Officieel: Honda Civic e:HEV geeft zijn motorgeheimen vrij (2022)

Honda Civic e:HEV 2022

Om te zeggen dat we al even wisten hoe de nieuwe Honda Civic eruit zou komen te zien, is iets van een understatement. Nu laten de Japanners ook eindelijk weten wat er precies onder zijn motorkap leeft. En wat blijkt: de middenklasser komt met een gloednieuwe hybride aandrijflijn naar Europa.

De Honda Civic is aan zijn elfde generatie toe — en op zich is dat geen nieuws. We kregen de nieuwkomer namelijk al ruim tien maanden geleden voor het eerst te zien, en inmiddels rijden er al aardig wat exemplaren rond in Azië en Amerika. In de tussentijd kregen wij nog niet eens te horen welke krachtbron de Europese versie zou aandrijven, al waren we er wel redelijk zeker van dat er iets van elektrificatie mee gepaard zou gaan.

Te nemen of te laten

Dat wordt nu bevestigd in de specificaties die Honda vrijgeeft, al kiezen de Japanners niet zomaar voor de gemakkelijke weg. Terwijl we namelijk verwacht hadden dat de Civic gewoon de 131 pk sterke aandrijflijn uit de HR-V zou meepikken, wordt de nieuwe middenklasser voorzien van een gloednieuwe 2.0-litermotor die volgens de principes van de efficiëntere Atkinsoncyclus leeft. Dat blok werkt samen met twee elektrische krachtbronnen, vermoedelijk dus één echte elektromotor en een starter-generator op het benzineblok. Dat maakt van deze Civic e:HEV dus een zelfopladende hybride, en geeft hem een totaal vermogen van 184 pk en 315 Nm koppel. Het verbruik blijft volgens Honda dan weer onder de 5 l/100 km.

Honda Civic e:HEV 2022

Die hybride aandrijflijn wordt de enige die je in het vooronder van een Europese civic zult terugvinden — of toch indien we het over de reguliere versies hebben. Zo belooft Honda wel nog de Civic Type R naar het Oude Continent te verschepen, en die zal het vermoedelijk wel zonder elektrohulp en met een manuele versnellingsbak stellen. Op een licht sportieve versie als de Civic Si moeten we dan weer niet rekenen, tenzij je die koste wat het kost in een container uit de VS wil laten overkomen.

Strak en minimalistisch

Onze Europese Civic komt ook maar in één carrosserievorm in de showrooms te staan: als hatchback. Op de sedan hoeven we hier dus niet te rekenen, en een break-versie zoals destijds staat al helemaal niet meer op de planning. De Civic houdt er echter wel iets meer Europese manieren op na, want hij laat zijn typische overdaad aan vouwen en hoeken nog meer achterwege voor een strak, minimalistisch design. Ook binnenin vinden we dat terug, met een enkel, doorlopend ventilatierooster, een bescheiden infotainmentscherm van 9 inch en — niet onbelangrijk — de nodige fysieke toetsen op het dashboard.

Honda Civic e:HEV 2022

Loop je al sinds vorig jaar warm voor zo’n nieuwe Civic? Dan komt er aan het wachten binnenkort een einde. Honda zou de elfde generatie van zijn middenklasser vanaf de herfst van dit jaar in zijn showrooms plaatsen.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités