Mercedes Vision One-Eleven combineert baanbrekende technologie met retrodesign (2023)

Mercedes Vision One-Eleven 2023

De Mercedes-Benz C111 is terug, of toch een beetje. Mercedes lanceert namelijk de Vision One-Eleven, een studiemodel dat kenmerken van die klassieke conceptcars overgiet met de nieuwe One Bow-designtaal. In tegenstelling tot zijn voorlopers liggen er hier echter geen Wankel- of turbodieselmotoren onder de kap…

Vraag je om de meest iconische conceptcar uit de geschiedenis van Mercedes-Benz te noemen, dan moet je bijna op de C111 uitkomen. Of eerder: op de C111-reeks, want onder die noemer ontwikkelden de Stuttgarters in de late jaren ’60 en vroege jaren ’70 vier experimentele sportwagens. Die moesten allerhande vernieuwende motorisaties op de proef stellen — destijds waren dat Wankelmotoren en krachtige turbodieselblokken — en dienden tegelijk als proefwerkjes in de aerodynamica en de gewichtsbesparing. En klinkt dat je ook anno 2023 allemaal best relevant, dan ben je blijkbaar niet alleen.

Autonoom en sportief tegelijk

Mercedes lanceert nu namelijk de Vision One-Eleven, en dat is een conceptcar die niet toevallig een deel van zijn naam overneemt van de befaamde C111-reeks. Kijk maar naar die knaloranje lakkleur en maak ons wijs dat je zoiets sindsdien nog op een ‘Benz gezien hebt. Dat is trouwens niet de enige verwijzing naar de studiemodellen van weleer, want ook deze Vision One-Eleven pakt uit met vleugeldeuren terwijl de twee zwarte uitsnijdingen in de neus moeten doen denken aan de C111/II, waarschijnlijk de meest herkenbare van het rijtje. Dat alles overgieten de Duitsers echter met hun moderne designtaal, zoals het Mercedes-EQ-typische ’One Bow’-silhouet dat hier op zijn hoogste punt amper 1,17 meter meet. Verder vind je zowel voor- als achteraan een soort van ‘Back Panel’-grille met daarin eenvoudige, ronde verlichting.

Mercedes Vision One-Eleven 2023

Van buitenaf valt trouwens ook op dat de carrosseriekleur als een soort verduistering de zijraampjes ondoorzichtig maakt, maar dat betekent niet dat de One-Eleven geen afgewerkt interieur heeft. Wel integendeel: Mercedes wil met dit studiemodel het eerste “sportwageninterieur met een loungeconcept” voorstellen. In mensentaal bedoelen ze daarmee dat de One-Eleven afhankelijk van je voorkeur kan transformeren van een minimalistische rijmachine in een autonome auto, of omgekeerd. Die laatste modus maakt optimaal gebruik van de binnenruimte door de stoelen helemaal naar achter te verplaatsen, iets wat bij de C111’s van weleer ondenkbaar was. Die hadden namelijk telkens de verbrandingsmotor achter de twee zitplaatsen, en zoiets is hier niet aan de orde.

Concreet voorproevertje?

Deze Vision One-Eleven beschikt namelijk over een zuiver elektrische aandrijflijn, en dat is er ook niet zomaar eentje. Zo krijgt het studiemodel een zogenaamde axiale fluxmotor mee van Mercedes-dochteronderneming YASA, in tegenstelling tot de radiale fluxmotoren die je tegenwoordig in de EV-in-de-straat tegenkomt. De technische verschillen besparen we je — en onszelf — even, maar het resultaat zou een elektromotor zijn die een derde compacter en een derde lichter is dan een traditioneel exemplaar met hetzelfde vermogen. Dat vermogen blijft voorlopig wel geheim, en hetzelfde geldt voor de accucapaciteit. Daarover mogen we enkel weten dat die gebruik maakt van vloeistofgekoelde, cilindrische cellen en ook dat zou de efficiëntie een flinke boost geven.

Mercedes Vision One-Eleven 2023

Allemaal goed en wel, maar wat zijn we hier nu precies mee? Misschien wel meer dan je denkt, want Mercedes belooft bepaalde bevindingen uit dit One-Eleven-project te gaan toepassen op zijn aankomende EV’s. Dat geldt trouwens niet alleen voor de aandrijflijn, maar ook voor het met duurzaam met koffiebonenschillen gelooide leer en de augmented reality-functies in het interieur. Dat is echter toekomstmuziek, dus voorlopig moet je het stellen met een aantal op de conceptcar gebaseerde lifestyleartikelen zoals een weekendtas, een zonnebril of een hoodie… Zolang je één van de 111 stuks per artikel weet te pakken te krijgen, wel te verstaan.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws