AF-Vloot: Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G [Deel 1]

af-vloot-mazda-mx-5-nd-deel-1

Wat een rotweer! Haal je na lang wachten eindelijk een nieuwe Autofans-duurtester op, is het 100 liter/m2 op een uurtje tijd aan het regenen. Een domper op de feestvreugde. Want zo'n Mazda MX-5 smeekt om droge tarmac.

Misschien een fijn achtergrondverhaaltje; Enkele jaren geleden verkocht ondergetekende zijn Mazda MX-5 NC (uit 2007) wegens enkele tekortkomingen. Eén daarvan was de ruimte bij het winkelen met vrouwlief. Dus kocht ik - toegegeven, vrij impulsief - een BMW 120d coupé die stond te blinken in de showroom. “Wow, een zee van plaats, 163 pk en eindelijk een BMW in bezit! Na enkele maanden al kwam er toch die heimwee naar de MX-5. Het mocht zelfs een NB generatie facelift zijn uit 2003 of misschien beter de eerste generatie? Want de NA, die stijgt namelijk goed in waarde.

af-vloot-mazda-mx-5-nd-deel-1

De zaken zijn mettertijd 'helaas' anders gelopen. Ondertussen staat er een Mercedes B-Klasse voor de deur die binnenkort wordt ingeruild voor een E-Klasse (S211). Niet echt een roadstertje van circa 1.000 kilo dus.

Oude gewoontes

Het was dan ook bijna een verplichting dat IK de nieuwste duurtester zou gaan afhalen, want die duurtest-Leaf is aardig en wel, ondergetekende is gewoon een MX-5 fanboy. Echter geen vrees, want alle overdreven superlatieven zullen voor publicatie uit de tekst worden gehaald door de collega's. Meer nog, ik behandel onze duurtest-MX-5 alsof ik hem kocht met mijn eigen zuurverdiende centen. Een maand lang heeft 'ie de tijd om zich te bewijzen in onze AF-garage. Al hebben we het gevoel dat daar niet veel voor nodig is.

af-vloot-mazda-mx-5-nd-deel-1

Van A naar B hoeft namelijk niet per se via de kortste of snelste weg. Wanneer een auto zich opdringt als een aangename stuurrakker en er wat pk's richting de achterwielen gaat wordt autorijden plots een leuke bezigheid. Waardoor je al snel een afrit op twee vroeger de autostrade af rijdt om helemaal binnendoor te gaan. Na de eerste dag was het al prijs. Want op de terugrit van de redactie een half uur te laat thuis. Nee, niet door stakende vakbondsleden of vrachtwagenchauffeurs die de weg versperden, wel door de zoektocht naar fijne binnenbaantjes voor de roadster. De sfeer was al gezet...

1.5 of 2.0

De MX-5 2.0 vliegt de deur uit bij Mazda. Waardoor het duidelijk is dat de meeste klanten voor het grotere blok gaan en de 1.5 links laten liggen. Niet enkel voor de pk's lijkt ons, want een 1.5 sportwagen klinkt niet zo leuk... om uit te moeten leggen aan de toog bij een pint bier. Toch is erop zich niets mis met het 131 pk sterke blok. Oké, richting de honderd ben je een seconde later, maar door het lage gewicht van 975 kilogram zwier je van bocht naar bocht als een malle.

Daarnaast heeft de MX-5 eindelijk een plethora aan luxe zoals airco, servo, GPS, etcetera aan boord. De ND-generatie is nog geen 100 kilo zwaarder dan het originele NA MX-5’je van begin jaren 90. Gewicht besparen zijn ze nog niet verleerd daar in Japan.

af-vloot-mazda-mx-5-nd-deel-1

Gegevens
• Kilometerstand (start): 19.725 km
• Gereden kilometers: 105 km
• Verbruik: 7 l/100km
• Opmerking: Nieuwe banden (Yokohama Advan) en het 20.000 km groot onderhoud gekregen op dag van ophalen.

Zijn er dingen die we zeker niet mogen vergeten te testen? Laat het ons weten!

Specificaties

Motor

1.5l vier-in-lijn

Puissance

131pk

Couple

150 Nm

Overbrenging

6-bak-manueel

Transmission

achterwiel

Poids

975 kg

Vitesse de pointe

204 km/u

Prix du vehicule essayé

€ 27 250.00

Prix de base

€ 22 490.00

0 à 100 km/h

8.30 sec

Coffre max.

130 L

Rejet de CO2

139 g/km

TMC

€ 248.00

TC

€ 225.00

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités