Mercedes-CEO laat zien wat elektrische EQG kan, draait rondjes rond zijn as [VIDEO]

Mercedes EQG G-Turn video 2023

Mercedes brengt straks een elektrische G-Klasse op de markt, en die heeft een missie. Ondanks zijn elektrische aandrijflijn wil die EQG namelijk bovenal een échte G-Klasse zijn, en daar moet dit ruige filmpje ons van overtuigen… Al kan de EV ook iets wat de gemiddelde G-Klasse niet kan: ‘G-Turns’.

Het is inmiddels al geen geheim meer: de Mercedes G-Klasse gaat binnenkort elektrisch. Zo gaven de Duitsers twee jaar terug een voorsmaakje in de vorm van de Concept EQG en kregen we de auto inmiddels ook al in zijn finale vorm te zien, zij het met de nodige camouflage over zijn panelen. Daaruit leerden we al dat de EQG er gewoon uit gaat zien zoals we van een G-Klasse gewend zijn, maar daar blijft het niet bij.

Gillende G-Turns

Mercedes wil ons ook dolgraag doen geloven dat de EQG minstens even competent is op onverhard terrein. Daarom zetten ze in onderstaande video hun CEO, de Zweed Ola Källenius, achter het stuur om hem de Schöckl-berg in Graz ermee te laten beklimmen. Voor wat extra drama werd die vergezeld door een gillende, blonde deerne en voor het geval Källenius’ rijvaardigheden haar nog niet genoeg imponeerden, liet de CEO ook even de speciale party trick van de EQG zien. Met een druk op het aanraakscherm en een trekje aan één van de pedaaltjes achter het stuur doet de EV namelijk een ‘G-Turn’, waarbij hij in één moeiteloze beweging om zijn as draait. Zo kan de EQG volgens Källenius omwentelingen van 360, 180 of 90 graden maken.

Dat trucje dankt de elektrische G-Klasse aan zijn vier elektromotoren, die elk één wiel voor hun rekening nemen. Naast het uitvoeren van zo’n ‘G-Turns’ moet dat ook de terreineigenschappen ten goede komen want als je elk wiel afzonderlijk van vermogen kan voorzien, heb je natuurlijk geen differentiëlen en dergelijke nodig. Die motoren hebben vast nog een extra voordeel, want reken er maar op dat ze zoveel pk’s zullen ophoesten dat je terstond vergeet dat er geen versies met V8 meer komen na de facelift… Maar goed, op die cijfers blijft het nog wachten tot de onthulling midden 2024.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités