Officieel: nieuwe Volkswagen California is er ook als plug-inhybride (2024)

Volkswagen T7 California 2024

De nieuwe maatstaf der compacte campers is hier, want Volkswagen heeft een gloednieuwe California klaar. Dat ‘gloednieuwe’ mag je ook letterlijk nemen want die baseert zich niét meer op de stokoude Transporter. In de plaats daarvan gebruikt de California nu de basis van de T7 Multivan, met alle voordelen van dien.

Een paar jaar geleden splitste Volkswagen zijn busjesgamma in twee. Toen werd de Multivan namelijk niet gewoon meer een chique personenversie van de Transporter-bestelbus maar wel een nagelnieuw, losstaand model: de T7 Multivan. Die stond gewoon op Volkswagens MQB-platform voor personenwagens en pakte dan ook uit met modernere aandrijflijnen, scherper rijgedrag, meer comfort en meer veiligheid... Twee keer raden dus waar Volkswagen zijn volgende camper op ging baseren.

Extra lengte, extra schuifdeur

Inderdaad: maak kennis met de nieuwe Volkswagen California — of voluit: de T7 California. Die vertrekt dus niet meer van de beginselen van de inmiddels ruim 20 jaar lang gefacelifte Transporter, maar wel van de kersverse Multivan. Dat is dan wel een Multivan met de lange carrosserie, goed voor 5,17 meter totale lengte. Daarmee is hij de volle 27 centimeter langer dan de uitgaande California op Transporter-basis, al moet het nieuwe model wel zo’n 9 centimeter onderdoen in de hoogte. Dat maakt hij echter goed met een standaard aanwezig hefdak waardoor je gaat beschikken over een stahoogte van wel 2,11 meter, dankjewel.

Volkswagen T7 California 2024

Ook over de rest van het gebruiksgemak heeft Volkswagen nagedacht, en nog geen klein beetje. Dit is namelijk de eerste California die standaard een schuifdeur aan weerszijden krijgt in de plaats van de enkele schuifdeur van voorheen, een ideetje dat de Duitsers al toonden op de California Concept die hieraan voorafging. Dat ligt eraan dat het keukenblokje niet meer helemaal tot aan de voorstoelen komt, waardoor er een doorgang naar de linkerkant van de camper mogelijk is. Daarnaast kan je die tweede schuifdeur ook gebruiken om je keukenkasten van de achterzijde te vullen voor vertrek, maar zo handig.

Plug-in met “zeer groot rijbereik”

Die extra schuifdeur is echter niet het enige gevolg van de overstap van Transporter naar Multivan, kijk maar eens naar de beschikbare aandrijflijnen. Zo wordt de California in onze markt opnieuw verkrijgbaar met een dieselmotor: een 2.0-liter TDI goed voor 150 pk. Daarnaast kan je hem echter ook op benzine krijgen en dan ligt er een 2.0-liter TSI-blok in het vooronder, goed voor 204 pk. Allebei worden ze standaard gekoppeld aan een automatische versnellingsbak, en sturen ze hun vermogen naar de vooras. Een vierwielaangedreven versie is er ook, maar daarvoor moet je dan wel overstappen op de… plug-inhybride!

Volkswagen T7 California 2024

De California gaat namelijk voor het eerst aan de stekker, en dat doet die ook niet zomaar met dezelfde aandrijflijn als de reguliere Multivan. In de plaats daarvan monteert Volkswagen zijn nieuwe 1.5-liter benzinemotor in de plaats van de oude 1.4, geven ze de eHybrid vierwielaandrijving én voorzien ze ogenschijnlijk ook een grotere accu. Hoe groot die precies is verklappen ze niet, maar het “zeer grote rijbereik” doet alvast denken aan het 19,7 kWh-exemplaar van pakweg de nieuwe Tiguan. Iets zegt ons dus dat ook de reguliere Multivan straks van deze nieuwe, 245 pk sterke aandrijflijn mag gaan meegenieten middels een update.

Meer zitplaats of meer keuken

Nog meer nieuwe technologie vind je trouwens in de cabine, waar Volkswagen desgewenst een ‘Camper Control Unit’ monteert. Dat is een extra aanraakscherm in de C-stijl waarlangs je onder andere het hefdak elektrisch kan openen of het niveau van je watertank kan nakijken. Dat scherm krijg je mee vanaf het tweede uitrustingsniveau — de ‘Beach Camper’ — want bij instapper ‘Beach’ is het dak manueel te bedienen. Die krijgt trouwens géén keuken maar biedt daardoor wel plek voor drie zitrijen en alles samen zes inzittenden. De ‘Beach Camper’ houdt het op een enkele driezitsbank achterin, maar krijgt een minikeuken met éénpits gasfornuis.

Volkswagen T7 California 2024

Daarboven staat de ‘Coast’-versie die naast een volwaardige kitchenette met inductiefornuis ook twee losse stoelen in de leefruimte krijgt. Daarnaast is er — los van het standaard bed onder het hefdak — ook een tweede klapbed aanwezig. De topversie is dan weer de ‘Ocean’ die onder meer gerecycleerde zetelbekleding, verwarmde zetels voorin en standverwarming toevoegt. Prijzen zijn er nog niet, maar die volgen vermoedelijk in juli van dit jaar. Dan gaat de verkoop van deze nieuwe California namelijk van start en de eerste leveringen worden later deze zomer verwacht.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws