DAGBOEK: Leven met een Tesla Model S [DAG 5/ SLOT]

Rijtest-Tesla-Model-S

Zo'n Tesla Model S, is dat eigenlijk iets deftig om dagdagelijks te gebruiken? Vijf dagen lang kan je ons dagboek lezen waarin je tot en met de ritjes naar de bakker kan ontdekken hoe de Model S aan onze verwachtingen voldoet. Vandaag nemen we afscheid van onze geëlektrificeerde vriend.

Maandag 20 oktober

11:20 - De laatste dag met de Model S, dan moet je wel gepast afscheid nemen. Mijn verlies verwerkte ik door hem deftig op de gevoelige plaat vast te leggen. Nu ja, 'deftig', naar mijn fotografische normen. De locatie was op goed geluk gevonden in Leuven. Nog steeds geen idee wat daar juist gedaan wordt, maar er werden bussen vol met kinderen afgeleverd. Kinderen die uitermate geïnteresseerd waren in de witte sedan. Eéntje wist zelfs tegen zijn vriendje te zeggen 'kijk daar, nen Tisla!', bijna juist jonge knaap...

Tijdens het foto's nemen trouwens nog eens opgemerkt hoeveel interessante lijnen de Model S heeft. Hij wordt dan soms wel beticht om wat saai vormgegeven te zijn, als een zeer dure Ford Mondeo zou ik hem toch niet durven bestempelen. Ietwat veilig vormgegeven, dat wel, maar zou je hem gekocht hebben moest Tesla destijds naar buiten zijn gekomen met de vormgeving van de BMW i3? Juist ja, ik denk het niet.

Rijtest-Tesla-Model-S

11:25 - Zo meteen vertrek ik naar Tesla HQ in Brussel, het scherm toont alleszins een range van 143 kilometer aan. Meer dan genoeg natuurlijk als je uit Leuven komt, maar met zo'n elektrische wagens weet je nooit...

11:58 - Net voor het middagmaal gearriveerd bij Tesla. Zoals steeds lijkt het er redelijk donker. De Model S, die heeft nog +100 elektrische stuks op de rangeteller staan. Zorgen voor niets natuurlijk. Tja, de sleutel maar gaan afgeven zeker?

Rijtest-Tesla-Model-S

12:30 - Zo, dat was het dan, sleutels achtergelaten, nog een laatste keer naar de witte slee gekeken en in mijn - iets kleinere - slee gestapt. Nintendo man - Nicolas voor de klanten - was ook weer van de partij en vond mijn rangevrees lollig. Hij is zelf van Leuven en is ooit met een Tesla richting Brussel vertrokken met nog maar 30 theoretische kilometers. Uit vrees was hij braaf op het rechterbaanvak naar Brussel gezoemd om te ontdekken dat bij aankomst de Model S nog een range van 60 km had. Mettertijd dus een vrees die verdwijnt. Want inderdaad, het is een beetje dwaas dat ik zonder zorgen vertrek met mijn eigen wagen terwijl die nog maar een kwartvolle benzinetank heeft en waarschijnlijk nog zo'n 120 km ver geraakt. Maar goed, er staan nu eenmaal meer tankstations langs de kant van de weg dan stekkerdozen.

Conclusie

De Model S, het blijft misschien wel de meest interessante wagen die de laatste tien jaar is uitgekomen. Er zijn snellere, betere en goedkopere wagens die een thumbs up krijgen van ons, maar zo uniek als de Model S? Nee, dat zijn we in lange tijd niet meer tegengekomen. Een wagen die ervoor gezorgd heeft dat constructeurs nog eens een stevige Wake up call kregen. Als een klein merkje zoals Tesla zo'n dijk van een wagen kan neerzetten, waarom zitten jullie dan nog te knoeien met stiefmoederlijk behandelde elektrische karretjes die net om de kerktoren geraken?

Rijtest-Tesla-Model-S

Valt er dan niets slecht te zeggen over de Model S? Natuurlijk wel, hopen zelfs. Denk maar aan de afwerkingskwaliteit die verre van kan concurreren met die van de Duitse constructeurs, het krakende geluid door de boxen dankzij storing van je gsm en het gebrek aan een - voor particulieren - betaalbare variant. Echter is het maar een kwestie van tijd voor Tesla elk van die problemen oplost. Je voelt dat het merk in beweging is en een duidelijk doel heeft, een doel om de annalen van de autogeschiedenis in te gaan als het merk dat elektrische wagens op de kaart wist te zetten.

Rijtest-Tesla-Model-S

Dat allemaal dankzij één man, Elon Musk. Gek in zijn hoofd moet-ie zijn. Met zijn kapitaal had hij evengoed een vulkaan kunnen kopen om er duistere plannen te smeden om de wereld over te nemen. Echter wilt hij de wereld over nemen op een positieve manier. Mogelijks met een achterliggende reden, misschien wel om vereeuwigd te worden in de geschiedenisboeken als een visionair. Maar dat ik daardoor als Autofan nog altijd met een belachelijke snelle wagen kan rijden terwijl mijn kinderen fietsend langs de weg geen fijnstof hoeven in te ademen, daarvoor dank ik je mijnheer Musk.

Rijtest-Tesla-Model-S

Lees hier de INTRO, DAG 1, DAG 2, DAG 3, DAG 4

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités