Volgens cijfers van het Europees Milieuagentschap (EEA) is de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe passagiersvoertuigen in 2019 voor het derde jaar op rij gestegen. Volgens het agentschap ligt de keuze voor grotere en zwaardere auto’s, zoals SUV’s, aan de oorzaak.
In 2019 bedroeg de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in de Europese Unie, IJsland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk 122,4 g/km. Dat is een stijging van 1,6 g/km vergeleken met 2018. Na een continue daling tussen 2010 en 2016 stijgt de gemiddelde CO2-uitstoot al voor het derde jaar op rij. De cijfers blijven weliswaar onder de doelstelling van 130 g/km die in 2019 van kracht was, maar liggen ver boven de 95 g/km die dit jaar is ingevoerd.
Volgens het Europees Milieuagentschap (EEA) ligt de toenemende populariteit van SUV’s aan de oorzaak van de stijging. In 2019 was 38 procent van de nieuwe inschrijvingen een SUV, en de meerderheid daarvan kreeg een benzinemotor onder de kap. De gemiddelde CO2-uitstoot van benzine-SUV's bedraagt 134 g/km, aldus het EEA, zowat 13 g/km hoger dan de uitstoot van andere benzinewagens.
Opmerkelijk is dat het gemiddelde gewicht van nieuwe auto’s tussen 2018 en 2019 met 30 kilogram is toegenomen, en dat in alle segmenten en voor alle brandstoffen. Eveneens opmerkelijk is dat de gemiddelde CO2-uitstoot van dieselwagens met 127 g/km nog nooit zo dicht bij de gemiddelde CO2-uitstoot van benzinewagens heeft gelegen (127,6 g/km).
Meer benzine
In 2019 werden er in de Europese Unie, IJsland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk 15,5 miljoen nieuwe auto’s ingeschreven. 59 procent daarvan waren benzinewagens (63 procent als je benzinehybrides meetelt), 31 procent waren diesels (32 procent met dieselhybrides). Plug-inhybrides en volledig elektrische auto’s maakten 3,5 procent van de nieuwe inschrijvingen uit, tegenover 2 procent in 2018. De meeste daarvan werden ingeschreven in Noorwegen, Nederland, IJsland en Zweden, enkele van de weinige landen die de gemiddelde CO2-uitstoot van hun nieuwe auto’s in 2019 zagen dalen.
Recente reacties
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Wel het artikel lezen, of op zijn minst de context er bij geven. "Zo erg is gsm'en in de auto - als...
Door this 5 uur geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Ben ik voor uniformiteit qua straffen? Ja absoluut. 2 weken je rijbewijs kwijt in Limburg en Oost-...
Door John 5 uur geleden
De EV-Gids is hier: gratis, online magazine vol info en tips over elektrisch rijden
Mijn anti-spam,internet filter vind die website maar fishy ..... ik kan er dus niet naartoe
Door Jan 8 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Daartegenover staat dat je capaciteitstarief de hoogte in gaat. Opladen van de wagen met de...
Door Maarten 10 uur geleden