Officieel: BMW M4 CS is 550 pk sterke troostprijs (2024)

BMW M4 CS 2024

Greep je een paar jaar geleden naast één van de 1.000 BMW’s M4 CSL? Dan hebben de Beiers nu een troostprijs voor je klaar want er komt opnieuw een M4 boven de Competition. Maak kennis met de BMW M4 CS-zonder-L die uitpakt met dezelfde 550 pk sterke zes-in-lijn… Maar dan met iéts minder Leichtbau.

Wie zegt dat sportieve auto’s op sterven na dood zijn? BMW alvast niet, want dik 50 jaar na de oprichting van zijn M-divisie gaat het daar beter dan ooit. Dat hebben ze misschien wel aan zichzelf te danken want zoek elders maar eens een performance-afdeling die beter is met het aantrekkelijk houden van zijn auto’s. Kijk maar naar de M4, die ze twee jaar geleden al in de bloemetjes zetten met een opgefokte, uitgeklede CLS-versie… En die krijgt nu een iets toegankelijker broertje.

Coupé Sport zonder Leichtbau

Dit is namelijk de nieuwe M4 CS en ben je een beetje thuis in het wisselende gamma van BMW M, dan weet je vast al wat te verwachten. Een jaartje terug lanceerden de Duitsers namelijk al zo’n CS-versie van de M3 en daar is deze M4 dan ook bij gaan spieken. Reken dus ook hier op een 3.0-liter zes-in-lijn met 550 pk en 650 Nm koppel — precies dezelfde cijfers dus als bij de knotsgekke M4 CSL van even geleden. In tegenstelling tot die CSL zetten die cijfers hier echter niet de achter- maar wel de vier wielen in lichterlaaie en dat doen ze langs een achttraps automaat met schakelpedaaltjes.

BMW M4 CS 2024

Met een 0-naar-100-tijd van 3,4 seconden laat deze CS dan ook de basis-M4 en ook de M4 Competition achter zich, en dat dankt hij niet alleen aan zijn extra pk’tjes. Zo vervaardigde BMW flink wat onderdelen uit zogenaamd CFRP — in ’t Vlaamsch: met koolstofvezel versterkt kunststof. Onder andere het dakpaneel, de spiegelkappen, de motorkap, de luchtinlaten, de splitter, de spoiler en de diffuser bestaan eruit en het resultaat is een gewichtsbesparing van 20 kilogram ten opzichte van de reguliere M4 Competition met xDrive-vierwielaandrijving… Al eindigt de balans nog steeds op 1.760 kilogram ten opzichte van de 1.625 lichte CSL, waardoor je meteen snapt waarom deze nieuwe M4 het op Coupé Sport in plaats van op Coupé Sport Leichtbau houdt.

Amper 1,5 seconden verschil

Ook van buitenaf sluit deze M4 naadloos aan bij de CS die we al kennen, namelijk de M3 CS. Reken dus op dezelfde gele dagrijverlichting in de koplampen, dezelfde extra luchthappers in de motorkap, dezelfde splitter onder de voorbumper en dezelfde invulling van de gigantische neusga… — pardon: nieren. Binnenin vind je dan weer M-kuipstoelen met een nog lichter ontwerp terwijl de middentunnel en de schakelpedaaltjes achter het stuur net als heel wat andere sierdelen in het interieur bestaan uit dat CFRP-materiaal van daarnet. Onderhuids schuilt een scherper afgesteld onderstel en standaard komposietremschijven, optioneel te vervangen door koolstofkeramische exemplaren.

BMW M4 CS 2024

BMW was zo vriendelijk om het resultaat van deze aanpassingen al even te gaan testen op de Nürburgring, waar deze M4 CS een rondetijd van 7 minuten, 21 seconden en 989 duizendsten liet optekenen. Daarmee weet hij ’snelste BMW ooit’ M4 CSL niet te verslaan, al scheelt het eigenlijk maar anderhalve seconde. Kortom: heb je twee jaar geleden net je kans gemist om één van de 1.000 M4’s CSL op je naam te zetten, dan is deze CS misschien wel een valabel alternatief. Dat alternatief kan je bestellen vanaf mei dit jaar en de productie komt op gang in juli. Prijzen kennen we nog niet.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws