Officieel: Peugeot 3008 en 5008 worden 15% zuiniger dankzij nieuwe hybrideversies (2023)

Peugeot 3008 Hybrid 2023

De verbrandingsmotoren moeten eruit bij Peugeot — of toch diegene die het zonder enige elektrohulp doen. In de plaats daarvan lanceren de Fransen een nieuwe aandrijflijn die het midden kiest tussen mildhybride en zelfopladende hybride. Beginnen doet die bij de 3008 en 5008, maar de rest van het gamma moet snel volgen.

Peugeot is volop bezig met elektrificeren. In de loop van dit jaar moet het complete gamma namelijk geëlektrificeerd zijn, en met een hele resem EV’s en plug-inhybrides zijn ze al mooi op schema. Er staan echter nog steeds een paar exemplaren met alleen verbrandingsmotoren in de showrooms, en ook die moeten dus op de één of andere manier onder stroom komen te staan. Wat dacht je bijvoorbeeld van een klein elektromotortje in de versnellingsbak?

Meer dan mildhybride

Het is misschien wat simpel uitgedrukt, maar dat is wel ongeveer hoe Peugeots nieuwe 3008 en 5008 Hybrid gaan werken. Beide modellen behouden namelijk de gekende 1.2-liter PureTech-benzinemotor, al krijgt die wel een nieuwe starter-alternator en loopt die voortaan volgens de principes van de Miller-cyclus — waar we je verder niet mee gaan vervelen. Een meer tastbare wijziging schuilt echter in de versnellingsbak, want die zesbak met dubbele koppeling wordt voorzien van een elektromotor met 28 pk en 55 Nm koppel. Die haalt zijn stroom uit een accuutje van nog geen één kWh, die een plaats moet vinden onder de bestuurdersstoel.

Peugeot 3008 Hybrid 2023

Om van een echte zelfopladende hybride à la Toyota te spreken zijn die cijfers misschien wat magertjes, maar het systeem gaat wel iets verder dan de gemiddelde mildhybride. Zo belooft Peugeot dat je in de stad maar liefst de helft van je kilometers zuiver elektrisch zou kunnen afleggen, want de 3008 en 5008 Hybrid kunnen weldegelijk korte stukjes rijden op stroom. In die omstandigheden zou je wel 2,5 l/100 km moeten besparen, terwijl het verbruik op de snelweg nagenoeg ongewijzigd zou blijven. Gemiddeld spreekt Peugeot over een besparing van ongeveer 1 l/100 km, wat de auto’s zo’n 15% efficiënter zou maken dan exemplaren zonder elektrohulp. Bovendien levert het systeem zes extra pk’tjes op ten opzichte van de niet-geëlektrificeerde 1.2 PureTech, goed voor 136 pk en 230 Nm koppel.

Op weg naar zuiver elektrisch

Peugeot laat het echter niet bij deze 3008 en 5008 Hybrid, want ze verklappen dat deze motorisatie ook zal doorstromen naar de rest van het gamma. Daarbij gooien ze zelfs al wat nummers onze richting uit, en zo leren we dat we binnenkort hybrideversies mogen verwachten van de 208, 2008, 308, 308 SW en 408. Daar zal de nieuwe aandrijflijn de plek innemen van de reguliere PureTech 130-motorisatie, net zoals dat bij deze 3008 en 5008 het geval zal zijn.

Peugeot 3008 Hybrid 2023

Dat Peugeot die SUV’s als eerste trakteert op het nieuwe systeem is echter geen verrassing, want de 3008 en 5008 lopen zowat op hun laatste benen. Zo verklapten de Fransen eerder dit jaar al dat er een zuiver elektrische E-3008 en E-5008 in het verschiet zitten, en die zouden ook nog in 2023 gelanceerd moeten worden. De kans is echter groot dat die aanvankelijk even naast de reguliere 3008 en 5008 zullen leven, aangezien de nieuwe generatie op het nieuwe STLA-platform zal staan en dus geen verbrandingsmotoren kan bieden. Dat brengt Peugeot dan weer een stapje dichter bij zijn doel om tegen 2030 uitsluitend elektrische auto’s te verkopen in Europa.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

acce 2024

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités