Opels tweede GSe-model is een feit, al gebeurt dat misschien niet op de manier die je zou verwachten. Het sportieve label verschijnt namelijk achterop de sterkste plug-inhybrideversie van de Grandland, voorheen bekend als Hybrid4. Die aandrijflijn kennen we dus al even, al trakteert Opel zijn Grandland GSe wel op andere aanpassingen.
Vorige maand ploften de kurken in Rüsselsheim, en stiekem ook op de Autofans-redactie. Opel kondigde namelijk aan dat het terug sportieve modellen zou beginnen bouwen onder het GSe-label, en de geschiedenis leert ons dat sportieve Opels doorgaans geen half werk leveren. Als eerste was de Astra GSe aan de beurt met een mooie 225 pk uit zijn nieuwe hybride aandrijflijn, en nu is het tijd voor een tweede telg: deze Grandland GSe. En we zeggen het niet graag, maar iets ruikt hier wél naar half werk…
Zelfde vermogen, ander onderstel
Terwijl de Astra GSe namelijk mocht genieten van een sterkere aandrijflijn dan de andere plug-inversie, neemt deze Grandland GSe gewoon die over van de Hybrid4-versie. Die oude variant verdwijnt bij wijze van exclusiviteit dan wel uit de catalogus, maar de aandrijflijn van deze GSe kennen we dus al sinds de lancering van de Grandland. Dat betekent echter niet dat het hier om een flauwe versie gaat, want die Hybrid4 perste maar liefst 300 pk uit zijn 1.6-litermotor en twee elektromotoren. Dat is dus ook wat deze GSe-versie laat optekenen, goed voor een 0-naar-100-sprintje in 6,1 seconden en een topsnelheid van 235 km/u.
Begrijp ons echter niet verkeerd: deze Grandland GSe is meer dan gewoon een oude Hybrid4 met wat fluogele biesjes. Naast de gewoonlijke GSe-badges herken je hem ook aan zijn 19-inchvelgen geïnspireerd op de Manta, maar het belangrijkste is wat daarachter schuilt. De sportievere variant krijgt zowaar selectieve KONI FSD-dempers om de koets onder bedwang te houden tijdens het betere bochtenwerk. Om diezelfde reden is ook het stuurgevoel responsiever gekalibreerd, en de sportstoelen zouden je wat beter op je plek moeten houden. Hoeveel je voor dat alles moet betalen, geeft Opel nog niet mee.
Recente reacties
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Daartegenover staat dat je capaciteitstarief de hoogte in gaat. Opladen van de wagen met de...
Door Maarten 2 uur geleden
Vernieuwde Kia Picanto geprijsd: dit betaal je voor de stoere stadswagen (2024)
Tof, en ik hou van Kia, maar is er in de picanto ook een hybride?
Door Rita 14 uur geleden
Vernieuwde Kia Picanto geprijsd: dit betaal je voor de stoere stadswagen (2024)
Mooie auto goede looks. Veel opties. Overweeg hem te gaan kopen. Alleen de prijzen in België...
Door Peter 16 uur geleden
Tweede digitale teller: dé oplossing voor elektrische bedrijfswagens die thuis laden?
Dus liever volle pot betalen, dan met overschot aan zonnepanelen ? En 2 aansluitingen... Als...
Door David 1 dag geleden