Eerste test: Lotus Eletre (2023)

Lotus Eletre (2023) test

Naast de eerste SUV van de Britten is de Eletre ook het eerste elektrische model van Lotus. Heiligschennis volgens sommigen, maar de Chinese Brit wil vooral luxe, comfort, vermogen en een ruim rijbereik verpakken in een aantrekkelijk jasje... En een Lotus-chassis natuurlijk. Roepen we niet te snel moord en brand?

Wacht nog even met je reacties hier onderaan deze rijtest want we weten al wat jullie gaan zeggen, Lotus-fans: “Dit is geen echte Lotus!”. We zijn het in zekere zin met je eens: een grote SUV die bovendien elektrisch is, rijmt niet echt met de light is right-filosofie van oprichter Colin Chapman. Maar anderzijds heeft met merk met deze modus operandi nooit echt kunnen groeien. Dat is meteen ook de taak van deze nieuwe Eletre: Lotus naar een hoger niveau tillen.

Zoals de Cayenne

Zelfs voor deze eerste kennismaking is er al veel inkt gevloeid over de Lotus Eletre. “Te zwaar”, “geen echte Lotus”, “Chinese auto” enzovoort. Op dat laatste na zijn dat trouwens dezelfde verwijten die de Porsche-puristen begin jaren 2000 maakten aan het adres van de Cayenne. En dat is uiteindelijk één van de belangrijkste modellen geweest in de geschiedenis van het merk. Kan die geschiedenis zich bij Lotus herhalen?

Lotus Eletre (2023) test

Dat hoopt Geely alleszins, de Chinese groep achter Volvo, Polestar, Smart, Zeekr en Lotus. In de familiestamboom zijn het trouwens die twee laatste merken die een belangrijke tak vertegenwoordigen. De ene voor het comfort, de andere voor de sportiviteit. De Eletre heeft dus de zware taak Lotus te transformeren van sportief nichemerk tot te duchten concurrent aan de top van het premiumsegment.

Eigen aan Lotus

Om die transformatie te doen slagen, is de Eletre een elektrische SUV geworden. Dat is namelijk het succesrecept van vandaag. Maar denk maar niet dat het team uit Hethel – en het ontwikkelingscentrum in Duitsland – een kant-en-klaar chassis van Geely hebben gekregen.

Lotus Eletre (2023) test

Het EPA-platform van Lotus werd namelijk specifiek voor en door het merk ontwikkeld, terwijl de crashstructuur en enkele andere structurele elementen van andere platforms van de groep werden overgenomen om de ontwikkelingstijd te beperken. De ingenieurs konden op die manier de ‘Lotus-touch’ verzekeren, met onder meer luchtvering, een adaptieve schokdemping, actieve antirolstangen en achterwielsturing.

Krachtigste Lotus ooit

De Britten zeggen ook geëxtrudeerd aluminium en andere speciale elementen gebruikt te hebben om het gewicht zoveel mogelijk te beperken. Nu ja: de Eletre weegt 2,5 tot 2,7 ton, onder meer – maar niet uitsluitend – door de grote batterij. Die heeft een capaciteit van 112 kWh en een spanning van 700 volt, wat snelladen tot 355 kW mogelijk maakt en een maximaal rijbereik van 600 kilometer oplevert.

Lotus Eletre (2023) test

Maar het rijbereik van de ene Eletre is niet dat van de andere. Er zijn namelijk drie varianten. De eerste twee (Eletre en Eletre S) zijn 603 pk en 710 Nm sterk, dankzij dezelfde elektromotoren op elke as. De topversie, Eletre R, krijgt een tweetrapsversnellingsbak op de achteras en krachtigere motor. Dat resulteert in 905 pk en 985 Nm, een topsnelheid van 265 km/u en een sprinttijd naar 100 km/u in 2,95 seconden. Op papier lijkt deze versie dus de titel ‘hyper-SUV’ te verdienen.

Aerodynamisch design

Volgens het marketingteam is het design van de Eletre “bepaald door de lucht”. Dat is niet gelogen: de grote Lotus-SUV krijgt heel wat luchtsleuven en andere trucjes voor een betere luchtgeleiding. Dat geeft hem een dreigende en sportieve look, die vooral tot uiting komt in de scherp gelijnde voorbumper. Op de flanken krijg je een goeie indruk van het formaat van deze 5,10 meter lange SUV met wielbasis van 3,0 meter.

Lotus probeert dat wat te maskeren met een contrasterend zwart dak en een aflopende daklijn, maar dat lukt niet helemaal. De achterkant verdient wat minder lof, vooral ter hoogte van de kofferklep. Die krijgt een soort dubbele achtervleugel met ronde uitstulping in het midden. Die is wel degelijk functioneel, want ze verbergt een lidar en andere sensoren.

Lotus Eletre (2023) test

Daar zitten trouwens niet de enige radars in de Eletre. Er huist er nog eentje boven de voorruit en twee andere in de voorvleugels. De link met de andere elektrische SUV’s in de Geely-groep, zoals de Polestar 3 en Volvo EX90, wordt daar duidelijk.

Business of first class

Het exterieur mocht dan misschien wat meer zijn, het interieur maakt veel goed. Niet alleen met zijn moderne en aangename design, maar vooral met een onberispelijke afwerking. Zowel de assemblagekwaliteit als de gebruikte materialen zijn voortreffelijk. Op dit punt kan de Eletre de strijd met de andere luxe-SUV's aan.

Lotus Eletre (2023) test

De cockpit bestaat uit een horizontaal dashboard met twee niveaus. Het biedt plaats aan twee fijne, lange schermen: een voor het instrumentenpaneel en een ander voor de passagier. Centraal staat dan weer een 15,1 duim groot oledscherm. Dat is het masterpiece van het interieur: het bedient niet alleen alle functies, maar beschikt ook over een huiseigen snel en intuïtief infotainmentsysteem dat heel wat constructeurs het schaamrood op de wangen geeft. Een homerun? Niet helemaal: er is een metalen bediening voor de klimaatregeling, maar het volume regel je via een menu in het scherm. Dat kan beter...

Naast infotainment pakt Lotus nog uit met andere dingen. Zoals massagezetels, een KEF-geluidsinstallatie en optioneel zelfs twee elektrische zetels in plaats van een achterbank om je te upgraden van businessclass naar first class. Het enige minpunt: het koffervolume daalt daarmee van 688 liter naar 610 liter en je kunt de rugleuning van de zetels niet neerklappen.

Lotus Eletre (2023) test

Rijgedrag

Tot nu toe laat de Eletre dus een positieve indruk na. Nochtans huist de echte Lotus-magie normaal gezien in het rijgedrag. Vanaf de eerste meters merk je weliswaar dat je te maken hebt met een heel ander product dan wat je van het merk gewoon bent. Het accent ligt op comfort, met een perfecte geluidsisolatie, omhullende maar zachte zetels en luchtvering met een gezonde dosis souplesse. Met andere woorden: de meest comfortabele Lotus ooit.

Bij het naderen van een bocht switch je naar de Sport-modus – via de rechterpeddel aan het stuur – en dan transformeert de Eletre. De ophanging zakt door de knieën en wordt stugger, de respons van de voor- en achteras wordt alerter en de motoren leveren hun volle vermogen. In deze omstandigheden lijkt de grote mastodont al in de eerste bocht om je heen te smelten. De wetten van de fysica zijn nog steeds van toepassing, maar de Eletre zet een rijdynamiek neer die natuurlijk blijft aanvoelen. De meest dynamische elektrische SUV van het moment? Dat is deze.

Lotus Eletre (2023) test

Met dergelijke rijstijl, maar vooral met het gewicht en vermogen is het stroomverbruik natuurlijk niet gering. Lotus beweert natuurlijk ook niet het tegendeel. Wij rondden onze testrit echter af met een gemiddelde van 22,7 kWh/100 km, lager dan het officiële verbruik (23,9 kWh/100 km voor de Eletre S). Het opgegeven rijbereik van 480 kilometer lijkt dus zeker haalbaar.

Prijzen

SUV, Lotus, elektrisch en luxe: die woorden klinken zelden goedkoop. Met 98.690 euro is de Lotus Eletre natuurlijk niet goedkoop. Maar hou je rekening met zijn uitrusting, zijn vermogen en prestaties, dan zijn er weinig concurrenten die beter doen. De rijkelijker uitgeruste versie S kost 124.090 euro, terwijl de 905 pk sterke R 154.090 euro kost.

Lotus Eletre (2023) test

Conclusie

We zeiden het al: de Eletre is misschien niet het model dat de Lotus-fans wilden, maar het is wel het model dat Lotus nodig had. Na deze eerste kennismaking kunnen we niet anders dan vaststellen dat Hethel niet over één nacht ijs is gegaan. De Eletre is niet alleen comfortabel en luxueus, maar is ook de meest dynamische elektrische SUV van het moment.

Specificaties

Motor

Elektromotor vooraan + achteraan

Puissance

603pk

Couple

710 Nm

Transmission

vierwiel

Poids

2 595 kg

Vitesse de pointe

258 km/u

Prix du vehicule essayé

€ 124 090.00

Prix de base

€ 98 690.00

0 à 100 km/h

4.50 sec

Coffre min.

688 L

Coffre max.

1 532 L

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités