Terugblik: de 10 verrassingen van 2023 volgens de Autofans-redactie

Volvo EM90 terugblik 2023

Feest en taart, want het nieuwe jaar staat voor de deur. Dat vraagt dus om een terugblik maar er is één probleem: in 2023 vulden er nu al 1.089 nieuwsberichten onze website. Het is met andere woorden onmogelijk om die allemaal samen te vatten, dus wij pikten er de tien opmerkelijkste autonieuwtjes voor je uit.

De autosector heeft er weer een jaar vol nieuws op zitten, en in 2023 maakten vooral SUV's en EV’s het mooie weer. Zo werden er Europawijd meer hoogpotige modellen verkocht dan alle andere carrosserievormen samengeteld, terwijl de elektrische auto nu bijna even populair is als de dieselwagen. Iets zegt ons echter dat dergelijke berichtgeving je al lang niet meer achterover doet vallen van verbazing, dus wij gingen op zoek naar de tien nieuwtjes van 2023 die dat misschien wel deden.

Wankelmotoren zijn terug

Mazda MX-30 R-EV 2023

Vergeet bijvoorbeeld maar even al die EV’s want de opmerkelijkste aandrijflijn van het jaar heeft misschien wel een verbrandingsmotor. Zo bracht Mazda de wankelmotor begin 2023 terug, en dat na meer dan tien jaar afwezigheid. Stiekem heeft dit echter wél nog alles met de EV te maken want de Japanners introduceerden hun compacte rotatieblokje als range extender voor de elektrische MX-30. Daardoor moet je je ook geen zorgen maken over de ietwat twijfelachtige reputatie van dit type verbrandingsmotor want gaat er iets mis, dan kan je altijd nog elektrisch naar de werkplaats…


Alfa Romeo is weer succesvol

Alfa Romeo Tonale PHEV 2023

Over “betrouwbaar” gesproken: sinds dit jaar is dat officieel wat we Alfa Romeo mogen noemen. Zo verklapte de CEO van het merk pas nog dat hun garantiekosten gehalveerd zijn, en dat is ook niet de enige vooruitgang onder kersvers moederhuis Stellantis. Daarnaast maakt Alfa Romeo ook eindelijk weer winst, vooral sinds het met de Tonale zijn eerste compacte SUV in de verkoop nam. Daardoor zijn ze goed op weg om binnen een paar jaar hun absolute verkooprecord te breken, dus wie weet verrassen ze ons nog wel een paar keer.


Volkswagen is niet meer competitief

Volkswagen ID.3 productie 2023

Niet iedereen heeft echter een topjaar achter de rug, wel integendeel. Eén van de meest onaantastbare grootmachten in autoland worstelt namelijk om de eindjes aan elkaar te knopen. Zo is er te weinig vraag naar de elektrische modellen van Volkswagen én lopen de aankomende EV’s van de groep stuk voor stuk vertraging op. Daarom moeten de Duitsers dringend gaan besparen, en dat doen ze vooral op hun uitrustingsniveaus en hun nichemodelletjes… Inderdaad: vaarwel Arteon en co.


Volvo heeft een elektrische MPV

Volvo EM90 2023

Intussen voegt een andere constructeur dan weer een nichemodel toe aan zijn gamma, en dat voor het eerst in zijn geschiedenis. Zo waagt Volvo zich sinds kort aan een MPV maar dat is er niet zomaar eentje. Die EM90 is namelijk zuiver elektrisch en luxueus genoeg om niet alleen naast de Mercedes V-Klasse te mogen staan, maar misschien zelfs naast de S-Klasse. Misschien is dit dus wel de start van een tweede leven voor de monovolume, of toch in China want dat is waar deze giga-Volvo voorlopig blijft.


Renault Espace én Scenic worden SUV’s

Renault Espace 2023

Als dat zou kloppen, dan hebben ze bij Renault net iets te snel de stekker uit hun MPV’s getrokken. In 2023 sprong bij hen namelijk niet alleen de Scenic maar ook de Espace op de SUV-kar. Vooral die laatste keuze schokte de voltallige gezinsbond, want bijna vier decennia geleden was de Espace één van de pioniers van de monovolume. Nu is het model niet veel meer dan een verlengde Austral met twee extra zitplaatsen achterin… Als je die stoeltjes zo al mag noemen naar oude Espace-maatstaven.


Nieuwe Polestars hebben geen achterruiten

Polestar 4 achterruit 2023

Dat we MPV’s moeten missen, tot daar maar stel je eens voor dat de achterruit zou ophouden te bestaan? Volgens Polestar kan het gewoon; kijk maar eens naar de Polestar 4 die in 2023 onthuld werd. Dat is op het eerste gezicht een doodnormale EV met stiekem gewoon een knap lijnenspel… Tot je zijn achterpartij ziet, want daar moet hij het zonder ruit stellen. Polestar doet straks hetzelfde met de 5 en dat doen ze om een reden, want in de plaats van een — doorgaans toch te kleine — achterruit krijgen ze allebei een 120°-camera die zijn beeld stuurt naar een haarscherp scherm. Volgens het merk is het resultaat een beter zicht in alle omstandigheden, maar wij testen dat volgend jaar graag eens zelf uit.


'Land Rover' is niet meer

Land Rover Defender Merk 2023

Dat is trouwens ook niet de enige vaste waarde die verdwijnt, want sinds 2023 is Land Rover officieel geen merk meer. Maak je geen zorgen: de Britten zijn niet zomaar failliet gegaan maar in de plaats daarvan willen ze dat label opsplitsen in drie verschillende merken: Defender, Discovery en Range Rover. Jaguar maakt tot slot de line-up van het JLR-concern af. Alle modellen van wijlen Land Rover krijgen echter wel nog het ovale logootje mee als een soort van ereteken, maar een echt merk mogen we het dus niet meer noemen.


Autosalon in winterslaap

Autosalon geannuleerd

Nog zo’n naam die we niet meer mogen noemen, is ‘het Autosalon’. Dat feest van de automobiel kwam in 2023 namelijk eindelijk terug na twee jaar afwezigheid door de coronapandemie, alleen maar om een paar maanden nadien terug het zwijgen opgelegd te worden. Zo komt er straks wel een ander auto-evenement naar de Heizelpaleizen in januari maar een échte Brussels Motor Show zoals we die kenden, zal dat niet zijn… En voorlopig lost organisator FEBIAC nog niet of ze er ooit nog wel eentje op poten zullen zetten.


Er komt een Vlaamse EV-premie

Vlaamse EV-premie 2023

Wat mogen we dan wel verwachten aan de start van het nieuwe jaar? Goedkopere elektrische auto’s, om te beginnen. Zo maakte de Vlaamse Overheid een paar maanden geleden bekend dat particulieren die een elektrische auto aankopen, vanaf 2024 aanspraak kunnen maken op een premie van tot 5.000 euro. Dat bedrag zakt wel elk jaar een beetje en ligt ook lager voor elektrische tweedehandswagens, maar het blijft een mooi duwtje in de rug… Of toch voor EV’s van minder dan 40.000 euro, want voor duurdere modellen geldt de premie niet.


Prijsdaling voor EV's ingezet

Tesla showroom 2023

De bovengrens van die premie is trouwens niet de enige reden waarom constructeurs in 2023 massaal de prijzen van hun EV’s gingen verlagen. Zo gaf Tesla in januari het startschot met een monsterkorting op zijn Model 3 en Model Y, waardoor al hun concurrenten plots peperduur gingen lijken. Eén voor één moesten die dus reageren en het domino-effect ging zo ver, dat sommige merken aangaven zo goed als geen winst meer te maken op hun elektrische modellen. En dan was er plots nog de Citroën ë-C3, de eerste van een nieuwe lichting aan elektrische auto’s onder de 25.000 euro… Kortom: reken er maar op dat de inschrijvingscijfers in 2024, vooral in Vlaanderen, straks grondig groen kleuren.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws