Het gamma van Jaguar bestaat tegenwoordig vooral uit modellen op leeftijd, maar die geven nog geen teken van opgeven. Zo krijgt de oudste SUV van de line-up, de F-Pace, alweer een kleine update. Die is vooral voelbaar in de plug-inhybride P400e, die je voortaan tot 20% verder moet brengen op stroom.
Je hebt het misschien ook gemerkt: we hebben al even geen gloednieuwe Jaguar meer leren kennen. Dat is geen toeval, want de Britten zijn druk bezig met zichzelf heruit te vinden. Zo schrapten ze al een aantal ontwikkelingen in aanloop naar 2025, wanneer het merk niet alleen volledig elektrisch moet zijn maar ook een stuk hoger in de markt wil gaan spelen. Tot dan moeten de huidige modellen het schip dus op koers houden, en in het geval van de F-Pace wordt die koers toch weer een beetje verlengd.
Meer rijbereik, meer basisuitrusting
Dat geldt althans voor het elektrische rijbereik van de plug-inhybride, want die krijgt een nieuwe accu onder de vloer. Die is voortaan 19,2 kWh groot in de plaats van 17,1, waarmee de actieradius moet groeien van 53 naar 65 uitstootloze kilometers. Het nieuwe batterijpakket laat zich opladen aan snelheden tot 35 kW, waarmee hij na een half uurtje aan de snellader weer voor 80% gevuld is. Verder blijft alles bij het oude, dus de combinatie van een 2.0-liter viercilindermotor op benzine en een elektromotor in de transmissie brengt nog steeds 404 pk naar de vier wielen. Daarmee versnelt de bijna zeven jaar oude SUV naar de 100 km/u in 5 seconden, terwijl de CO2-uitstoot nu beperkt blijft tot 37 g/km.
Daarnaast gaat Jaguar ook even met de grove kam door de uitrustingsniveaus van de F-Pace, waardoor de R-Dynamic S voortaan de basisversie wordt. Zo krijg je standaard zaken als een digitaal bestuurdersdisplay en het nieuwe Pivi Pro-infotainmentsysteem mee, en begint het velgenaanbod al met exemplaren van 19 inch. Dat geldt trouwens niet alleen voor de plug-inhybride, maar ook voor de mildhybride 2.0- en 3.0-literversies op diesel of benzine. Daarnaast kan je natuurlijk nog steeds voor de oppermachtige 5.0-liter V8 kiezen in het SVR-model.
Recente reacties
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Wel het artikel lezen, of op zijn minst de context er bij geven. "Zo erg is gsm'en in de auto - als...
Door this 14 uur geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Ben ik voor uniformiteit qua straffen? Ja absoluut. 2 weken je rijbewijs kwijt in Limburg en Oost-...
Door John 14 uur geleden
De EV-Gids is hier: gratis, online magazine vol info en tips over elektrisch rijden
Mijn anti-spam,internet filter vind die website maar fishy ..... ik kan er dus niet naartoe
Door Jan 17 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Daartegenover staat dat je capaciteitstarief de hoogte in gaat. Opladen van de wagen met de...
Door Maarten 18 uur geleden