Officieel: vernieuwde Rolls-Royce Cullinan krijgt meer LED-praal in z’n front (2024)

Rolls-Royce Cullinan Series II 2024

Rolls-Royce trakteert zijn Cullinan op een welverdiende facelift. Die SUV geldt namelijk al sinds zijn lancering als het populairste model van het merk maar zes jaar na datum, begon die er wat gedateerd uit te zien. Tijd dus voor vernieuwing en die komt in de vorm van — jawel — nog meer uiterlijk vertoon.

Wanneer Rolls-Royce in 2018 zijn eerste SUV lanceerde, greep menig purist naar zijn fakkel en hooivork. Tegelijk snelde echter vrijwel iedereen die er eentje kon betalen terstond naar de dealer om zo’n Cullinan op zijn of haar naam te laten zetten want sindsdien wist geen enkele andere Rolls’ zijn succes te overtreffen. Jaar na jaar was de Cullinan dan ook het populairste model van het merk en dat niet alleen, want hij hielp ook mee om de gemiddelde leeftijd van de Rolls-Royce-koper terug te dringen van 56 in 2010 naar 43 vandaag… En dat jongere publiek, dat wil wat.

LED-uitlopers en verlichte grille

Daarom geeft Rolls-Royce zijn Cullinan nu een facelift en dat is één van de meer uitgebreide die we al van het merk gezien hebben. Vrijwel het complete front gaat op de schop en krijgt een minder rechtlijnig design, vooral voor de voorbumper en diens extra luchtinlaten. De koplampen worden dan weer een stuk slanker en krijgen LED-uitlopers aan hun uiteinden die — stel je voor — enigszins doen denken aan die van Chinese na-aper Hongqi E-HS9. Ook de grille pakt voortaan uit met LED-verlichting en met een minimalistischer ontwerp in navolging van de gefacelifte Phantom. Verder naar achter blijft alles herkenbaarder maar vergis je niet: volgens Rolls-Royce steken zelfs de achterste zijschermen in ’t nieuw.

Rolls-Royce Cullinan Series II 2024

Hetzelfde gevoel krijgen we binnenin want op ’t oog is er daar maar weinig veranderd. Rolls-Royce maakt echter graag duidelijk dat het dashboardbrede frontje nu uit glas bestaat, met daarachter het infotainmentscherm en het bestuurdersdisplay naadloos geïntegreerd. Die twee beschikken trouwens over de nieuwste software van moederkloek BMW maar ben je van de oude stempel, dan vind je nog steeds een analoog klokje in het dashboard. Verder blijven de Britten als vanouds fan van cijfertjes, zoals daar zijn: de geperforeerde lederen bekleding van de Cullinan bevat in totaal 107.000 gaatjes en kies je voor het tweekleurige ‘Duality Twill’-interieur, dan krijg je ruim 17 kilometer draad die iemand 20 uur lang tot 2,2 miljoen stikseltjes verwerkt heeft.

Tot 600 pk

Ook onderhuids pakt de Cullinan 'Series II' trouwens nog steeds uit met indrukwekkende cijfers. Wat dacht je bijvoorbeeld van 600 pk en 900 Nm koppel, goed voor een 0-naar-100-tijd van zo’n 5 seconden? Dat is namelijk wat de ‘Black Badge’-topversie van de Cullinan laat optekenen, maar ook de reguliere exemplaren hebben amper te klagen. Daar schopt dezelfde 6.75-liter V12-motor het namelijk tot 571 pk en 850 Nm koppel, cijfers die gewoon onveranderd blijven ten opzichte van de pre-facelift Cullinan. Zij die elektrificatie verwacht hadden, moeten dus nog steeds migreren naar een Rolls-Royce Spectre — of, als je daarmee genoegen neemt, naar die Hongqi E-HS9 van daarnet.

Rolls-Royce Cullinan Series II 2024

Waar die Hongqi echter in de verste verte niet aan kan tippen, is het personalisatiegamma van deze Rolls’. Zo kan je niet alleen kiezen voor de talloze zwarte accenten van die ‘Black Badge’-versie, maar beloven de Britten ook hun ‘Bespoke’-aanbod alweer uitgebreid te hebben. Dat is dan ook niet verwonderlijk want een paar maanden geleden kwam aan het licht dat ronduit élke Rolls-Royce die vorig jaar verkocht werd, wel op één of andere manier gepersonaliseerd was… Of wat verwacht je dan, als je de dikke 400.000 euro die zo’n Cullinan moet kosten kan neertellen.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws