
Sony’s saga in de autosector krijgt een productiestaartje. Zo vormde de elektronicagigant een paar maanden geleden een joint venture met Honda, en nu komen er meer details naar buiten over hun plannen. Tegen 2026 moet hun eerste elektrische auto namelijk op de baan zijn, eerst in de VS en Japan en nadien waarschijnlijk bij ons.
Sony mag dan nog geen enkel stuk rollend materieel op de weg gezet hebben; over zijn ambities in de autosector is er al meer dan genoeg geschreven. Zo kregen we bijna drie jaar geleden al een best realistisch studiemodel te zien, en trokken ze het jaar daarop terug genadeloos de stekker uit die Vision-S. Spoel even door naar begin dit jaar en Sony duikt plots op tijdens het CES in Las Vegas met de Vision-S 02, een soort SUV-versie van die eerste conceptcar. Een paar maanden later werd duidelijk waar die comeback vandaan kwam: het bedrijf had een joint venture opgestart met Honda om samen EV’s te gaan bouwen. Nu krijgen we meer inkijk in hun concrete plannen.
Misschien ook Europa
Toen beloofde het kersverse Sony Honda Mobility zijn eerste auto te verkopen vanaf 2025, en daar blijven ze in zekere zin bij. Het zou dan wel gaan om pre-orders, en de eerste exemplaren moeten van de band rollen in 2026. Dat zou gebeuren in één van Honda’s fabrieken in de VS, en dat wordt ook de eerste plaats waar je de auto zal kunnen kopen aangezien de Amerikaanse regering de verkoop van in eigen land gebouwde EV’s subsidieert. Kort daarop zullen ook in Japan de orderboekjes open gaan, maar over een Europese introductie zijn beide partijen minder duidelijk. Zo zou een intrede op onze markt wel overwogen worden, maar nog grotendeels afhangen van het succes van het nieuwe model in de VS en Japan.

Over dat model weten we voor de duidelijkheid nog niks, want hoewel Sony dus al twee best knappe concepten toonde zijn dat allebei auto’s die ontwikkeld werden voor Honda zich ermee ging moeien. De kans is dan ook groter dat het zou gaan om een soort topmodel voor Honda, dat de auto dus ook zal bouwen terwijl Sony zich vooral om de technologie bekommert. Die moet de EV onder andere in staat stellen om autonoom te rijden tot niveau 3, wat wil zeggen dat de auto op eigen houtje beslissingen kan nemen op basis van omgevingsparameters maar je als bestuurder wel nog het stuur kan — en zelfs moet — overnemen. Geen verkeerde ambities dus…
Commentaires récents
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Comment commander en France ?
Door Phanry HOUN Il y a 1 mois
Les Seres 5 et 7 débarquent aussi en Belgique
j'attends avec inquiétude ci serres SF 5 arrivera un jour en belgique?? véhicule avec prolongateur...
Door bernard hoyez Il y a 6 mois
Prior Design transforme votre Hyundai i30 en voiture de rallye
Bonjour , savez vous placer un kit prior sur un Mercedes gle coupé hybride ? Merci
Door Wiggers Il y a 1 année