De maanden december 2011 en januari 2012 kan je voor de autoindustrie op zijn minst woelig noemen. De afschaf van de ecopremie en de herzieningen rond de BIV voor bedrijfswagens zetten de hele industrie op zijn kop. In december vorig jaar werden er 20.000 meer wagens gekocht. Dat was het gevolg van de korting die toen nog te genieten was. In januari liet de eerste daling zich voelen, ook mede door een zwakker salon. Nu in februari zijn de dalingen het meest voelbaar. Alles samen werden er 43.716 wagens ingeschreven in februari 2012, dat is 17,7 procent minder dan dezelfde maand vorig jaar. Denk er wel aan dat 2011 een recordjaar was op elk vlak en daarom misschien niet het meest relevantie vergelijkingsjaar is. De daling is voelbaar in elk segment van de industrie, alleen de distributietrucks noteren een stijging.
Als we de top 20 bekijken is het zoeken naar positieve getallen. Alleen Mercedes, Fiat, Kia en Chevrolet kunnen wat extra verkopen noteren, al zijn de toenames bijna verwaarloosbaar. Een constructeur met betekenis die het zwaarst in de klappen deelt in ongetwijfeld Toyota. Zij zien hun verkopen dalen met 32,7 procent.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 3 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 10 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 11 mois
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année