel al het geval is in de sportiefste Grecale. Uiteindelijk ziet Maserati vooral heil in elektromotoren voor zijn krachtigste versies. Zo wil het merk tegen 2025 een zuiver elektrische variant van elk van zijn modellen aanbieden, en in 2030 staat er zelfs geen enkele Maserati met een verbrandingsmotor meer in de showroom.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités