Tesla-leveringen dalen plots aanzienlijk, moeten we ons zorgen maken?

Tesla leveringen 2024

Paniek, want het lijkt plots niet goed te gaan bij Tesla. Voor het eerst in vier jaar tijd verkochten ze namelijk minder auto’s dan dezelfde periode een jaar eerder en in vergelijking met het kwartaal voordien, gingen de leveringen er zelfs met dik 20 procent op achteruit… Dus wat is er aan de hand bij Tesla?

Begin dit jaar kwam Tesla met heugelijk nieuws naar buiten: in 2023 hadden ze nog maar eens al hun verkoop- en leveringsrecords gebroken. Zo bracht het merk op een jaar tijd wereldwijd 1,81 miljoen auto’s aan de man of vrouw, waarmee het de titel van ‘grootste EV-bouwer ter wereld’ in handen hield voor BYD. Enkel in het laatste kwartaal wist die Chinese concurrent Tesla even in te halen, maar zelfs dan leverde die laatste nog steeds 484.507 auto’s… En onthou dat laatste cijfertje even voor wat volgt.

”Tussen twee groeicurves”

Tesla heeft namelijk zijn cijfers voor het eerste kwartaal van 2024 gedeeld en die zijn plots aanzienlijk minder rooskleurig. Zo bleven de leveringen doorheen de eerste drie maanden van dit jaar steken op 386.810 auto’s, de volle 20,2 procent minder dan het kwartaal voordien. Ook in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder is er achteruitgang want in Q1 van 2023 vonden 8,5 procent meer Tesla’s een eigenaar dan nu. Zo’n jaar-op-jaar daling zien we bij Tesla voor het eerst sinds begin 2020 en de gevolgen laten zich dan ook voelen op de beurswaarde van het merk: aandelen zakten meteen met 6 procent nadat deze cijfers aan het licht kwamen.

Tesla leveringen 2024

Maken al die aandeelhouders zich dan terecht zorgen over Tesla’s toestand? Wel, ja en nee. Zo is een plotse daling van bijna 100.000 leveringen natuurlijk nooit goed nieuws maar met zijn 386.810 exemplaren bleven de Amerikanen ook afgelopen kwartaal nog steeds de grootste EV-bouwers ter wereld. BYD deed het namelijk nog slechter terwijl zij in het laatste kwartaal van 2024 nog voor stonden op Tesla, wat wijst in de richting van een globale achteruitgang doorheen de hele EV-markt. Daarnaast haalt topman Elon Musk ook het conflict in de Rode Zee en de boycot van de Duitse Gigafactory aan als verklaringen, naast het feit dat de Amerikaanse fabriek zich moest voorbereiden op de komst van de vernieuwde Model 3 én best-seller Model Y intussen nog wacht op zijn facelift.

Om die laatste redenen voorspelde Musk al in januari dat het een minder gunstig jaar zou worden wanneer hij zei dat Tesla tijdelijk “tussen twee groeicurves in ging zitten”. Naast die Model Y facelift staat er namelijk ook een goedkoper model in de planning dat voor extra volumes moet zorgen. Het moet echter gezegd dat de verwachting ten tijde van Musks voorspelling nog lag op zo’n 455.000 leveringen voor het eerste kwartaal van 2024. Dat heeft Tesla ook niet gehaald, dus de impact lijkt toch wat groter dan ze zelf hadden verwacht.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws