Pick-up verliest belastingvoordeel voor particulieren vanaf 2023

Volkswagen Amarok 2022

Het is officieel gedaan met pick-ups rijden voor een prikje. Het Vlaams Parlement heeft namelijk een decreet goedgekeurd om nieuw ingeschreven pick-ups met ingang van 1 januari 2023 voor particulieren te belasten als personenwagens. Er geldt wel een overgangsregeling voor exemplaren besteld voor die datum.

De particuliere pick-upliefhebber kreeg het vuur al een paar keer aan de schenen, maar nu is het toch echt zover. In 2020 werd er al eens overlegd om het statuut als lichte vrachtwagen voor deze kolossen af te schaffen, maar uiteindelijk ging dat niet door. Nu doen er al een weekje geruchten de ronde dat het voorstel terug op tafel zou liggen bij het Vlaams Parlement, en die hebben de maatregel nu effectief goedgekeurd. Dit zijn de gevolgen voor zij die een pick-up overwegen of bezitten.

Enkel bij nieuwe inschrijving

Voor die laatsten verandert er in eerste instantie niets, want een pick-up die nu ingeschreven is als lichte vrachtwagen blijft ook zo belast worden. Dat betekent concreet dat je geen belasting op inverkeerstelling betaalt, en de jaarlijkse verkeersbelasting uitkomt op zo’n 150 euro. Je mag je echter wel verwachten aan een verminderde interesse wanneer je je auto verkoopt, want een particulier die een gebruikte pick-up inschrijft vanaf 2023 valt wel onder de nieuwe maatregel… En die is niet mals.

Ford Ranger Raptor 2022

Indien een particulier met ingang van 1 januari 2023 namelijk een pick-up inschrijft, zal de DIV dit voertuig behandelen als een gewone personenwagen. Dat betekent dat je de volle pot betaalt aan zowel belasting op inverkeerstelling als aan jaarlijkse verkeersbelasting, ongeacht of het om een nieuwe of een gebruikte auto gaat. Aangezien pick-ups doorgaans zware voertuigen met grote motoren zijn, draaien die belastingen dan al snel uit op misselijkmakend hoge cijfers.

Overgangsregeling

We maakten zelf even de berekening voor een Toyota Hilux met 2.8-liter dieselmotor. Heb je die momenteel in je bezit of slaag je erin hem op je naam te zetten voor 1 januari 2023, dan betaal je zoals gezegd geen belasting op inverkeerstelling en 170,94 euro jaarlijkse belasting. Doe je dat vanaf het nieuwe jaar, dan mag je rekenen op — hou je vast — 9.496,79 euro eenmalige BIV en jaarlijks 1.331,15 euro verkeersbelasting. Dat is ook niet alleen het geval voor de Hilux, want zelfs de gloednieuwe Volkswagen Amarok eindigt op 7.136,54 euro BIV en 678,49 euro verkeersbelasting. Dit geldt wel enkel voor particulieren, dus voor professioneel gebruik blijft de status van lichte vrachtwagen wel overeind.

Volkswagen Amarok 2022

De Vlaamse Overheid zet gelukkig nog een overgangsregeling op poten voor zij die toevallig net een pick-up besteld hebben die nog niet geleverd werd. Zij dienen voor 15 februari 2023 een kopie van hun bestelbon aan de Vlaamse Belastingdienst te bezorgen, samen met een formulier dat op hun website te vinden is. Dit geldt in principe ook nog voor exemplaren die besteld worden gedurende de rest van 2022, dus indien je écht nog zo’n Hilux of Amarok wil haast je je best richting dealer. Let er dan wel op dat je een gloednieuwe pick-up bestelt, want voor tweedehandswagens geldt de overgangsregeling niet.

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités