Officieel: Nissan Qashqai e-Power (2022)

Nissan Qashai e-POWER 2022 BELGIE

Nissan introduceert vandaag een nieuwe motorvariant van haar Qashqai. Die komt deze zomer naar Europa en koppelt een elektromotor op de vooras aan een benzinemotor die dient als range-extender. Een elektrische auto zonder de range anxiety zeg maar. Al hangt er wel een "maar" aan vast...

Het Japanse Nissan stoomt ons al geruime tijd klaar voor de Qashqai met e-Power-technologie. De nieuwe motor is eindelijk klaar voor Europa en rolt deze zomer de lokale dealer uit. Wat er nu zo belangrijk is aan een nieuwe motor voor een Nissan? Wel, e-Power gebruikt een elektromotor voor de aandrijving... en een benzinemotor om die elektromotor van kracht te voorzien. Een stukje technologie dat we tot nu toe eigenlijk nog niet gezien hebben.

Geen hybrid, geen plug-in, geen EV

Nissan lanceert met E-Power namelijk een nieuwe soort aandrijflijn. Het is geen hybride, want de benzinemotor drijft nooit de wielen aan. Het is geen plug-inhybride, want je kan 'm niet opladen met de stekker. Het is tenslotte ook geen EV, want er zit een benzinemotor verstopt onder de motorkap. Als je de bomen nu al niet meer door het bos kon zien, dan is het nu helemaal verwarrend geworden.

Nissan Qashai e-POWER 2022 BELGIE

Oké, hoe werkt die e-Power dan? Eigenlijk simpel. Zo gebruikt de Qashqai e-Power een 188 pk en 330 Nm sterke elektromotor op de vooras. Die haalt zijn energie uit twee bronnen. Enerzijds uit een batterij (zoals een elektrische auto), anderzijds uit de benzinemotor die via een omvormer meteen beweging omzet in elektriciteit. De batterij kan maximaal 108 pk van het gevraagde vermogen opvangen, de benzinemotor steekt de resterende tandjes bij als je meer vermogen vraagt. Daarnaast zal de 1.5-liter driecilinder turbobenzine van 156 pk zich ook bezig houden met het opladen van de batterij. Als een soort van generator aan boord.

Geen Range Anxiety

Hét grote voordeel van E-Power is het fijne rijgedrag van een elektrische auto zonder de daarbij horende range anxiety (als dat anno 2022 nog een ding moest zijn). Opladen met de stekker kan niet, de Qasqhai e-Power zet benzine om in elektrokracht. Klinkt nodeloos complex maar vergeet niet dat een verbrandingsmotor het meest efficiënt werkt aan een vast toerental (lees: als een generator) én dat een elektromotor een stuk efficiënter de wielen van een auto kan aandrijven dan een verbrandingsmotor.

Nissan Qashai e-POWER 2022 BELGIE

De hamvraag is echter of het sop de kolen waard is, want met een normverbruik van 5.3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 119 g/km is zo'n Qashqai e-Power niet noemenswaardig zuiniger dan een vorige generatie Qashqai met dieselmotor. Het succes van deze e-Power zal dus afhangen van het nog niet gekende prijskaartje en het rijgedrag natuurlijk. Binnenkort meer info!

Laatst gepubliceerd

Reacties (10)

Plaats een reactie
John 17:31
afbeelding van John

Lijkt wel heel veel op de aandrijving van de Opel Ampera. Benzine motor die de elektro motoren aandreef als de batterij leeg is.

Yvesw 09:06
afbeelding van Yvesw

Klopt! Maar de Ampera kon je nog opladen via de stekker. Deze Qashqai e-Power dus niet.

Hugo Bernaert 11:07
afbeelding van Hugo Bernaert

Kan die 'groep' geen kleinere motor hebben om het gevraagde vermogen te leveren of volstaat dat niet ?

Adriaan 12:48
afbeelding van Adriaan

Ik vermoed dat die motor ook op het atkinson principe gaat lopen, en dan zit je meestal met een grotere longinhoud... Kijk maar naar de rav4 met zijn in de tijd 2.5l benzine...

Mathieu 12:44
afbeelding van Mathieu

Persoonlijk ben ik voorstander van deze technologie, maar ik vrees dat ze 5j te laat zijn. Er wordt veel teveel druk gelegd op het elektrische en de ontwikkeling daarvan. 5j geleden zou ik dit meer kans gegeven hebben.

Adriaan 12:51
afbeelding van Adriaan

In mijn ogen compleet gemiste kans, steek er een stekker in, en je hebt tenminste het voordeel dat je puur elektrisch kan laden, nu zit je steeds met benzine - stroom omzetten. Dit is mossel noch vis... Veel zal afhangen van de verkoopprijs of dit uberhaupt levensvatbaar is naar mijn idee.

K VDP 14:09
afbeelding van K VDP

OK: in plaats van een grote, dure en zware batterij van 80 kWh overal mee te sleuren kan je gaan inzetten op een fossiele range extender in combinatie met een kleinere batterij. Zover volg ik het concept van de Opel Ampera nog. Maar zonder een oplaadstekker en mid-size batterijpakket snap ik het nu van deze techniek niet. Waarom er zoveel moeite gedaan wordt met om op een gelijkaardig benzineverbruik uit te komen via allerlei omvormingen. Dit lijkt zo absurd en nodeloos complex bedacht. Waarom trouwens stoppen aan de elektromotor? Na de benzinemoter en de opgewekte elektriciteit hadden ze ook nog een watertank aan de kook kunnen brengen en de auto op stoom laten rijden.

tomtom 08:33
afbeelding van tomtom

> Waarom er zoveel moeite gedaan wordt met om op een gelijkaardig benzineverbruik uit te komen via allerlei omvormingen.

Waar vind jij een andere benzinemotorische qashqai met een uitstoot van 119g/km misschien? Die uitstoot is dus best interessant voor mensen die moeten letten op hun VAA.

Adriaan 14:36
afbeelding van Adriaan

Zolang de prijs niet geweten is, gaan we hier alleen maar aan wat giswerk kunnen doen, maar de goekoopste qashqai is momenteel de mild hybrid voor 30.000€, een toyota corola touring sport hydrid komt met zijn 32k behoorlijk dicht in de buurt, en die heeft een co2 uitstoot van 112gram...

tomtom 16:59
afbeelding van tomtom

Da's misschien een geldig alternatief, maar die corolla met 112g uitstoot heeft máár 98pk aan hybridekracht, vergeleken met de 188pk elektrokracht van deze wagen. Niet correct vergelijkbaar in mijn ogen.

Verder ben ik ook benieuwd naar de prijs van deze motorisatie.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws