Rijtest: Hyundai i20 Active 1.0 T-GDI (2016)

hyundai-i20-active-rijtest

Hyundai weet maar al te goed hoe belangrijk de SUV en de crossover de komende jaren wordt. Dat het daarom niet altijd hoeft te gaan over volboed offroaders bewijzen de Zuid-Koreanen met deze i20 Active. Evenzeer belangrijk is echter de lancering van een gloednieuwe driecilinder benzine bij het merk. Tijd om er de hort mee op te gaan.

SUV's en Crossovers zitten in de lift, de B-segment SUV's al helemaal. Dat bewijst statistiek na statistiek. Hyundai speelt daar gretig op in door haar vijfdeurs i20 rubberen laarzen aan te trekken. Want een stoerder voorkomen, dat is tegenwoordig uiteraard ook al 'crossover'.

Voor de urban jungle

Dat stoerder voorkomen is trouwens geen holle taal. Want Hyundai smeert een laagje beschermplastiek over voorbumper, zijschort, wielkast en achterbumper. Voor en achter wordt dat nog extra in de verf gezet door geïntegreerde bodemplaten die vooraan uitloopt in een bullbar. Van plastiek uiteraard, waardoor het niet aangeraden is om er een paaltje mee te tikken in de urban jungle.

Ontvang hier de officiële digitale brochure van deze Hyundai

 

hyundai-i20-active-rijtest

Verdere details die de Actieveling onderscheidt van zijn regulier broertje zijn de ronde mistlichten voor en achter, 17-duims velgen, zilverkleurige tankklep en een kruin die voortaan dakrails draagt. Om de offroad-look helemaal af te maken staat de Active 20 millimeter hoger op z'n pootjes.

Harde noot

Binnenin zet Hyundai dat hoger gevoel verder, want hoewel voor de rest eigenlijk identiek aan de reguliere i20 vijfdeurs, staan de zetels net dat tikkeltje hoger. Dat dit de instap vergemakkelijkt hoeven we niet te vertellen. Een ruimtelijk gevoel zweeft nog steeds in het interieur en de afwerking is van hoog niveau. Enkel blijven we - net zoals bij de gewone i20 en zelfs de Tucson - twijfels hebben over sommige materiaalkeuzen. Want harde plastiek wordt niet geschuwd. Een smet op het voor de rest stevig in elkaar gestoken dashboardblazoen.

hyundai-i20-active-rijtest

Pal in het midden net zoals bij de coupé en vijdeurs de keuze uit een ingebouwde navigatie. Dat klinkt als een normaliteit, maar veel concurrenten zetten hun geld in op het gouden ei genaamd MirrorLink (waarbij je smartphone als navigatie-ontvanger dient). Een ei dat in de praktijk in de meeste gevallen een wat rotte geur verspreidt. De Zuid-Koreanen gaan daarbij nog een stapje verder en bieden op het systeem 7 jaar lang TomTOM Live aan. Een systeem dat verkeersupdates, het weer en flitspaalwaarschuwingen richting je hoofd flikkert. Kortom; handig en intuïtief.

Comfortabele quechua

Een twee centimeter hogere rijhoogte, dat is de énige factor die voor een rijdynamisch verschil zorgt tussen de i20 vijfdeurs en deze Active. Want hoewel rubberen laarzen en Quechua wandelplunje aan vertoeft er geen vorm van vierwielaandrijving onder de hogere i20. De kracht wordt dus braaf naar de voorpootjes gestuurd. Waardoor je best niet al te diep het bos in duikt.

hyundai-i20-active-rijtest

Nu, daar zal geen enkele klant zo'n i20 Active voor laten staan. Want de honger naar looks is veelal groter dan de daadwerkelijk dorst naar avontuur. Het resultaat is een aangenaam bollende B-segmenter. Want het chassis voelt evenwichtig aan (en in staat om veel meer kracht te verduren) en het rijgedrag is matuur en voorspelbaar in de bochten. Het gebrek aan stuurgevoel rechtdoor is ietwat spijtig, maar de comfortabele ophanging (mede door die extra speling in de veren) maakt dat dan weer goed.

Drie cilinders op de bakplaat

Stoerder pakje aan, onderhuids laat de Active wel een cilinder thuis. Nu ja, in het geval je de diesel links laat liggen. Want voor dieselaars voorziet Hyundai de bekende 1.4 CRDi met 90 pk en 240 Nm. Liever dat lekker ruikend goedje in de Active pompen? Dan begeleiden de Zuid-Koreanen je richting een gloednieuwe 3-cilinder turbobenzine in twee smaken. Specifiek met 100 pk of 120 pk. Het koppel van 172 Nm is van tel voor beide uitvoeringen.

hyundai-i20-active-rijtest

Wat onze bevindingen zijn over dat blok? Wel, in lijn van verwachtingen. Want Hyundai waagt zich hier uiteraard niet aan experimentele rocket science. Zo heeft Ford al jaren de 1.0 EcoBoost driecilinder en kwam Opel in 2014 met haar 1.0 ECOTEC op de proppen. Twee blokjes die bij ons hoog aangeschreven staan en waar deze 1.0 T-GDI van Hyundai (en Kia) zeker mee kan wedijveren.

De vermogensontplooiing verloopt zowel bij de 100 als 120 pk versie soepel waarbij de sweetspot zich tussen de 3.500 en 5.000 omwentelingen per minuut bevindt. Daarboven geraakt het klein blokje wat in ademnood en krijgt de relatief kleine turbo het moeilijk om dat gebrek aan te vullen met verse lucht. Nu, niemand duwt in de realiteit continu zijn motor naar de rode lijn (7.000 opm in dit geval), dus Hyundai koos gezien het type voertuig voor een evenwichtige set-up.

hyundai-i20-active-rijtest

De moeite om te vermelden is dat het verschil tussen de 100 en 120 pk zich niet enkel uitspreekt in die 20 extra paarden. Want de strafste krijgt de beschikking over een manuele zesbak, terwijl je de 100 pk zal moeten bedienen met een vijfbak. Waarom dat zo belangrijk is? Wel, hoewel op papier de 100 toekomt met 4,8 l/ 100 km (110 g/km) en de 120 met 5,1 l/100 km (119 g/km) zou het ons niet verbazen moest je in de realiteit dankzij de zesbak een lager verbruik kunnen optekenen met de straffere variant. Om nog maar te zwijgen over de makkelijkere hernemingen dankzij de spreiding van de bak.

Hoge toppen

Exact 1.500 euro vraagt Hyundai om die Active-badge en daarbij horende addendum op je vijfdeurs i20 te plakken. Al spelen de Zuid-Koreanen het slim, want de i20 Active komt er enkel in de twee hoogste uitvoeringen beschikbaar op de i20. Wat dat juist wordt in geldtaal? 18.499 euro voor de 1.0 T-GDI 100 pk in Pop-uitvoering. Waarbij zaken zoals cruisecontrol, lederen stuur, parkeersensoren, verwarmde buitenspiegels, getinte ramen en aluminium pedalen allemaal present teken.

hyundai-i20-active-rijtest

Liever 120 pk onder de kap? Dan verplicht Hyundai je om naar de Joy-uitvoering te gaan. De prijs kruipt daarbij naar de 22.599 euro al voegt dat pakket een automatische airco, lederen zetels, navigatie en keyless go toe aan de standaarduitrusting. Dieselrijders kunnen dan weer schipperen tussen beide uitvoeringen (Respectievelijk 19.799 euro / 23.199 euro).

Wat eten we vanavond?

De hamvraag blijft natuurlijk wat andere merken in de strijd werpen tegen deze i20 Active. Wel, je kan ook gaan tafelen bij de Duitsers en de Fransen. Die eersten zullen de CrossPolo op je bord lepelen met een hoger prijskaartje maar wel de mogelijkheid tot het aanvinken van een automaat.

hyundai-i20-active-rijtest

De ultieme concurrent is voor ons echter de Franse keuken, want die hebben de Citroën C4 Cactus op de kaasplank staan. Met een instapprijs die zo maar even 4.000 euro lager ligt, helemaal uitgerust een vergelijkbare prijs in de schaal legt, beschikt over een driecilinder met 110 pk en... tja... dat uitgesproken uiterlijk draagt.

Conclusie

Een i20 met gummilaarzen. Niet om het bos in te trekken, wel om cliënteel dat snakt naar softroaders te kunnen bedienen. Begrijpbaar, want de hogere ophanging zorgt niet enkel voor een iets zachtere rit, in combinatie met de hoger geplaatste stoelen is in- en uitstappen stukken makkelijker. Een soort van aanvulling in de i20-familie dus. En een meerprijs van 1.500 euro voor stukken meer gebruiksgemak, daar kan je hem eigenlijk niet voor laten staan bij de Hyundai-dealer.

Specificaties

Motor

1.0 turbo benzine drie-in-lijn

Vermogen

120pk

Koppel

172 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 235 kg

Topsnelheid

183 km/u

0 tot 100 km/u

10.40 sec

Gemiddeld testverbruik

6.20 L/100km

CO2-uitstoot

119 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Willempie 16:11
afbeelding van Willempie

Duidelijke rijtest, goed geschreven. Top.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Jobs at Unbrace

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws