Volkswagen voelde zich duidelijk schuldig met het presenteren van de, fijnstofspuwende, natuurvernielende, Golf 7 GTD. Daarom gaan ze ook dit jaar de e-Golf voorstellen aan het publiek. De populaire leasewagen krijgt er dus eindelijk een elektrische variant bij.
VW is al eventjes bezig met de e-Golf. Zolang het commercieel succes niet aanvaardbaar was voor het bedrijf (meer dan 3% van de verkochte VW wagens moeten elektrisch zijn tegen 2018) zagen ze er ook geen graten in.
Nu heeft Volkswagen toch besloten om de e-Golf dit jaar voor te stellen op het autosalon van Genève. Enkele beelden daarvan lekken nu al uit dankzij de Spaanse krant El Mundo, olé!
Uiterlijk zal je niet meteen opvallen in de fille. De voorkant krijgt een lichtjes andere snoet die de e-Golf waarschijnlijk met minder weerstand door de lucht laat glijden. Achter de tankklep zit de aansluiting voor de stekker. Daarom spreken we misschien beter van een stopcontactklep.
Onder de kap van de e-Golf zal een 26,5 kWh sterk lethium-ion accupakket schuilen. Die batterijen wegen 315 kilogram en brengen het totale gewicht op 1.554 kilogram. Het koppel van deze motor ligt op 270 Nm. Het continu vermogen ligt op 69 pk, het maximaal vermogen bedraagt 115 pk. Heel erg snel is de e-Golf niet. De sprint naar 100 km/u neemt 11,8 seconden in beslag. De topsnelheid is begrenst op 135km/u.
De actieradius bedraagt in optimale omstandigheden 175 km. Niet meteen een getal om de range anxiety van de potentiële klanten weg te werken, maar de concurrentie behaalt lagere cijfers (Nissan Leaf 150 km / Ford Focus Electric 160 km). Een Tesla Model S doet het dan weer een stuk beter (480 km voor de topversie). Al speelt die wel in een totaal ander segment.
In vijf tot zeven uur zou de e-Golf via de stekker opgeladen zijn.
De maak hem/ kraak hem factor voor de Volkswagen e-Golf zal hem vooral in de prijs zitten. Een Nissan Leaf kost 33.990 euro. Indien Volkswagen onder die prijs kan gaan zien we deze elektrische Golf een mooie toekomst tegemoet gaan. Dit is zelfs reëel mogelijk, want de Leaf was een wagen die van nul werd opgebouwd. Voor de e-Golf dienen ze enkele de productielijn van de huidige Golf wat aan te passen.
Info over de prijs hopen we te ontvangen op het salon van Genève.
Recente reacties
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Wel het artikel lezen, of op zijn minst de context er bij geven. "Zo erg is gsm'en in de auto - als...
Door this 15 uur geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Ben ik voor uniformiteit qua straffen? Ja absoluut. 2 weken je rijbewijs kwijt in Limburg en Oost-...
Door John 15 uur geleden
De EV-Gids is hier: gratis, online magazine vol info en tips over elektrisch rijden
Mijn anti-spam,internet filter vind die website maar fishy ..... ik kan er dus niet naartoe
Door Jan 18 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Daartegenover staat dat je capaciteitstarief de hoogte in gaat. Opladen van de wagen met de...
Door Maarten 20 uur geleden