Officieel: Nissan Qashqai facelift krijgt smoel en Google (2024)

In het al redelijk beperkte gamma van Nissan speelt de Qashqai de absolute hoofdrol want hij is verantwoordelijk voor maar liefst de helft van alle verkopen. Logisch dat er voor de facelift van het succeshaantje grondig tewerk is gegaan. Tenminste, tot op zekere hoogte.

Ruim 9.000 wagens heeft Nissan vorig jaar verkocht in ons land, en dik 4.500 klanten gingen overstag voor de Qashqai. Begrijpelijk, want de crossover (waarom Nissan dit niet gewoon een SUV noemt blijft ons verbazen) biedt de perfecte package voor gezinnen en professionele rijders; hij is ruim, comfortabel, functioneel en goed uitgerust. Na zijn eerste facelift is hij voortaan ook hyper-geconnecteerd en krijgt hij een stuk meer smoel. En toch blijven we een beetje op onze honger zitten.

Japanse harnasschubben

Laat ons beginnen met de meest opvallende evolutie en dat is de frontpartij van de Qashqai. De grille is ingrijpend vernieuwd en springt meteen in het oog. We zagen er aanvankelijk een beetje Hyundai Tucson-inspiratie in, maar bij nader inzien is het nieuwe Qashqai rooster toch behoorlijk uniek. We willen er geen gewoonte van maken om persteksten te debiteren, maar de omschrijving die Nissan geeft is niet te kloppen: “Het nieuwe rooster is geïnspireerd op de patronen van oude Japanse harnasschubben en bestaat nu uit tientallen hoogglanzende, driedimensionale kommavormige elementen in zwarte lak die lijken te zweven in de ruimte. Aan de zijkanten van het centrale gedeelte vormen de ‘komma's’ een driehoekige vorm vanaf de nieuwe koplampen naar beneden.”

Opvallend daarbij is dat de onderste lijn van de dubbele dagrijlichten uit vijf kleine lenzen bestaat, die eigenlijk een herneming zijn van de komma’s in het radiatorrooster. Knap bedacht! Verder zijn er de gebruikelijke evoluties aan bumper en schorten, en we moeten zeggen dat het geheel zeer geslaagd is. De Qashqai heeft nu echt ‘smoel’ gekregen.

Onzichtbaar

Met het nieuwe smoelwerk hebben we meteen een van de twee belangrijkste evoluties getackeld. Tweede opmerkelijke nieuws zit ‘m in de nieuwe multimedia en software die de Qashqai aangemeten krijgt. Via het centrale touchscreen ontdek je een rist aan nieuwe mogelijkheden die ervoor zorgen dat de connectiviteit en beleving weer helemaal bijdetijds is. Zowat alle functionaliteiten krijgen een upgrade. We pikken er enkele markante uit, zoals de 3D/360° camera met vogelperspectief, T-kruising functionaliteit en ‘onzichtbare motorkap’-functie. Daarbij zal de camera de grondbeelden renderen zodat je perfect kunt volgen wat er onder de auto gebeurt. We kunnen ons niet meteen inbeelden waar deze gimmick z’n nut kan bewijzen, maar cool is het wel.

“Hey Google”

Veel interessanter en vooral bruikbaarder, is de Google assistant. De vernieuwde Qashqai is trouwens de eerste auto in het Europese Nissan-gamma die ermee uitgerust wordt. Idealiter beschik je zelf over een Google-account, waardoor zich een pak extra functionaliteiten aandienen. Zo krijg je toegang tot je favoriete locaties en nuttige plaatsen en dankzij draadloze updates is de kaartinformatie altijd actueel.

Hulp nodig onderweg? Dan roep je even "Hey Google" om bijvoorbeeld het ventilatiesysteem of de stoelverwarming te bedienen of om naar de volgende bestemming te navigeren. Nog interessanter is de toegang tot een ecosysteem van apps die je kan downloaden via Google Play. Daardoor heb je makkelijk toegang tot Spotify, Deezer of andere streamingdiensten. Gelukkig betaalt Nissan de eerste 5 jaar alle data die je verbruikt, daarna moet je zelf in de buidel tasten.

Tegenwoordig mag natuurlijk ook een app niet ontbreken waarbij Nissan Connected Services een oogje in het zeil houdt. De app zal je eraan herinneren als de auto niet is afgesloten of de ramen nog open staan. En uiteraard kan je het voertuig afsluiten met een eenvoudige druk op de knop.

Verder iets nieuws?

Wel, euhm, eigenlijk niet. En daarom blijven we een beetje op onze honger zitten. Na het ingrijpende werk aan het front lijkt het wel alsof de inspiratie voor de achterpartij op was. Ja, ook achteraan zijn er zichtbare wijzigingen en de lichtsignatuur werd onder handen genomen, maar het mocht wat ons betreft gerust iets meer zijn. En natuurlijk werd ook het interieur op punt gesteld (met trouwens een nieuw uitrustingsniveau ‘N-Design’, met veel Alcantara-afwerking), maar ook hier hadden we niet nee gezegd tegen ietsje meer vernieuwing.

Idem voor wat betreft de technische aspecten van de Qashqai want die blijven identiek. Zo blijft de 1.3 Mild Hybrid van de partij en er is nog steeds die bijzondere 1.5 e-Power. Daarvan werden al 100.000 units verkocht en we begrijpen waarom. Met de e-Power rij je namelijk altijd elektrisch en wordt de elektriciteit voor de elektrische aandrijving geproduceerd door de benzinemotor, die eigenlijk als generator dient. Maar, beste Nissan ingenieurs, waarom niet de piepkleine batterij van 1,8 kWh een beetje groter maken voor volledig emissievrij rijden in de stad?

Conclusie

Nissan heeft duidelijk niet al te veel risico willen nemen bij de facelift van hun succesmodel, en geef ze maar eens ongelijk. De Qashqai is nog steeds razend populair en dankzij het geslaagde nieuwe smoelwerk en de tiptop connectiviteit belooft ook deel twee van z’n carrière een flinke bonus op te leveren voor het merk. En toch lijkt de eerder beperkte evolutie op een aantal vlakken een gemiste kans. De nieuwe Qashqai wordt tegen de zomer in de showroom verwacht.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws