Rijtest: Volkswagen Golf VII GTI Performance

vw-golf-gti-2014-rijtest-autofans

Al zeven generaties lang sleutelt Volkswagen aan de Golf wiens drie extra letters meer doen dromen dan het hele Hot Hatch park samen. Maar is de zevende ook de beste?

Volkswagen houdt het graag herkenbaar en dat is bij deze Golf GTI alvast niet anders. Al generaties lang wordt de rode streep tussen de koplampen gelijkgesteld aan de GTI-variant, terwijl hij verder discreet in het verkeer geplaatst wordt. Het is te zeggen, hij is wel herkenbaar aan zijn steviger setje bumpers - waar bij ons de diffusor in een contrasterend zwart terug te vinden is - en ook zijn optionele 19 inch wielen maken duidelijk dat het niet om een gewone Golf gaat. Wil je meer opsmuk, dan moet je naar de Golf R of toch minstens naar het R-Line pakket, maar wie wil nu een R-Line als hij ook een GTI kan krijgen? Verder verschilt de Golf uiterlijk weinig van zijn voorganger, iets wat ons laat besluiten dat het om een Golf 6,5 gaat.

vw-golf-gti-2014-rijtest-autofans

Tartan

En ook binnenin blijft het herkenbaar. De mannen uit Wolfsburg kiezen voor de gekende geruite stof - Tartan voor de kenners - voor de zetels en laten de rode biesjes verder doorlopen in het interieur, dat er verder ordelijk uitziet. De ruitjes zien er dan misschien wat gedateerd uit, het doet toch ook denken aan de allereerste GTI die niemand hoefde te vrezen. Verder vinden we de Golf GTI op het niveau van een goed uitgeruste Golf, dat wil zeggen dat we er voorzetels met regelbare lendensteun, uitgebreid navigatiesysteem (optie, 2.877 euro) en allerhande andere comfort-items in terugvinden. Ook Front Assist is aanwezig maar laten we stellen dat we de bemoeizuchtige ingrepen bij vooropliggend verkeer niet altijd konden appreciëren.

vw-golf-gti-2014-rijtest-autofans

Dankzij zijn vijf deuren (optie, 870 euro) is ook de instap achterin een fluitje van een cent. Net als de gewone Golf slikt de GTI overigens 1.270 liter bagage, mocht je je picknickset willen meenemen naar de Ardense wegen.

wees welkom, sper

Maar waar het bij deze Golf GTI om draait is het rijgedrag. Want anders dan de Golf R gaat de GTI niet rollen met zijn spierballen als het aankomt op pk's. Sterker nog, tegenwoordig hinkt hij wat achterop als we de concurrentie zouden gaan bekijken. Volkswagen lost het anders op en duwt het rijgedrag van de Golf wat verder door, zeker in de Performance-versie die wij konden testen. Het vermogen stijgt daarbij met 30 pk tegenover de vorige generatie (230 tegenover 200), het koppel neemt daarbij toe met 70 Nm. En dat voel je. De Golf GTI komt maar wat graag van zijn plek en stelt weinig teleur als je het gaspedaal diep induwt, zonder wheelspin. Het verschil met de Skoda Octavia RS lijkt hem erin te zitten dat de Golf zijn gewicht beter verdeeld krijgt. Niet alleen het gewicht (-20 kg tegenover de vorige generatie) wordt mooi verdeeld, ook het koppel en het vermogen. Wie voor de Performance-versie kiest, krijgt er namelijk een mechanisch sperdifferentieel tussen de voorwielen bovenop. Dat sper - elektronisch blokkerend - zorgt ervoor dat onderstuur wordt verminderd en laat je ook toe om iets sneller te accelereren na de bocht.

vw-golf-gti-2014-rijtest-autofans

Over acceleraties gesproken, een 0-100'je doe je in 6,5 seconden. Als we dan toch een negatief puntje willen aanhalen, dan zien we de stabiliteitscontrole als een spelbederver bij de start, zet je die af, dan krijg je wel wat wheelspin mee. Wie graag het gaspedaal al eens intrapt - waarom zou je anders een GTI kopen - krijgt er een soundtrack bij die origineel is; geen geknoei met geluidsversterking in de luidsprekers of extra kleppen die worden opengezet. Toch is de klank van een GTI nog steeds fijn om te horen. Wij verstookten 8,5 l/100 km, met verbruiksuitersten van een zachte 7,0 l/100 km na een uurtje snelweg tot 10,5 liter na onze heen-en-weer ritjes voor de foto's. De DSG-bak jaagt zichzelf als een haas door de versnellingen heen maar als we zelf konden kiezen, zouden we toch voor de handbak opteren, simpelweg omdat we dan zelf in de hand hebben waar we opschakelen of net voor dat tikkie extra vermogen kiezen. Tegen dat je je dat hebt bedacht, heeft de DSG al een beslissing gemaakt.

vw-golf-gti-2014-rijtest-autofans

Voor de wegligging installeerde Volkswagen het Dynamic Chassis Control(DCC) op onze testwagen (optie, 1.026 euro). De fijnste stand is uiteraard de Dynamic-stand, al kan de Golf GTI in Normal-stand ook aardig bekoren. Het verschil is een iets zachtere demping van de oneffenheden zonder dat de precisie die je van de GTI verwacht wegvalt. Het goede aan de GTI is dat je erop kan vertrouwen, je wordt niet verrast door onverwachte zwaarte in het sturen of de ophanging zelf, al ervaar je wel een lichtvoetig rijgedrag dat je laat voelen niet meet een eenvoudige Golf op de baan te zijn.

vw-golf-gti-2014-rijtest-autofans

naar de prijs

De Golf is niet de strafste van het pak maar het totaalpakket en de historiek die de naam meedraagt maken de basisprijs van 31.790 euro gerechtvaardigd. Dat je maar 1.060 euro moet bijbetalen voor het Performance-pakket (met differentieel en 10 pk extra), zorgt ervoor dat je een fijn basispakket krijgt. Als je je dan nog even zachtjes laat gaan in de optielijst kom je echter snel boven de 43.000 euro uit, de prijs die onze testwagen kost. Wil je nog meer, dan kies je bij Volkswagen voor de Golf R, al kost die een pak duiten extra.

vw-golf-gti-2014-rijtest-autofans

conclusie

De beste van het pak is de Golf GTI niet, al een poosje niet meer. Dat is niet omdat de GTI slechter is geworden, dat is omdat de rest verder is gegaan waar de Golf GTI in kleine stapjes verstevigt waar het mee begon. Dat is ook waarom je een Golf GTI overweegt, omdat hij vertrouwd aanvoelt op alle vlakken, zowel visueel als mechanisch. Het is net dat vertrouwde dat de Golf zo goed maakt, het is ook dat wat hem weinig opvallend maakt. Wel waren we overtuigd van het totaalpakket waarbij we toch voor de Performance-versie zouden kiezen.

Specificaties

Motor

2.0 TFSI, turbo benzine, vier-in-lijn

Puissance

230pk

Couple

350 Nm

Overbrenging

DSG-6, automaat dubbele koppeling

Transmission

voorwiel

Poids

1 270 kg

Vitesse de pointe

244 km/u

Prix du vehicule essayé

€ 43 530.00

Prix de base

€ 31 790.00

0 à 100 km/h

6.50 sec

Gemiddeld testverbruik

8.50 L/100km

Coffre min.

380 L

Coffre max.

1 270 L

Rejet de CO2

148 g/km

TMC

€ 291.99

TC

€ 401.41

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités