Rijtest: Suzuki Across PHEV (2021)

Suzuki Across rijtest 2021

Ook het kleine Suzuki moet minder CO2 uitstoten. Dat doen de Japanners met een plug-inhybride SUV. Jawel, na de Swace doet Suzuki een tweede keer een beroep op Toyota: deze Across PHEV is niets anders dan de RAV4 met stekker. Of toch?

De strengere uitstootnormen die Europa oplegt, hebben hun weerslag op kleine constructeurs. Of liever: grote constructeurs die maar een klein deel van hun verkoop op het Oude Continent realiseren. In tegenstelling tot Europese merken kunnen of willen ze niet massaal investeren in elektrotechnologie, waardoor ze uitwijken naar samenwerkingsverbanden met merken die daar wel al verder in staan. In Azië is Toyota zo’n centrale spil, die zich al jaren specialiseert in hybridetechnologie.

Suzuki Across rijtest 2021

’S’ in plaats van ‘T’

Daar kan Suzuki van profiteren, dat zijn klassieke modellen als de Swift, Ignis en Vitara wel van milde hybride ondersteuning heeft voorzien, maar voor stevigere hybridetechnologie kan aankloppen bij Toyota. Dat deed het eerder al met de Swace – niets meer of minder dan een Toyota Corolla Touring Sports met Suzuki-logo – en doet het nu ook met deze Across. Jawel, een Toyota RAV4 met ‘S’ in plaats van ‘T’ op de snoet.

Nu is het logo niet het enige verschil tussen deze Suzuki Across en zijn Toyota-tweelingbroer, maar is het spelletje ‘zoek de verschillen’ wel snel afgelopen. Net als de Swace geeft Suzuki deze Across een eigen snoet, met een andere voorbumper, groter radiatorrooster en fijnere lichtblokken, en that is eigenlijk it. Maar daar is niets mis mee, want de Toyota RAV4 valt in de smaak bij het koperspubliek dat op zoek is naar een betrouwbare SUV, en dat zal bij deze Suzuki Across niet anders zijn.

Suzuki Across rijtest 2021

Verschil gevonden

Binnenin doet Suzuki niet veel gekker. Ook hier komt het ontwerp op de logo’s en enkele materiaalkeuzes na linea recta van Toyota. Inclusief het 9 duim grote touchscreen dat prominent bovenop het dashboard prijkt - al is de navigatie door een rechtenkwestie bij Toyota blijven liggen. Schoonheidsprijzen zal het interieur misschien niet winnen, maar alles zit wel op zijn plaats – inclusief klassieke knoppen voor de klimaatregeling en zelfs zetel- en stuurverwarming – en ruimte is er overal, ook op de achterbank.

In de koffer doet deze Across iets minder dan de RAV4 met stekker: 490 liter met de achterbank rechtop, tegenover 520 liter in de Toyota. Dat ligt niet aan de batterij van deze Across – die is namelijk identiek aan die van de RAV4, maar dat is voor zometeen – maar wel aan het feit dat Suzuki nog steeds voor een reservewiel kiest. Daardoor krijg je geen extra opbergvakken onder de laadvloer, zelfs niet voor de laadkabels.

Suzuki Across rijtest 2021

Aandrijving

De kern van de zaak is natuurlijk de plug-inhybride aandrijflijn. Volledig nieuw voor Suzuki, en op de Prius na eigenlijk ook voor Toyota. Het vertrekpunt is de klassieke benzinemotor, in de RAV4 PHEV, een 2.5-viercilinder van 185 pk, maar in deze Suzuki Across met 181 pk iets minder krachtig. De elektromotoren zijn wel identiek: het exemplaar vooraan is 134 kW (182 pk) sterk, dat achteraan 40 kW (54 pk). Het systeemvermogen is met 306 pk eveneens gelijk, en dat maakt van deze Across wellicht de krachtigste Suzuki die de Japanners ooit in hun gamma hebben gehad.

Met 18,1 kWh aan batterijcapaciteit legt de Across opnieuw gelijke cijfers voor, maar met 65 volledig elektrische WLTP-kilometers houdt Suzuki het bij een iets conservatievere schatting dan de 75 WLTP-kilometers van Toyota. Opmerkelijk is ook dat de boordlader van deze Across met 3,3 kW de helft minder krachtig is dan het exemplaar van 6,6 kW in de RAV4 PHEV, al belooft Suzuki binnenkort wel de mogelijkheid om die te upgraden. De laadtijd aan een Wallbox duurt voor deze Suzuki Across dus voorlopig nog dubbel zo lang: 5 uur in plaats van 2,5 uur.

Suzuki Across rijtest 2021

Onderweg

Gelukkig maakt dat op de weg geen verschil uit. Ook hier kies je uit de rijmodi ‘Eco, ‘Normal’ en ‘Sport’, en bepaal je of de Across zelf mag kiezen wanneer hij elektrisch rijdt of dat jij dat 60 kilometer lang wil doen. In de praktijk is dat trouwens geen gekke schatting, en noteerden we op het einde van de testrit met een keurige laaddiscipline een gemiddeld verbruik van 4,0 l/100 km. De elektromotoren maken deze Across natuurlijk: ze zijn krachtig genoeg om de Suzuki ook zonder verbrandingsmotor soepel vooruit te bewegen.

Bovendien maakt hun instantkoppel dat de Across vlot uit de startblokken schiet en telkens over voldoende reserve beschikt om een inhaalmanoeuvre aan te vatten. Een sprint naar 100 km/u in 6,0 seconden is dan ook indrukwekkend, al voelt dat in de praktijk niet zo snel aan als de cijfers doen vermoeden. Maar goed, bij de Across draait het in de eerste plaats om weinig verbruik, en daar slaagt hij zoals gezegd resoluut goed in.

Wil je toch wat rijplezier, dan profiteert de Suzuki net zo optimaal van het TNGA-platform als de RAV4 PHEV. Dat betekent dat je een aangenaam sturende SUV krijgt die zijn twee ton aan gewicht meer dan behoorlijk onder controle houdt. Maak er geen dynamische rijmachine van, want uiteindelijk gaan die kilo’s wel doorwegen. De Across doet het liever wat rustiger, en laat dan het comfort primeren.

Suzuki Across rijtest 2021

Prijzen

De Across is niet alleen de krachtigste Suzuki die de Japanners ooit in de catalogus zetten, maar ook de duurste: 56.999 euro, al zwaait Suzuki traditiegetrouw al met kortingen nog voor je de bestelbon hebt ondertekend. Het voordeel is dan weer dat deze Across zo goed als volledig uitgerust de garage uitbolt: airco met twee zones, zetel- en stuurverwarming, een automatische kofferklep en een hele hoop rijhulp. Het nadeel is dat als je minder geeft om die volledige uitrusting, Toyota met zijn RAV4 PHEV met 51.850 euro onder de prijs duikt.

Conclusie

Voor Suzuki is deze Across een sterke aanvulling: plug-inhybride SUV’s zijn le goût du jour, en de Across schermt met dezelfde plus- en minpunten als de Toyota RAV4. De verschillen zitten hem alleen in enkele details. De trouwe Suzuki-klant vaart er dus wel bij. We zijn wel benieuwd of het hoge prijskaartje en het gebrek aan een echt eigen identiteit het deze Across niet te moeilijk zullen maken.

Specificaties

Motor

2.5 viercilinder benzine + elektromotoren

Puissance

306pk

Couple

497 Nm

Overbrenging

Continu variabele transmissie

Transmission

vierwiel

Poids

2 015 kg

Vitesse de pointe

180 km/u

Prix de base

€ 56 999.00

0 à 100 km/h

6.00 sec

Gemiddeld testverbruik

4.00 L/100km

Coffre min.

490 L

Rejet de CO2

22 g/km

Derniers articles publiés

Commentaires (4)

Laisser un commentaire
Leo 19:39
Portrait de Leo

Hmmm, ik dacht dat de Across net GEEN ingebouwde navigatie had....

Wim Bervoets 16:57
Portrait de Wim Bervoets

Verdorie, je hebt gelijk! Ligt blijkbaar aan een rechtenkwestie van Toyota. Tekst aangepast!

Ne 22:42
Portrait de Ne

Ik hag gezien dat het komt omdat de navigatie van Toyota de toyota dealers laat zien opde navigatie… iets wat suzuki niet wilt. Ook zou « onderzoek » hebben uitgewezen dat mensen de navigatie van de auto niet gebruiken..

Jan Westhuis 23:52
Portrait de Jan Westhuis

Na jaren Toyota Carina en de laatste 20 jaar Suzuki Grand Vitara, Benzine, LPG en Diesel nu sinds augustus 2021 een Suzuki Across. En jammer dat het maar 70 km electrisch, dat had wel iets meer mogen zijn. De navigatie mis ik niet, voor echte plannen gebruik ik mijn vertrouwde Garmin en met de IPhone kom je met google Maps een heel eind. Over een paar dagen naar zuid Spanje met 1500kg caravan, heel benieuwd hoe dat zich gedraafd.

Laissez un commentaire

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités