Eerste test: Toyota Prius Plug-in (2023)

Toyota Prius PHEV rijtest 2023 info belgie

De Toyota Prius ondergaat een ware metamorfose voor zijn 5de generatie. De hyperzuinige Japanner neemt niet alleen afscheid van zijn polariserend design, hij zwiert ook nog een plug-inaandrijflijn onder de motorkap. Na de rups... de vlinder?

Sinds de eerste generatie Prius moest elke Toyota-dealer tijdens een proefrit waarschuwen om niet in slaap te vallen. Tegenwoordig bouwt Toyota echter geen saaie auto's meer (dankjewel ex-CEO Akio Toyoda). De Prius bleef de dans echter ontlopen, tot nu. Want de vijfde generatie pakt uit met een design dat - durven we het zeggen? - er aantrekkelijk uit ziet!

Alles draait rond de stekker

Laten we meteen tot de kern van de nieuwe generatie Prius gaan: efficiëntie. Een term die de hoeksteen werd van elke Prius sinds het ontstaan in 1997. Van de oorspronkelijke 1.5-liter hybride tot de meer recente 1.8-liter hybride, alle generaties hadden een absolute mussendorst. Bij de vijfde generatie gebeurt er echter iets eigenaardig. Ja, er is nog een hybridevariant... maar die komt niet naar Europa. In de plaats krijgt het Oude Continent exclusief een plug-inhybride!

Die Prius PHEV maakt gebruik van een atmosferische 2-liter viercilinder en twee elektromotoren, goed voor een systeemvermogen van 223 pk en 208 Nm koppel. De batterij is tegenwoordig 13,6 kWh groot en zit onder de achterbank. Volgens die set-up geraakt de Prius PHEV volgens Toyota maar liefst 86 km ver, puur op elektriciteit. Het resultaat? Een verbruik van amper 0,7 l/100 km (+elektriciteit) en een belachelijk lage CO2-uitstoot van 19 g/km. Dat is trouwens nog nét wat meer dan op andere markten omdat Toyota België er voor gekozen heeft enkel de topversie met 19-duims velgen aan te bieden.

Van rups naar vlinder

Een plug-inaandrijflijn is niet nieuw bij de Prius - die was er al vanaf de derde generatie - enige vorm van sexappeal is dat wel. Deze vijfde generatie probeert daar verandering in te brengen en we moeten eerlijk zijn, hij lijkt daarin geslaagd te zijn. Nooit eerder keken voorbijgangers naar ons wanneer we achter het stuur van een Prius zaten. Tot nu, tijdens onze testrit in Duitsland. Hoewel hij zijn aerodynamische vorm heeft behouden, is de nieuwe Prius getransformeerd. Zowel qua uiterlijk als qua afmetingen. Hij is 46 mm korter, maar de wielbasis is 50 mm langer. Bovendien is hij 50 mm lager en 22 mm breder geworden.

Cijfers zeggen echter niet alles, want vooral de designers hebben hard labeur geleverd om van de vijfde generatie een aangename verschijning te maken. Aan de voorkant zijn er hints van de elektrische bZ4X - kijk maar eens naar het Hammer Head lichtsignatuur - die de Prius een sportieve snuit geven. De flank is slank en sierlijk en krijgt een opvallende sierlijn die van onderen naar boven loopt. Het is echter de bips waar de vijfde generatie het verschil maakt. Weg is de dubbele ruit, een veel simpelere achterklep maakt zijn opwachting. De naam "Prius"? Die staat tenslotte voluit geschreven op die kofferklep.

Beter... maar ook slechter

Ook binnenin evolueert de Prius! Al is dat iets minder drastisch dan aan de buitenkant. Weg zijn het centrale instrumentenpaneel en de op het dashboard gemonteerde versnellingspook. In plaats daarvan wordt het dashboard gedomineerd door een 12,3-duim touchscreen met daarop een nieuwe generatie infotainmentsysteem. De afwerking in het interieur werd een stuk beter... maar we zouden deze Prius nog niet in het gezelschap van een Lexus zetten.

Van de elektrische bZ4X neemt deze Prius trouwens het wat onhandige kleine stuurwiel en hoog geplaatste instrumentenpaneel over, à la Peugeot. Het is daardoor niet altijd even makkelijk om een ideale rijpositie te vinden. Eveneens eigenaardig is binnenruimte van deze 5de generatie. Hoewel Toyota beweert dat het nieuwe TNGA-C platform onderhuids voor meer ruimte zorgt binnenin, blijft de hoofdruimte op de achterbank beperkt door de aflopende daklijn. Hetzelfde geldt trouwens voor de kofferruimte. Vergeleken met de vorige Prius Plug-in Hybrid is de bagageruimte van de nieuwe Prius 33 liter groter, al gaat het nog steeds over maar 284 liter. Dat is minder dan wat je kwijt geraakt in een Volkswagen Polo!

Een dynamische Prius! Wacht wat?

Tijdens de presentatie kregen we één ding niet uit ons hoofd: Hoe krijgt de Prius het voor elkaar om zo'n groot elektrisch bereik te claimen, met zo'n 'kleine' accu? Er is maar één antwoord daarop: efficiëntie. Eenmaal onderweg werd al snel duidelijk dat Toyota's zuinigste auto zijn ereteken niet voor niets draagt. Na ongeveer 100 km verbruikte de Prius gemiddeld 13,7 kWh/100 km en 1,6 l/100 km. Straffer nog, 80 kilometer van het totaal afgelegde testparcours was compleet elektrisch! Daarmee is het met gemak een van de meest energiezuinige plug-in hybrides die we ooit hebben gereden.

De prestaties op het gebied van brandstof- en elektriciteitsverbruik zijn zo indrukwekkend, dat je de rest zou kunnen vergeten. Allereerst is de Prius extreem comfortabel, zowel qua demping als demping van geluiden en zelfs bij hoge snelheden op de Autobahn. Ten tweede zorgt het platform dat hij deelt met de Corolla en RAV4 ervoor dat hij uitblinkt in bochten. Toegegeven, het is geen geboren sportwagen, maar hij gooit zijn gewicht met een minimum aan koetswerkrol in de bochten en de voorkant voelt uitermate snedig aan. Woorden die we nooit in een rijtest van een Prius dachten te schrijven.

Leugens!

Met een basisprijs van 48.020 euro is de nieuwe Prius zeker geen koopje. Toyota wil dat echter counteren door te benadrukken dat het hier over een full-option "Premium Plus"-uitvoering gaat waarbij je enkel nog kan bijbetalen voor de kleur. Ietwat slinks van Toyota, want er zijn geen "standaardkleuren" voor de Prius. Waardoor je steevast zal MOETEN bijbetalen voor een lakkleur. Minimaal 850 euro voor enkele frisse kleurtjes of 1.275 euro voor premium rood of wit.

Kortom, de basisprijs van de Prius PHEV is stiekem minimaal 48.870 euro. Eerlijk, dat is nog steeds een koopje voor wat je in de plaats krijgt. Met dat significante detail dat Toyota deze auto naar België brengt, net wanneer het fiscale voordeel van plug-inhybrides ten einde is. Tja.

Conclusie

Van rups naar vlinder, van eend naar zwaan, de metamorfose van de 5de generatie Toyota Prius is een absoluut succes. Het vlaggenschip van Toyota is geen elektrische SUV of potige sedan, wel deze ultra-efficiënte Prius plug-in met dynamisch chassis. Spijtig dat de zakelijke markt hier niet meer van kan genieten.

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
bjorn 21:53
afbeelding van bjorn

Jammer dat ze de binnenkant vergeten zijn. Spuuglelijk met het dashboard aan het raam die je dan nog niet zoet tijdens het rijden. Bz ugly

bjorn 22:01
afbeelding van bjorn

Jammer dat het verbruik van 100 naar 200km niet gemeten werd. dat zal wel minder gunstig zijn geweest door dubbel van alles mee te sleuren.
Tuurlijk kan je ook de beperkte laatplaatsen innemen van echte BEVs met deze nog vis nog mossel auto's. De mensen met echte evs hebben ze toch niet nodig

John 20:39
afbeelding van John

Het is: 'noch mossel, noch vis' en als ik jouw laatste reacties hier op deze site lees, zou ik aanraden wat minder azijn te drinken.

Edison 11:34
afbeelding van Edison

Het zou goed zijn als ze hiervan ook een volledig elektrische variant zouden uitbrengen.

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws