Rijtest: Nissan 370z Nismo

Rijtest: Nissan 370z Nismo

Met de Skyline, Z-reeks en GT-R heeft Nissan niets meer te bewijzen in het sportieve segment, maar met deze 370z Nismo hebben ze er alweer een sterkhouder bij.

Even het concept Nismo inleiden. De sporttak van Nissan startte in 1964 met de inmiddels legendarische Skyline S54. In die tijd groeide Nismo uit tot een submerk met een enorme aanhang dat jammer genoeg enkel in Amerika en Azië beschikbaar was. Tot vandaag. Begin dit jaar stelde Nissan de Juke Nismo voor op Europees grondgebied en vandaag deed ze daar een nieuw model bij, de 370z Nismo.

De slogan van Nismo is "Innovation that excites" en liefst ook betaalbaar is. Daarmee zou je kunnen verwachten dat ze hem er wat leuker doen uit zien en duurder gaan verkopen, er zijn immers voldoende merken die zo te werk gaan. Gelukkig is dat bij Nissan niet zo. De Nismo-badge moet staan voor een volledig pakket inclusief motorische, technische en aerodynamische aanpassingen. En die aanpassing zijn best verregaand, ook in deze 370z.

Dikker, letterlijk

De Z is sowieso de sportiefste uit het Nissan-gamma (de GT-R buiten beschouwing gelaten). En hoewel die er in zijn standaard trim al niet slecht uit ziet, doen ze het met deze Nismo-uitvoering nog een pak beter. We merken een nieuwe bodykit op die dezelfde downforce genereert als de GT-R (no shit) en er een stuk dikker uitziet. Nieuwe bumpers vooraan met rood accent, dikke diffusor, twee kloefers van uitlaatpijpen met een diameter van 120mm, een spoiler om u tegen te zeggen en een lijnenspel langszij waar wij blij van worden. Wie de indruk had dat de Nismo-uitvoering groter lijkt dan de standaard 370z heeft gelijk. Deze Nismo is 160 mm langer en 25 mm breder, opnieuw voor de nodige aerodynamische aanpassingen en een betere gewichtsverdeling voor de rijdynamiek. Achter de 19 inchers schuilen rode remklauwen, velgen die een pak lichter zijn dan hun voorgangers. Vooraan werd er 800 gram per wiel bespaard, achteraan 100 gram.

Rijtest: Nissan 370z Nismo

Ideale rijpositie

Ook binnenin wordt het sportieve karakter benadrukt. Een perfect in de hand liggend stuur met rood accent. Een stuur dat je enkel in hoogte kan verstellen maar waar de tellerpartij wel mee wordt versteld, zodat je de meters altijd perfect kan aflezen. De sportzetels krijgen de Nismo-badge maar vonden we iets te hard. Een rit naar het zuiden van Frankrijk lijkt ons vrij optimistisch. Verder wordt het hele dashboard afgewerkt in kwalitatieve zwarte materialen en wordt opnieuw gespeeld met het rode accent, dit keer de naden. Tussen de twee zetels - er is geen achterbank voor alle duidelijkheid - werd plaats gemaakt voor een badge dat duidt op een gelimiteerde productie. Maar op de vraag hoeveel er dan zullen komen, lijken ze bij Nissan nog geen antwoord op te hebben. Van de Juke Nismo verwachten ze 2 à 3 procent van het totale Juke volume te produceren in Nismo-trim, we verwachten dus een vergelijkbare verhouding voor de 370z. De koffer is voor een wagen in dit segment behoorlijk ruim en vooral handig, dat komt doordat de achterruit mee opent. In totaal beschik je over een platte koffervloer met 235 liter bagageruimte.

Indrukwekkend hernemen

Technisch werd zowat alles dat mogelijk was aangepakt. De 3.7 liter grote V6 is geen onbekende maar krijgt in deze 370z Nismo een ECU-update en een nieuw uitlaatsysteem waardoor die 15 pk en 8 Nm meer ter beschikking krijgt. Daardoor komt hij op een totaal vermogen van 344 pk en 371 Nm. De sprint naar 100 doet hij in 5,2 seconden en dat merk je, al is de beleving ernaar toe niet om van omver te vallen. De tussensprintjes zijn veel indrukwekkender. Terugschakelen is bijna nooit nodig omdat je al vanaf 2.000 rpm over het volledige koppel beschikt, daardoor is het een wagen die erg makkelijk en sportief te rijden is.

Harder en stijver

Hardere veren vooraan (14 procent), hardere dempers vooraan (23 procent) en achteraan (41 procent) zorgen voor een sportievere rijhouding. Hij wordt een stuk harder maar nooit oncomfortabel. Dat de nodige aanpassingen gebeurd zijn laat zich vooral gelden in de bochten. Mede dankzij een vrij goede zestraps versnellingsbak maar vooral dankzij een erg communicatief stuur. Je voelt werkelijk elke beweging in je stuur wat de Nismo ook erg speels maakt. Als je wil breekt de Nissan snel uit maar blijft hij goed beheersbaar. Ook tegen hoge snelheden blijft hij verrassend stabiel. De topsnelheid mag dan wel 250 km/u bedragen, snelheden die daar dicht in de buurt komen deren hem niet.

Rijtest: Nissan 370z Nismo

Dankzij de nieuwe uitlaat klinkt de V6 ook best lekker. Maar een diepe roffel waar je kippenvel van krijgt blijft uit, daarvoor is hij nog net iets te bescheiden. Geen zorgen echter, bekijks heb je met dit ding sowieso, met of zonder brullende motor.

Rijtest: Nissan 370z Nismo

Beter maar niet duurder

Concurrenten zoeken bleek moeilijker dan gedacht, en dat wil zeggen dat de 370z er wat eenzaam bij staat en dus niet beter of slechter is dan eender welke auto. Een Hyundai Genesis Coupé komt allicht nog het dichtst in de buurt. Je zou een Audi TT (R)S kunnen opnemen in de vergelijking, of een Porsche Cayman, maar geen enkele houdt het bij een prijs van amper 45.000 euro. De Nissan liefhebber zal merken dat de 370z zonder Nismo uitvoering vandaag zo veel kost. Dat gaat dus veranderen. De 370z Nismo krijgt de prijs die de standaard Z vandaag heeft, en de standaard Z wordt goedkoper om zo de hogere belastingen te compenseren naar de klant toe. Officiële prijzen zijn er nog niet meegegeven, die zouden snel moeten volgen.

Rijtest: Nissan 370z Nismo

Specificaties

Motor

3.7 V6

Puissance

344pk

Couple

371 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Transmission

achterwiel

Vitesse de pointe

250 km/u

0 à 100 km/h

5.20 sec

Coffre min.

235 L

Coffre max.

235 L

TMC

€ 4 500.00

TC

€ 1 700.00

Derniers articles publiés

Commentaires (9)

Laisser un commentaire
Yvesw 16:01
Portrait de Yvesw

"Relatief" goedkoop speelgoed en een heerlijk ding. Nissan is goed bezig tegenwoordig!

Carlos 17:26
Portrait de Carlos

heerlijk! TOP car

Wim 18:23
Portrait de Wim

Mooi is hij niet, lijkt wel echt op een racewagen en hij spreekt aan om achter het stuur te gaan zitten. De 370z vond ik best een beest, dus zeer benieuwd naar deze Nismo.

Bjorn Willaert 10:33
Portrait de Bjorn Willaert

-edit: fixed - nog wat reactie op de inhoud mag altijd ;-)

S2000-R 15:54
Portrait de S2000-R

Een echte Japanse sportwagen, degelijk en exclusief.

chuwie 11:44
Portrait de chuwie

jammer kiest de rijke doorsnee mens nog steeds liever een porsche..niet slecht bedoeld he!

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités