AF-Vloot: Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G [Deel 3]

 mazda-mx-5-duurtester

Het einde is in zicht. Het weer is alles behalve cabriolet-geschikt. Ach, we gaan er niet om huilen, in de regen heeft zo’n MX-5’je ook wat te bieden…


dwarsligger

De Yokohama Advan Sport’s. Het zijn goede banden maar lang niet de beste, in regenweer is de grip beperkt. We hebben “maar” een 1.5’je, toch komt er al vroeg genoeg kracht uit het hoogtoerig motorblok dat het achtersteven opzij kan zetten. De elektronica doet z’n best om dat niet te veel te laten gebeuren.


mazda-mx-5-duurtest-autofans

Zet je dat systeem uit met een korte druk op de knop, hou je dan maar klaar. Het o-zo-leuke driften -het woord is gevallen- kan zonder enig probleem, maar voorzichtigheid is geboden. Het kan namelijk snel fout gaan. Een sperdifferentieel - wat overstuur een pak makkelijk te controleren maakt - heeft de 1.5 niet, de 2.0 liter dan weer wel. Een MX-5 kan dus zo speels zijn als je zelf wil. Een compact fun-toestel dat het klein kind in je terug naar boven kan halen.

Minpunten

Laten we voor dit derde deel ook maar even de negatieve bevindingen overlopen. Want, nee, ook een Mazda MX-5 is niet perfect. Wat zijn zo de dingen die ons deze maand stoorden?

mazda-mx-5-duurtest-autofans
  • Mechanisme van de soft-top-sluiting: Bij het sluiten van het dak maakt het inhaak mechanisme een harde blikken klik. Zo hard dat we’r maar even een rubbertje voor onder de stoel hebben tussen gekleefd.
  • Navigatie/multimedia systeem: Dit overcomplete systeem is niet intuïtief, kaart moet je automatisch laten zoomen, wil je manueel even in-/uitzoomen moet dat via instellingen gaan en dan is het moment al voorbij.
  • Het schermpje in het midden (van de toerenteller). Hier zie je –heel klein- in welke versnelling je staat en wat de aangeraden versnelling is. Veel handiger had geweest een digitale snelheidsmeter of maximaal toegelaten snelheid, zoals bijvoorbeeld bij een BMW Z4.
  • Ruimte: onze passagier had wat plaatsgebrek door die vreemde bult in de beenruimte.
  • Leder: Extreem warm kan zo’n zwart leder worden! Slechts 30°C buiten en al na enkele minuten in de zon te staan kan je na het instappen meteen in het zweet staan. Zowel de zetels als het stuur hadden beter geperforeerd leder gehad of zelfs zetelventilatie voor een meerprijs?
  • locatie bekerhouders: in het midden. Vanachter. Helaas alles behalve makkelijk te gebruiken, gelukkig wel makkelijk te verwijderen. Lastige punt is dus de locatie en dat je het ding kan los klikken wanneer je aan je GPS of Radio wil klooien. Uit gemak vraag je dan eventueel aan je passagier, of die niet even de GPS kan instellen. Maar ook dan moet je met je arm uit de weg. Beetje te krap dus.
  • Laag: In deze ND zit je 2 cm lager dan zijn voorganger. Bij het parkeren letten we er speciaal op dat we niet te dicht bij de borduur staan. Je kan er anders moeilijk uit klauteren.

mazda-mx-5-duurtest-autofans

Vreemde vogel

Nog tot 24 juni karren we met de MX-5 rond. Hopelijk laat de zon zich terug wat zien in die laatste week. Onlangs hebben we even gek gedaan en om 06:00 ‘s morgens het dak al naar beneden. 14°C en net gedaan met miezerig regenweer. De mensen keken maar vreemd naar de Rode Roadster. “kijk die gek in cabrio rijden in dit weer” Horen we ze denken.

Inderdaad, vreemd maar vroeger kon je ondergetekende in een dikke coltrui en hoofddeksel voorbij zien rijden, zelfs met sneeuw in hopen langs de baan en een kerstboom op de passagierszetel. In een MX-5 kan dat eigenlijk prima, koud weer en zelfs motregen moet je niet als excuus gebruiken om het dak niet naar beneden te doen. De wind komt namelijk amper in de cockpit. Je haar doe je beter goed in de Reuzel en een sjaal is ook geen overbodige luxe. De airco op 22°C en zetelverwarming op max en karren maar! Dat kleine windschermpje tussen de zetels is tegenwoordig vast en dus niet langer wegklapbaar. Het werkt perfect. Véél beter dan de onhandige en te grote vouw-zeilen die we bij andere merken vaak tegenkomen.

mazda-mx-5-duurtest-autofans

volgende week

In deel 4 zullen we alle lezersvragen beknopt overlopen. (die bakken bier-test komt er dus aan, ja.) Lees je nu pas dit duurtester verhaal, hier nog even de vorige delen. Stel nog gerust je vragen en tot volgende week!

Gegevens
• Kilometerstand: 20.481 km
• Gereden kilometers: 765 km
• Verbruik: 7 l/100km
• Opmerking: Gemiddelde verbruik is iets gezakt. Kan nog lager mits je onze éérste alinea achterwegen laat.

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités